WG, BOV, DV - zawory regulujące ciśnienie w układach z turbosprężarką

Aby chronić turbosprężarkę, a pośrednio także i silnik, w układach doładowania stosowane są zawory regulujące ciśnienie. Najczęściej spotykanymi są zawory WG, BOV oraz DV. Wszystkie trzy różnią się nieco w działaniu.

Zawór BOVZawór BOV
Szymon Witkowski

Budowę turbosprężarki mamy już za sobą. Wiemy, że gazy wylotowe napędzają wirnik turbiny, a przez to w sprężarce, po stronie zimnej, zostaje sprężane powietrze. Zarówno spaliny wpadające na łopatki wirnika turbiny, jak i powietrze sprężane idące dalej do kolektora dolotowego nie mogą przekroczyć pewnego maksymalnego ciśnienia. Musi być ono w jakiś sposób regulowane.

Zawór WG - skrót pochodzi od angielskiego słowa wastegate. Upuszcza on nadmiar spalin wpadających do turbiny. Reguluje prędkość obrotową jej wirnika, a tym samym prędkość obrotową sprężarki. Dzięki temu nie pozwala on na przekroczenie określonego ciśnienia doładowania. Może być wbudowany w konstrukcję turbiny, bądź  stanowić oddzielne urządzenie.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Usytuowany jest on w układzie wylotowym pomiędzy przewodem na wlocie do turbiny, a kolektorem wydechowym. Obecnie jego sterowanie najczęściej odbywa się przy pomocy elektroniki, która w przeciwieństwie do sterowania opartego wyłącznie na ciśnieniu gazów spalinowych na wlocie do turbiny, pozwala na dokładniejszą regulację ciśnieniem doładowania.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

W momencie osiągnięcia maksymalnej wartości ciśnienia doładowania, zawór wastegate zostaje otwarty, a nadmiar spalin kierowany jest do wydechu - spaliny omijają więc turbinę. Dzięki temu turbina nie wchodzi na coraz to większe i większe obroty, co mogłoby spowodować jej zniszczenie, a w efekcie także uszkodzenie silnika.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Zawór BOV - jest to skrót od angielskiego blow off valve. Różnica pomiędzy nim, a wastegatem polega na tym, że BOV upuszcza powietrze pochodzące od sprężarki, a nie wpadające do turbiny. Co więcej, jego działanie aktywuje się tylko i wyłącznie przy zamykaniu przepustnicy. Odpowiada on za ujście nadciśnienia, które wytworzone przez sprężarkę nie znajduje ujścia przy zamkniętej przepustnicy. W takim przypadku dochodzi do powrotu powietrza i w efekcie hamowania turbiny. Jednak nie sam spadek obrotów turbosprężarki byłby niepożądany, co uszkodzenie łożyskowania turbiny, a w rezultacie jej szybkie zużycie.

Zawór BOV charakteryzuje się tym, że jest obiegiem otwartym. Upuszczane nadciśnienie zza sprężarki, ale przed przepustnicą, uchodzi bezpośrednio do atmosfery, co na zewnątrz objawia się soczystym sykiem powietrza.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Zawór DV (z angielskiego Dump Valve) natomiast jest obiegiem zamkniętym. Wykonuje dokładnie takie same zadanie co BOV, ale nadciśnienie trafia bezpośrednio przed turbinę. Za sterowanie DV’a odpowiada sygnał płynący z kolektora dolotowego (podciśnienie/nadciśnienie). Zawór ten zazwyczaj pozostaje w pozycji otwartej zarówno podczas pracy silnika na biegu jałowym, podczas jazdy ze stałą prędkością, jak i przy zamkniętej przepustnicy. DV jest obiegiem zamkniętym więc nie wpływa to negatywnie na pracę silnika. Jedynie podczas przyspieszania samochodu, zawór DV zostaje zamknięty i musi wytrzymać maksymalne ciśnienie doładowania. Należy pamiętać, że zła regulacja obu tych zaworów (BOV i DV) może prowadzić do wzrostu spalania, problemów z pracą silnika czy w końcu uszkodzeniem turbosprężarki.

Źródło: AutoKult

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów