Bez kagańca, czyli MTM RS5 V-Cantronic (2010)

Okazuje się, że RS5 pojedzie więcej niż 250 km/h. Sporo więcej. A to wszystko dzięki MTM.

Obraz
Olgierd Lachowski

Okazuje się, że RS5 pojedzie więcej niż 250 km/h. Sporo więcej. A to wszystko dzięki MTM.

RS5 jest długo wyczekiwanym samochodem. Uzupełnia ono pewną lukę w gamie Audi; jest czymś na kształt E Coupé dla Mercedesa. Owszem Audi posiada już sportowy samochód jakim jest R8, ale jest to auto przeznaczone do innego odbiorcy. Z dużym uproszczeniem można powiedzieć, że R8 to sportowiec, a RS5 to Gran Turismo o nieprzeciętnych osiągach.

Obraz

Oczywiście pierwszym pytaniem musi być pytanie o silnik. W tej kwestii firma z Ingolstadt postawiła na sprawdzone rozwiązanie, a mianowicie zastosowała znaną widlastą ‘ósemkę’ bez doładowania. To dokładnie ten sam silnik, który jest sercem Audi RS4 i R8. W ośmiu cylindrach ustawionych w dwóch rzędach rozchylonych względem siebie pod kątem 90 stopni zmieszczono 4163 cm[sup]3[/sup] objętości. Jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa (DFI – Direct Fuel Injection) zwany w Audi FSI oraz zmienne czasy otwarcia zaworów w funkcji obrotów wału korbowego. Ciśnienie wtrysku paliwa do komory spalania to 120 barów. W porównaniu z R8 i RS4 silnik ma moc większą o 30 KM i wynosi ona 450 KM przy aż 8250 obr./min. Maksymalny moment obrotowy pozostał bez zmian – 430 Nm – ale i w jego przypadku widoczny jest pewien postęp. W RS4 jego ‘szczyt’ znajdował się przy 5500 obr./min., w R8 był on w zakresie 4500-6000 obr./min., a w RS5 dolną granicę obniżono o kolejne 500 obrotów na minutę.

Audi RS5 - warte swojej ceny?

Skrzynia biegów nosi nazwę S-Tronic i posiada siedem przełożeń. Jest to zautomatyzowana skrzynia biegów o dwóch sprzęgłach. Oczywiście wybór danego biegu domyślnie jest w gestii komputera sterującego napędem, ale kierowca może też zmieniać przełożenia osobiście. Skrzynia posiada trzy tryby pracy: auto, komfort i sport.

Ze skrzyni biegów napęd trafia do centralnego mechanizmu różnicowego z blokadą (autorstwa oczywiście Quattro GmbH). Domyślnie podział mocy jest następujący: 40 % mocy na oś przednią – 60 % mocy na oś tylną. W niekorzystnych warunkach drogowych rozdział ten może przechodzić od 70 % - 30 % (przód – tył) do prawie klasycznego napędu tylnego (15 % - 85 %).

W RS5 obniżono o 20 mm zawieszenie w stosunku do ‘zwykłego’ A5, ale jego konstrukcja pozostała identyczna. Obniżenie zawieszenia ma wpływ na obniżenie środka ciężkości, a więc na zwiększenie potencjału tego coupe na drodze.

Ważące 1725 kilogramów RS5 rozpędza się do ‘setki’ w 4.60 s, a prędkość maksymalna to tradycyjne dla Audi 250 km/h. I tu zaczyna się problem dla tych, którzy chcieliby ‘pośmigać’ sobie trochę szybciej. Dla spragnionych mocniejszych autostradowych wrażeń z pomocą przychodzi niemieckie MTM. Firma instaluje ‘wirusa’ do centralnego komputera o nazwie V-Cantronic (cena 1499 € + 125 € montaż). Ów program znosi blokadę prędkości i RS5 porusza się coraz szybciej do momentu, gdy moc zostanie zrównoważona przez (głównie) opory powietrza. Przyspieszanie kończy się przy 303 km/h. Inne parametry drogowe nie zmieniają się, bo w ‘kotle pary’ więcej nie ma. Za to wielbiciele decybeli będą zachwyceni nowym układem wylotowym ze stali szlachetnej ze sportowymi reaktorami katalitycznymi i tłumikami.

