Ranking DEKRA 2018. Najlepsze samochody z największym przebiegiem

W 2018 r. Polacy mogą sprowadzić blisko milion używanych samochodów. Które kilkuletnie modele są godne zaufania? Sprawdziliśmy ranking DEKR-y w kategorii pojazdów mających na liczniku od 150 do 200 tys. km. Wyniki są zaskakujące.

W zestawieniu DEKR-y dominują niemieckie modele, ale są też zaskoczeniaW zestawieniu DEKR-y dominują niemieckie modele, ale są też zaskoczenia
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe/Audi
Tomasz Budzik

Ze statystyk wynika, że cały czas sprowadzamy bardzo dużo samochodów używanych z zagranicy - nawet więcej niż w roku 2017. Co warte zauważenia, na popularności zyskują coraz starsze pojazdy.

Trafny zakup starszego auta nie jest łatwy. W wytypowaniu właściwego modelu pomagają jednak rankingi - w tym ten tworzony przez niemiecką DEKR-ę. Zestawienie powstaje w oparciu o wyniki obowiązkowych badań technicznych u naszych zachodnich sąsiadów. To ogromny rynek, a przy tym najpopularniejszy wśród osób myślących o sprowadzeniu samochodu.

Wyniki można uznać więc za reprezentacyjne. Poniżej przedstawiamy samochody o najwyższym przebiegu branym przez DEKR-ę pod uwagę, zawierającym się w przedziale od 150 do 200 tys. Co ciekawe, wśród najmniejszych aut dwa modele uzyskały dokładnie ten sam wynik.

Samochody małe - Toyota Yaris i Volkswagen Polo

Toyota Yaris XP9 (od 2005 r.)

Poważne usterki: 20,9 proc. (średnia dla klasy: 32,7 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 3,6 proc.,
  • silnik i ekologia: 14,3 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,2 proc.,
  • układ hamulcowy: 16,5 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 37,7 proc.

Typowe usterki to skorodowane przewody hamulcowe, matowe szyby reflektorów i uszkodzone łożyska kół.

Toyota Yaris
Toyota Yaris © fot. mat. prasowe/Toyota

Volkswagen Polo 6R (od 2009 r.)

Poważne usterki: 20,9 proc. (średnia dla klasy: 32,7 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 12,6 proc.,
  • silnik i ekologia: 10,6 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,0 proc.,
  • układ hamulcowy: 22,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 23,2 proc.

Typowe usterki to nieszczelne amortyzatory, zużyte hamulce, awarie systemu kontroli ciśnienia w oponach, niedziałający klakson, uszkodzenia pasów bezpieczeństwa.

Mini One II generacji (od 2006 r.)

Poważne usterki: 21,4 proc. (średnia dla klasy: 32,7 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 4,1 proc.,
  • silnik i ekologia: 23,9 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 4,9 proc.,
  • układ hamulcowy: 13,3 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 39,4 proc.

Typowe usterki to wilgoć w reflektorach przeciwmgłowych, kody błędów informujące o usterkach w układzie wydechowym, pęknięta przednia szyba.

Seat Ibiza 6J (od 2008 r.)

Poważne usterki: 23,8 proc. (średnia dla klasy: 32,7 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 5,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 11,8 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 4,5 proc.,
  • układ hamulcowy: 19,4 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 38,4 proc.

Typowe usterki to zaolejony silnik i skrzynia biegów, zużyte tarcze i okładziny hamulcowe, uszkodzone szybki świateł przeciwmgłowych.

Ford Fiesta (od 2008 r.)

Poważne usterki: 25 proc. (średnia dla klasy: 32,7 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 10,3 proc.,
  • silnik i ekologia: 14,6 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,8 proc.,
  • układ hamulcowy: 12,3 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 38,4 proc.

Typowe usterki to wybite przeguby nośne, uszkodzenia w gumowych elementach zawieszenia.

Samochody kompaktowe - Volkswagen Golf

Ze względu na dużą popularność tego segmentu przedstawiamy w nim większą liczbę modeli.

