Ceny paliwa mogą wzrosnąć do 8 zł/l. Początek zmian miałby nastąpić w 2023 r.

Ceny paliwa mogą wzrosnąć do 8 zł/l. Początek zmian miałby nastąpić w 2023 r.

Posiadanie samochodu spalinowego z czasem ma się coraz mniej opłacać
Posiadanie samochodu spalinowego z czasem ma się coraz mniej opłacać
Źródło zdjęć: © WP.PL
Tomasz Budzik
23.07.2021 07:35, aktualizacja: 14.03.2023 15:47

Unia Europejska planuje zwiększanie opodatkowania paliwa. To element nowego Europejskiego Zielonego Ładu. Zdaniem ekspertów miałoby to doprowadzić do wzrostu cen pali do poziomu 8 zł/l. Wcześniej jednak trwać będzie okres przejściowy.

Początek planowanych przez władze UE zmian miałby nastąpić w 2023 r. Wtedy miałby rozpocząć się dziesięcioletni okres przejściowy. Zakłada on podniesienie stawek akcyzy za paliwo. W przypadku benzyny miałoby to być 385,4 euro/1000 l (dziś mamy 359 euro/1000 l). Dla oleju napędowego nowa stawka miałaby wynosić 419 euro/1000 l (obecnie 330 euro/1000 l), a dla LPG 162,5 euro/l (dziś 125 euro/1000 l).

Przy obecnym kursie euro (4,57 zł) oznaczałoby to, że z powodu samej zmiany stawki akcyzy litr benzyny stanie się droższy o 12 groszy, litr oleju napędowego o 41 groszy, a litr LPG zdrożałby o 17 groszy. To jednak dopiero początek.

W drugim etapie, czyli w roku 2033, miałaby nastąpić zmiana nie tylko w stawce akcyzy, ale też w sposobie jej kalkulowania. Podatek miałby być naliczany nie od tysiąca litrów paliwa, ale od oferowanej przez nie wartości energetycznej. Według planu nowa stawka miałyby wynieść 11,53 euro/GJ dla każdego rodzaju paliwa kopalnego. Z czasem miałoby się to przełożyć na cenę 8 zł/l przy dystrybutorze z benzyną lub olejem napędowym. LPG miałoby kosztować ok. 3-4 zł/l. Nie będzie to wynikało z samej podwyżki akcyzy, ale i z faktu, że przewiduje się spadek sprzedaży paliw. W efekcie marże wzrosną, aby ich dystrybucja była w ogóle opłacalna.

Perspektywa podwyżek cen paliw nie ucieszy kierowców. Na razie nie jest jednak jeszcze pewna. Jest to projekt unijnych przepisów. Na dyrektywę w takim kształcie muszą zgodzić się wszystkie państwa członkowskie. Jeśli nie będzie takiej zgody, zapisy projektu dyrektywy będą musiały ulec zmianie.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (33)