Obraz

Jeżeli chodzi o tuning optyczny, to MTM jest jak zawsze dość powściągliwe (i chyba dobrze) instalując z reguły tylko większe koła. W przypadku RS5 można wybierać aż spośród 7 kompletów. Felgi mają rozmiary od 9.5 x 19” do 10.5 x 21”. Do największych pasują opony Pirelli 295/25 R 21. Dodatkowo z każdej strony montuje się 10-milimetrowe tuleje dystansowe. Za taki 21-calowy komplet trzeba zapłacić 5860 € i dołożyć kolejne 1000 € za założenie (to już chyba lekka przesada).

Na tę chwilę kończy się lista dodatków do RS5 w MTM, ale firma już pracuje nad układem obniżającym zawieszenie, a w najbliższym czasie musi (po prostu musi) zacząć opracowywać pakiety wzmacniające silnik, bo konkurencja nie śpi. Na przykład takie B & B daje możliwość zwiększenia mocy do 470 KM. Niby niewiele, ale przewaga psychologiczna jest…

Dane techniczne

Silnik i napęd:


  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4163 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 450 KM przy 8250 obr./min.
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 108.10 KM/l (seryjny - 108.10 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: max. 10.5 x 21\
  • Koła tylne: max. 10.5 x 21

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1725 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3.83 kg/KM (seryjny - 3.83 kg/KM)
  • Długość: 4649 mm
  • Szerokość: 1860 mm
  • Wysokość: 1366 mm
  • Rozstaw osi: 2751 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4.60 s
  • Prędkość maksymalna: 303 km/h

Źródło: worldcarfans

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Hybrydowy SUV za mniej niż 100 tys. zł - Chery Tiggo 4 wjeżdża do Polski
Hybrydowy SUV za mniej niż 100 tys. zł - Chery Tiggo 4 wjeżdża do Polski
Pierwsza jazda: hybrydowy KGM Torres - nareszcie krok w dobrym kierunku
Pierwsza jazda: hybrydowy KGM Torres - nareszcie krok w dobrym kierunku
Retro Motor Show 2025. Święto Klasycznej Motoryzacji startuje w Poznaniu
Retro Motor Show 2025. Święto Klasycznej Motoryzacji startuje w Poznaniu
Widać zmianę na stacjach. Mamy prognozy na przyszły tydzień
Widać zmianę na stacjach. Mamy prognozy na przyszły tydzień
Masz coś takiego w aucie? Sferyczny plastik ma swoją rolę
Masz coś takiego w aucie? Sferyczny plastik ma swoją rolę
Ten lakier Bentleya kosztuje więcej niż nowiutki Mercedes
Ten lakier Bentleya kosztuje więcej niż nowiutki Mercedes
Będzie nowa ekspresówka. Wiemy gdzie i kiedy
Będzie nowa ekspresówka. Wiemy gdzie i kiedy
Sprzedali tylko 34 auta. Jest decyzja w sprawie polskiego rynku
Sprzedali tylko 34 auta. Jest decyzja w sprawie polskiego rynku
Towar wysypał się z auta. Policjanci szybko nabrali podejrzeń
Towar wysypał się z auta. Policjanci szybko nabrali podejrzeń
Przyszedł do komendy, bo chciał udowodnić partnerce, że jest trzeźwy. Nie był
Przyszedł do komendy, bo chciał udowodnić partnerce, że jest trzeźwy. Nie był
Zrozumieli swój błąd. Powrócą do przycisków w autach
Zrozumieli swój błąd. Powrócą do przycisków w autach
Duster doczekał się wersji pick-up. Wiemy, gdzie go kupicie
Duster doczekał się wersji pick-up. Wiemy, gdzie go kupicie