Volkswagen Golf VII (od 2012 r.)

Poważne usterki: 9,8 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 3,8 proc.,
  • silnik i ekologia: 1,5 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,0 proc.,
  • układ hamulcowy: 6,1 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 7,3 proc.

Typowe usterki to nieszczelne amortyzatory, przednia szyba bardziej niż w innych modelach podatna na uszkodzenia przez kamienie. Bardzo dobrze wypadła też VI generacja Golfa - 16,2 proc. poważnych usterek.

Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf VII © fot. mat. prasowe/Volkswagen

Opel Astra J (od 2009 r.)

Poważne usterki: 16,6 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 3,3 proc.,
  • silnik i ekologia: 6,4 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,8 proc.,
  • układ hamulcowy: 12,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 19,5 proc.

Typowe usterki to zaolejony silnik i skrzynia biegów, zużyte okładziny i tarcze hamulcowe, uszkodzone tylne światła.

Ford Focus III gen. (od 2010 r.)

Poważne usterki: 17,2 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 4,2 proc.,
  • silnik i ekologia: 8,7 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,0 proc.,
  • układ hamulcowy: 9,2 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 22,8 proc.

Typowe usterki to niewłaściwe ustawienie i działanie instalacji oświetleniowej, uszkodzone łożyskowanie wahacza poprzecznego i wzdłużnego.

Peugeot 308 I gen. (od 2007 r.)

Poważne usterki: 20,2 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 4,1 proc.,
  • silnik i ekologia: 18,2 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,2 proc.,
  • układ hamulcowy: 14,8 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 24,4 proc.

Typowe usterki to zużyte hamulce, błędy w zarządzaniu pracą silnika i systemie oczyszczania spalin, niewłaściwe ustawienie i działanie oświetlenia.

Toyota Auris E15 (od 2006 r.)

Poważne usterki: 20,5 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 1,9 proc.,
  • silnik i ekologia: 11,8 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,9 proc.,
  • układ hamulcowy: 23,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 34,9 proc.

Typowe usterki to zużyte hamulce, wadliwe zamocowanie układu wydechowego, nierównomierna praca hamulca postojowego.

Renault Megane Z (od 2008 r.)

Poważne usterki: 22,2 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 8,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 10,0 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,2 proc.,
  • układ hamulcowy: 17,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 29,4 proc.

Typowe usterki to zużyte hamulce, komunikaty informujące o usterce układu wydechowego, wadliwe zamocowanie osłon przeciwpyłowych wału napędowego.

Hyundai i30 I generacji (od 2007 r.)

Poważne usterki: 23,1 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 10,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 9,8 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,4 proc.,
  • układ hamulcowy: 26,1 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 36,1 proc.

Typowe usterki to niedostatecznie skuteczny układ hamulcowy, złe ustawienie i działanie oświetlenia, uszkodzona osłona przegubów nośnych i prowadzących.

Segment D - BMW Serii 3

BMW serii 3 F30 (od 2011 r.)

Poważne usterki: 12,4 proc. (średnia dla klasy: 24,8 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 2,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 6,5 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,3 proc.,
  • układ hamulcowy: 6,8 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 12,5 proc.

Typowe usterki to nieszczelność układu odprowadzania spalin, pęknięcia przedniej szyby i reflektorów przeciwmgłowych.

BMW Serii 3
BMW Serii 3 © fot. mat. prasowe/BMW

Audi A4 B8 (od 2008 r.)

Poważne usterki: 13,6 proc. (średnia dla klasy: 24,8 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 3,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 4,2 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,7 proc.,
  • układ hamulcowy: 4,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 15,0 proc.

Typowe usterki to nieprawidłowe ustawienie świateł, niesprawny mechanizm czyszczenia reflektorów.

Audi A5 I generacji (od 2007 r.)

