Utrata wartości samochodu po 3 latach – sprawdź ile stracisz

Nowe samochody często są kupowane na kredyt lub w leasingu, co jednocześnie podnosi kwotę, jaką trzeba łącznie zapłacić za auto. Jednak po okresie 3 lat wartość samochodu spada średnio o połowę, co również należy uznać za koszt jeśli planujemy jego odsprzedaż. Wspólnie z firmą INFO-EKSPERT Sp. z o.o. przygotowaliśmy zestawienie najpopularniejszych samochodów segmentów A, B, C i D oraz sprawdziliśmy ile stracą na wartości po 3 latach eksploatacji i przebiegu 90 tys. km.

fot. Mariusz Zmysłowski

Wartość rezydualna, czyli wartość przedmiotu w momencie jego odsprzedaży to bardzo drażliwy dla producentów samochodów temat, a jednak dość istotny dla kupującego. Samochody zmieniamy coraz częściej. Jeśli zostaną kupione w atrakcyjnym kredycie lub leasingu, zmieniają właściciela niedługo po spłaceniu. Do szybkiej odsprzedaży stosunkowo młodych aut niejako zmuszają nas sami producenci, którzy wyraźnie skracają trwałość podzespołów, jednocześnie podnosząc koszty serwisowania i napraw. Wówczas znaczenie zaczyna mieć właśnie utrata wartości, która zależy m. in. od marki i modelu, wyposażenia oraz wersji silnikowej i nadwoziowej.

Segment A

W segmencie A nie dziwi wysoka pozycja Toyoty Aygo, która utraciła 48,3 procent wartości, ale zaskoczeniem może być drugie miejsce Opla Adama. Nie jest to samochód tani czy praktyczny, należy go traktować raczej jako gadżet, podobnie jak Fiata 500. A mimo to, oba auta trzymają wartość lepiej od bardzo popularnych trojaczków Volkswagena. W trójce z Wolfsburga najlepiej wartość trzyma VW up!, a najsłabiej Seat Mii, który nie sprzedaje się najlepiej. INFO-EKSPERT wysoko ocenił również świeże i ładne Renault Twingo, które może stracić mniej niż bliźniaczy Smart ForTwo.

Opel Adam to ku naszemu zaskoczeniu auto, które dobrze trzyma cenę. Jednak właściciel i tak straci sporo, ponieważ cena zakupu jest stosunkowo wysoka

Najsłabiej w zestawieniu wypadł stosunkowo drogi na naszym rynku Citroën C1, a także wysoko ceniona Kia Picanto, która zdecydowanie przegrywa z bliźniaczym Hyundaiem i10.

Segment B

Sytuacja w segmencie B wygląda podobnie. Tu również Toyota notuje najniższy spadek wartości, a Citroën najwyższy. Jednak w środku tabeli mamy ciekawe zróżnicowanie. I tak na przykład Hyundai i20 zdecydowanie przegrywa ze świeżutką Kią Rio, ale główną przyczyną może być to, że w zestawieniu mamy Hyundaia i20 Classic, który już wychodzi z rynku. To samo dotyczy stosunkowo starych modeli, takich jak Citroën C3, Lancia Ypsilon, Honda Jazz czy Seat Ibiza.

Toyota Yaris od lat jest wysoko cenionym i poszukiwanym modelem. Nowy Yaris będzie dobrze trzymał cenę

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Ceny świetnie będą trzymały najnowsze modele, takie jak Opel Corsa czy Mazda 2. Natomiast Škoda Fabia trzeciej generacji, mimo że dopiero zadebiutowała w polskich salonach, raczej nie utrzyma wysokich cen po trzech latach eksploatacji. Tu problemem Škody może być ogromna podaż samochodów poflotowych właśnie za 3 lata, gdy będą zmieniane na nowe. Warto jeszcze zwrócić uwagę na wysoką pozycję niezbyt popularnego MINI. Niestety właściciel i tak musi pogodzić się z dużą utratą wartości wyrażoną w pieniądzu, ponieważ cena podstawowa tego modelu jest niemal 2-krotnie wyższa niż przeciętna w tym segmencie.

Segment C

W segmencie C królują Škoda Octavia, Toyota Corolla/Auris, Opel Astra, Volkswagen Golf i Ford Focus, ale według INFO-EKSPERT żaden z tych modeli nie utrzyma wartości tak jak Mazda 3, Nissan Pulsar czy Honda Civic. O ile pierwsza i trzecia pozycja raczej nie dziwi, to ocena Pulsara jest wielce ryzykowna. Samochód jest całkowitą nowością nie tylko w gamie Nissana, ale też w klasie kompakt. Jego atuty w postaci ogromnej ilości miejsca w kabinie mogą jednak przemawiać na korzyść przy odsprzedaży.

