Alpine A110 R Ultime to najdroższa czterocylindrówka świata i ostatnie wcielenie modelu

Ach, cóż to było za auto! Po 7 latach od wskrzeszenia marki Alpine, model A110 znika z rynku. Francuzi nie byliby jednak sobą, gdyby nie przygotowali z tej okazji czegoś specjalnego.

Najszybsze, najmocniejsze i najdroższe - takie jest wydanie RNajszybsze, najmocniejsze i najdroższe - takie jest wydanie R
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Alpine
Aleksander Ruciński

Tegoroczny salon w Paryżu jest miejscem premiery i zarazem pożegnania z Alpine A110 - jednym z najlepiej jeżdżących aut sportowych ostatnich lat. Producent pokazał finałową edycję specjalną Ultime R, która jest prawdopodobnie najlepszym wcieleniem tego modelu.

Wyróżnia się bowiem nie tylko topową mocą, ale i maksymalnie dopracowaną aerodynamiką. Z 1,8-litrowego, doładowanego benzyniaka wyciśnięto 350 KM mocy i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. By jednak skorzystać z pełni osiągów, trzeba zatankować 102-oktanowe paliwo. Warto, bo przyspieszenie do setki wyniesie wówczas tylko 3,8 s.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche, Toyota, Alpine - tor ukazał prawdę. Nie wszystko poszło jak chcieliśmy.

Za przeniesienie napędu na tylne koła odpowiada 6-stopniowa automatyczna przekładnia EDC z agresywniejszym oprogramowaniem, pasującym do ostrego charakteru tej wersji.

W parze z mocniejszym napędem idzie również przeprojektowane zawieszenie oparte na komponentach firmy Öhlins. Hamulce z 330-milimetrowymi tarczami zostały natomiast dostarczone przez AP Racing.

Nie sposób nie wspomnieć także o poprawionej aerodynamice. Pokaźne tylne skrzydło i dodatkowe splittery owocują dociskiem o 160 kg większym niż w odmianie R Turini. Różnicę odczujemy przede wszystkim na torze. Alpine twierdzi, że testowało tę wersję na najsłynniejszych obiektach, a w znalezieniu ostatecznych nastawów pomagał sam Esteban Ocon.

Bezkompromisowe osiągi nie oznaczają jednak rezygnacji z komfortu. Na pokładzie wersji Ultime R znajdziemy bowiem klimatyzację, multimedia i systemy wsparcia. Finałowy wariant doczeka się tylko 110 egzemplarzy, a każdy - zdaniem serwisu "Motor1.com" - ma kosztować 265 000 euro. Cóż, za wyjątkowość się płaci.

  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Najszybsze, najmocniejsze i najdroższe - takie jest wydanie R
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
  • Alpine A110 R Ultime
[1/24] Alpine A110 R Ultime Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Alpine
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