Bawaria pozywa Volkswagena w związku z aferą spalinową

Nie da się ukryć, że jak dotąd Niemcy byli dość pobłażliwi dla Volkswagena. Koncern nie doświadczył żadnych poważnych konsekwencji ze strony władz państwowych. Wiele wskazuje jednak, że za sprawą Bawarii się to zmieni.

Obraz
Aleksander Ruciński

Największy kraj związkowy Niemiec wytoczył Volkswagenowi oficjalny proces. Pierwsza rozprawa wystartuje w przyszłym miesiącu, w Brunszwiku. Co interesujące, powód złożenia pozwu nie dotyczy ekologii, czy złamania praw konsumenta, lecz kwestii ekonomicznych. Władze Bawarii oszacowały, że spadek akcji Volkswagena spowodowany aferą spalinową przyczynił się do utraty około 700 000 euro z funduszu emerytalnego przeznaczonego dla bawarskich urzędników.

To pierwszy przypadek, w którym jeden z 16 krajów związkowych Niemiec oficjalnie potępia postępowanie Volkswagena i żąda od niego odszkodowania. Obecnie straty koncernu wynikające z afery wynoszą około 18 mld euro, lecz kwota ta stale rośnie. Jeśli władze Bawarii postawią na swoim, Volkswagen będzie zmuszony do przekazania pokaźnych kwot na wyrównanie braków w funduszu emerytalnym.

Sytuacja poza Europą także nie wygląda różowo. Obecnie w toku jest sprawa amerykańskiego Stanu Nowy Meksyk, który pozwał Volkswagena o sprzedaż co najmniej 10 000 aut wyposażonych w oprogramowanie zaniżające emisję spalin. W Korei Południowej natomiast aresztowano szefa tamtejszego przedstawicielstwa Volkswagena i wstrzymano sprzedaż 32 modeli marek takich jak VW, Audi i Bentley.

Trzeba przyznać, że zaangażowanie lokalnych władz w sprawę Volkswagena jest swego rodzaju przełomem. Dotychczas pozwy pochodziły głównie od indywidualnych konsumentów oraz z zagranicy. Pytanie, czy w ślad za Bawarią pójdą inne kraje związkowe. Jak na razie sytuację ratuje niezła sprzedaż. Wydaje się, że afera spalinowa nie ma większego wpływu na decyzje klientów. Mimo to koncern ponosi obecnie rekordowe straty, z każdym miesiącem wydając pieniądze na kolejne kary i odszkodowania.

Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