Brakuje półprzewodników i długo się to nie zmieni. VW i BMW przedstawiają prognozy

Przerwy w dostawach półprzewodników i innych podzespołów stanowią hamulec dla rozwoju branży motoryzacyjnej. Niestety kryzys jeszcze potrwa. Zdaniem przedstawicieli niemieckich marek poczekamy nawet do 2024 roku.

Popyt na półprzewodniki stale rośniePopyt na półprzewodniki stale rośnie
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Volkswagen
Aleksander Ruciński

Dostawy półprzewodników nie wrócą do normalności przed 2024 rokiem. Tą śmiałą, ale i jednocześnie smutną tezą podzielił się niedawno szef działu finansów Volkswagena, Arno Antlitz, w wywiadzie udzielonym gazecie Boersen-Zeitung.

Jak donosi Automotive News Europe, Antlitz doprecyzował, że sytuacja zacznie się poprawiać już w przyszłym roku, ale nie będzie to jednoznaczne z rozwiązaniem problemu niedoborów. Nie chodzi bowiem tylko o przywrócenie poziomów produkcyjnych sprzed pandemii i wybuchu wojny w Ukrainie, ale i sprostanie stale rosnącemu popytowi.

Ten, jak nietrudno się domyślać, wynika z coraz silniejszego udziału cyfrowych rozwiązań i elektromobilności we współczesnej motoryzacji. Podobnego zdania co Antlitz jest również dyrektor generalny BMW, Oliver Zipse.

"Wciąż jesteśmy u szczytu globalnego niedoboru czipów. Spodziewam się poprawy, ale nadal musimy być gotowi na fundamentalne braki w 2023 roku" - mówi Zipse cytowany przez Neue Zuercher Zeitung.

Większość producentów podjęło już działania mające na celu uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców kluczowych komponentów. Są to jednak decyzje, których pozytywne skutki odczujemy dopiero za jakiś czas.

Dodatkowo walki z problemem braku półprzewodników nie ułatwia wojna w Ukrainie przyczyniająca się z kolei do przerw w dostawach innych podzespołów. Wszystko to powoduje przestoje w fabrykach, które owocują nie tylko opóźnieniami, ale i stratami mogącymi znaleźć swoje odzwierciedlenie w finalnych cenach produktów.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