Być albo nie być dla wielu aut. Ten element to szansa dla Polski

Auta stojące na przyfabrycznym parkingu bez boczków drzwi czy elektroniki to już niemal standard. Teraz okazuje się, że pojawiają się braki w "układzie nerwowym" pojazdów. Kilka kilometrów kabli z Ukrainy to być albo nie być dla wielu egzemplarzy.

Nie ma co liczyć na szybkie rozwiązanie problemu - Ukraina eksportowała też neon (gaz) potrzebny do produkcji zaawansowanej elektronikiNie ma co liczyć na szybkie rozwiązanie problemu - Ukraina eksportowała też neon (gaz) potrzebny do produkcji zaawansowanej elektroniki
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Koniec marca 2022 roku. Na parkingach przy czeskich fabrykach Škody stoi 20 tys. pojazdów, które choć opuściły fabrykę, nie mogły trafić do klientów.

  • Enyaq nie był produkowany w ostatnich tygodniach, a Octavia zjeżdżała niekompletna, bez paneli drzwiowych od Grupo Antolin - informował Josef Zrmhal, wiceprzewodniczący związku zawodowego KOVO w Mladej Boleslav. To sytuacja lepsza niż w 2021 roku, gdy brakowało elektroniki, ale i tak zakłady pracują na pół gwizdka.
Antena w zderzaku. Niby szczegół, ale auto może nie dojechać do klienta
Antena w zderzaku. Niby szczegół, ale auto może nie dojechać do klienta © mat. prasowe

Teraz pojawia się bowiem kolejny problem. Każdy samochód potrzebuje co najmniej kilka kilometrów kabli stanowiących jego "układ nerwowy". Bez tego nie ma nawet co zabierać się za składanie czterech kółek. Największym ich eksporterem w Europie do 24 lutego była Ukraina. Tylko w 2021 roku wyeksportowano towar za 760 mln euro, nie tylko do branży motoryzacyjnej, ale i lotniczej.

Stworzenie wiązki kabli to nie inżynieria kosmiczna, ale i tak każdy model wymaga specyficznego, dopasowanego produktu. Dlatego też firma PEKM przeniosła z Ukrainy linie produkcyjne i 35 pracowników w ciągu pięciu tygodni do czeskiej Mlady Boleslav. Linia wytwarza wiązki dla polskiej, poznańskiej produkcji Volkswagena Craftera oraz Transportera T6. Rozwój tymczasowej – czego nie ukrywają Czesi - linii ma pokryć ok. 50 proc. zapotrzebowania zakładów na wiązki.

Firma LMC Automotive wskazała, z jakimi stratami w skali miesiąca muszą liczyć się producenci. W zestawieniu przodują głównie zakłady Volkswagena, ale i fabryka Mini w Oxfordzie liczy straty w tysiącach. Na liście jest też fabryka Kscskemet Mercedesa czy Saarlouis Forda.

LMC twierdzi, że tylko w ciągu miesiąca na drogi nie wyjechało 150 tys. nowych samochodów. Prognozowana produkcja w Niemczech ma wzrosnąć tylko o 7 proc., choć jeszcze na początku roku zakładano poziom 13 proc. Poza Niemcami to zaledwie 2 proc. wzrostu, choć mówiono wcześniej o 5 proc. i to tylko w przypadku marek naszego zachodniego sąsiada.

Wiadomości nie są optymistyczne, ale to wbrew pozorom bardzo dobra sytuacja dla Polski. Z obserwacji Personnel Service wynika, że firmy, które wycofały lub wstrzymały działalność w Rosji i Białorusi, już tworzą miejsca pracy w Polsce. Wystarczy wziąć przykład z firmy Aptiv produkującej wiązki elektryczne w zakładzie w Jeleśni. Tam właśnie przeprowadzono akcję rekrutacyjną.

W całym sektorze automotive w Polsce pojawiło się od rozpoczęcia wojny w Ukrainie ok. 2 tys. miejsc pracy. Zwiększone zapotrzebowanie na pracowników widać też w branży spożywczej czy przemyśle ciężkim.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