Poważne usterki: 14,8 proc. (średnia dla klasy: 24,8 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 7,4 proc.,
  • silnik i ekologia: 6,8 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,9 proc.,
  • układ hamulcowy: 4,2 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 13,7 proc.

Typowe usterki to nieszczelne amortyzatory, usterki mechanizmu czyszczenia reflektorów.

Mazda 6 GH (od 2007 r.)

Poważne usterki: 15,9 proc. (średnia dla klasy: 24,8 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 5,1 proc.,
  • silnik i ekologia: 3,1 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,2 proc.,
  • układ hamulcowy: 18,1 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 31,0 proc.

Mercedes Klasy C 204 (od 2007 r.)

Poważne usterki: 15,9 proc. (średnia dla klasy: 24,8 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 4,3 proc.,
  • silnik i ekologia: 5,7 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,2 proc.,
  • układ hamulcowy: 11,6 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 17,3 proc.

SUV-y - Audi Q5

Audi Q5 I gen. (od 2008 r.)

Poważne usterki: 9,4 proc. (średnia dla klasy: 23,4 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 2,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 4,4 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,4 proc.,
  • układ hamulcowy: 4,0 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 11,0 proc.

Typowa usterka to pęknięta przednia szyba.

Audi Q5
Audi Q5 © fot. mat. prasowe/Audi

BMW X1 E84 (od 2009 r.)

Poważne usterki: 11,1 proc. (średnia dla klasy: 23,4 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 1,9 proc.,
  • silnik i ekologia: 5,4 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,8 proc.,
  • układ hamulcowy: 9,3 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 8,3 proc.

Typowe usterki to nieprawidłowe działanie ustawienia świateł, pęknięte szyby i reflektory.

Volvo XC60 I gen. (od 2008 r.)

Poważne usterki: 11,9 proc. (średnia dla klasy: 23,4 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 4,1 proc.,
  • silnik i ekologia: 6,7 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 1,0 proc.,
  • układ hamulcowy: 6,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 11,8 proc.

Typowe usterki to zaolejony silnik, zużyte hamulce.

Mercedes GLK 204X (od 2008 r.)

Poważne usterki: 13,2 proc. (średnia dla klasy: 23,4 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 3,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 7,1 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 4,4 proc.,
  • układ hamulcowy: 10,4 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 11,3 proc.

Typowe usterki to zużyte tarcze i okładziny hamulcowe.

BMW X5 E70 (od 2007 r.)

Poważne usterki: 16,5 proc. (średnia dla klasy: 23,4 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 11,8 proc.,
  • silnik i ekologia: 21,5 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,3 proc.,
  • układ hamulcowy: 5,1 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 15,2 proc.

Typowe usterki to wycieki oleju pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, mechaniczne uszkodzenia szyby i reflektorów.

Ranking DEKR-y na rok 2018 zaskoczył. Warto zwrócić uwagę na najbardziej popularny wśród aut używanych segment C. Choć wygrał Golf, świetne rezultaty osiągnęły mało doceniane w Polsce modele: Ford Focus, Peugeot 308 i Renault Megane.

To świetna informacja dla tych, którzy poszukują nieco tańszego auta. Szczególnie dwa francuskie kompakty szybko tracą u nas na wartości ze względu na, niesłuszne według DEKR-y - przekonanie polskich zmotoryzowanych o ich zawodności.

Niemieckie zestawienie może być istotną pomocą podczas wyboru używanego samochodu. Zestawienia nie można jednak traktować jako wyroczni. W rankingu nie ma informacji o usterkach, które usunięto przed obowiązkowym przeglądem. Ponadto reprezentacja niektórych modeli była zbyt skąpa, by DEKRA wzięła je pod uwagę podczas sporządzania raportu.

Dotyczy to przede wszystkim aut japońskich, koreańskich czy francuskich. W końcu Niemcy najchętniej kupują swoje modele. Przed podjęciem ostatecznej decyzji co do wyboru modelu warto porównać wyniki DEKR-y z innym rankingiem - choćby angielskim Warranty Direct.

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km