Mazda 3 już odniosła sukces i będzie wartościowym modelem za 3 lata

Połowę wartości i więcej stracą najpopularniejsze modele segmentu C. Wartość Golfa dodatkowo obniża duża liczba samochodów importowanych z zachodu. Popularna Škoda Octavia straci sporo, ale mniej niż Seat Leon. W tym zestawieniu znów tabelę zamyka Citroën z modelem C4. Nisko sklasyfikowano również samochody premium, takie jak Audi A3, BMW serii 1, Mercedes klasy A czy Alfę Romeo Giulietta. Przyczyną jest wysoka cena w chwili zakupu.

Segment D

Zaskoczeniem może być utrata wartości samochodów klasy średniej. Mercedes klasy C utrzyma dużą wartość mimo, że nie jest tani czy wyjątkowo praktyczny. Przemawia za nim nowoczesny i atrakcyjny wygląd. To samo dotyczy Mazdy 6. Wysoka pozycja najnowszego Passata nie dziwi. Wypadł w tym zestawieniu lepiej od Forda Mondeo.

Toyota Avensis jest cenionym modelem, ale już zbyt długo czeka na następcę

Toyota tym razem znalazła się dość nisko z Avensisem. Nic dziwnego, skoro od debiutu tej generacji minęło już sporo czasu, w obecnym kształcie jest już na rynku 4 lata, a jeszcze w tym roku pojawi się odświeżony model. Warto jednak wiedzieć, że jeszcze 2–3 lata temu utrata wartości Avensisa była bardzo niska. Niską cenę będą miały Honda Accord, Hyundai i40 czy Renault Laguna. Te samochody również nie są młode. Nieźle w zestawieniu wypada mało popularna, za to ładna Kia Optima.

Co kupić by stracić jak najmniej?

Powyższe zestawienia sugerują, że dużym powodzeniem cieszą się stosunkowo świeże auta japońskie. Ceny trzymają też samochody niemieckie (Opel i VW). By nie stracić zbyt wiele na aucie, warto wybierać atrakcyjne stylistycznie modele – zwłaszcza dotyczy to samochodów najmniejszych. Niekoniecznie najbardziej popularne, za to wysoko cenione, poszukiwane i cieszące się opinią niezawodnych samochody dobrze trzymają wartość. Kupując zupełnie nowy model danego producenta warto sprawdzić wartość rezydualną poprzednika, ponieważ w dużej części od tego zależy powodzenie nowego modelu.

Ople to najlepiej trzymające ceny samochody europejskie

Unikać należy natomiast samochodów, które czekają już na facelifting lub na następcę. Drugą stroną medalu będą atrakcyjne ceny zakupu takich egzemplarzy, zwłaszcza w okresie wyprzedaży. Wówczas utrata wartości może mieć mniejsze znaczenie. Dobrze jest unikać również najpopularniejszych i najczęściej importowanych zza granicy aut. Jeśli zależy nam na dobrej wartości rezydualnej to z daleka trzeba omijać samochody Citroëna. Przyczyną tak niskiej wartości rezydualnej jest wieloletnia polityka rabatowa tego producenta.

Generalizując można uznać Citroëna i Audi za marki, których modele tracą na wartości najwięcej. Średnio najmniej tracą marki japońskie, zwłaszcza Toyota, która znalazłaby się przed Mazdą gdyby nie stosunkowo niska pozycja Avensisa. Dobrze cenę trzymają również Opel, Volkswagen i co ciekawe również Peugeot.

Chcesz dużo stracić? Kup Citroëna lub Audi

Im wyższa cena zakupu samochodu tym szybciej traci na wartości, a jeszcze szybciej spada wartość wyposażenia dodatkowego. Warto zainwestować w elementy podnoszące komfort i bezpieczeństwo, ale adekwatnie do klasy auta, co podniesie jego wartość na rynku wtórnym.

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Jak dobrać oświetlenie do auta? Przyczyny awarii turbosprężarek – część 3 Przyczyny awarii turbosprężarek – część 2 Niewyważenie kół cz.2 - więcej o procesie wyważania Przyczyny awarii turbosprężarek – część 1 Wymiana turbosprężarki – prawidłowa technologia naprawy Niewyważenie kół cz.1 - rodzaje i przyczyny występowania Samochód szybki kontra ekonomiczny – porównanie Duże koła – plusy i minusy ich posiadania Awarie cewek zapłonowych i ich objawy Jak gasić pożar samochodu? Kolor spalin - co oznacza? Aluminiowe czy stalowe - jakie felgi lepsze na zimę? Cewka zapłonowa jednoiskrowa – budowa i zasada działania Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania Test akumulatorów GTÜ – które są najlepsze? Torque Vectoring – więcej niż ESP Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania Subaru Symmetrical AWD – o co w tym chodzi? Skrzynia biegów - dlaczego jedno przełożenie nie wystarczy?

Popularne w tym tygodniu:

Ilu z was jeździ jeszcze na oponach letnich? Okazuje się, że wielu Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela