Brakuje półprzewodników i długo się to nie zmieni. VW i BMW przedstawiają prognozy

Przerwy w dostawach półprzewodników i innych podzespołów stanowią hamulec dla rozwoju branży motoryzacyjnej. Niestety kryzys jeszcze potrwa. Zdaniem przedstawicieli niemieckich marek poczekamy nawet do 2024 roku.

Popyt na półprzewodniki stale rośniePopyt na półprzewodniki stale rośnie
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Volkswagen
Aleksander Ruciński

Dostawy półprzewodników nie wrócą do normalności przed 2024 rokiem. Tą śmiałą, ale i jednocześnie smutną tezą podzielił się niedawno szef działu finansów Volkswagena, Arno Antlitz, w wywiadzie udzielonym gazecie Boersen-Zeitung.

Jak donosi Automotive News Europe, Antlitz doprecyzował, że sytuacja zacznie się poprawiać już w przyszłym roku, ale nie będzie to jednoznaczne z rozwiązaniem problemu niedoborów. Nie chodzi bowiem tylko o przywrócenie poziomów produkcyjnych sprzed pandemii i wybuchu wojny w Ukrainie, ale i sprostanie stale rosnącemu popytowi.

Ten, jak nietrudno się domyślać, wynika z coraz silniejszego udziału cyfrowych rozwiązań i elektromobilności we współczesnej motoryzacji. Podobnego zdania co Antlitz jest również dyrektor generalny BMW, Oliver Zipse.

"Wciąż jesteśmy u szczytu globalnego niedoboru czipów. Spodziewam się poprawy, ale nadal musimy być gotowi na fundamentalne braki w 2023 roku" - mówi Zipse cytowany przez Neue Zuercher Zeitung.

Większość producentów podjęło już działania mające na celu uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców kluczowych komponentów. Są to jednak decyzje, których pozytywne skutki odczujemy dopiero za jakiś czas.

Dodatkowo walki z problemem braku półprzewodników nie ułatwia wojna w Ukrainie przyczyniająca się z kolei do przerw w dostawach innych podzespołów. Wszystko to powoduje przestoje w fabrykach, które owocują nie tylko opóźnieniami, ale i stratami mogącymi znaleźć swoje odzwierciedlenie w finalnych cenach produktów.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"