Wersja S z Bottrop – Brabus CLS 63 AMG B63S-730 / CLS 63 AMG Shooting Brake B63S-730 (2013)
Kilka tygodni temu Mercedes zmodernizował model E 63 AMG i wprowadził odmianę AMG S. Przy okazji odświeżono paletę silnikową modelu CLS 63 AMG, która także została rozszerzona o wersję 585-konną. Dziś Brabus zaprezentował swoje CLS-y w odmianach S – zarówno z nadwoziem liftback, jak i kombi.
01.03.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:15
Już od dłuższego czasu na rynku tuningowym jest Brabus CLS 63 AMG B63-620, który ma jednostkę napędową o mocy 620 KM. W katalogu tunera z Bottrop znajduje się też CLS V12 Rocket 800. Między obiema wersjami Mercedesa CLS istniała do tej pory 180-konna „luka”, którą Brabus właśnie uzupełnił. Pomostem między 620- a 800-konnym CLS-em jest samochód o mocy 730 KM.
B63S-730, a więc najnowszą wersję Brabusa CLS, dość trudno odróżnić od pozostałych – szczególnie od B63-620. B63S został wyposażony w nowy spojler zamontowany pod przednim zderzakiem. W B63-620 ten element wyglądał nieco inaczej, co pozwala rozróżnić oba wozy, jednak nie wiadomo czy nowe CLS-y 620 nie będą miały identycznego spojlera jak ten z Brabusa 730. Ten nowy splitter został przebadany w tunelu aerodynamicznym i, jak zapewnia tuner, zmniejsza siłę unoszącą przednią część nadwozia Mercedesa.
Pozostałe elementy dodane przez stylistów niemieckiego tunera to listwy na progach, osłony wylotów powietrza w przednich błotnikach, nowa imitacja tylnego dyfuzora i listwa na pokrywie bagażnika. Wszystkie te części są takie same zarówno dla CLS-ów 620, jak i CLS-ów 730.
Ostatnio Brabus promuje swoje obręcze Monoblock R „Platinum Edition” – takie właśnie założono w kombi. W liftbacku są Monoblocki F. Jedne i drugie to 20-calowe felgi o szerokości 9,0” z przodu i 10,5” z tyłu. Opony 255/30 (przód) oraz 295/25 (tył) produkują dla tunera Yokohama, Pirelli i Continental.
Jak prawie zawsze, ekipa z Bottrop ulepsza nieco także kabinę pasażerską. Tym razem zmieniono mniej niż zwykle, bo wstawiono prędkościomierz wyskalowany do 400 km/h, aluminiowe pedały, dywaniki z logo Brabusa i świecącą listwę z logo na progach. Dla wymagających pozostaje oczywiście skóra Brabus Mastik lub Alcantara.
Pod maskami obu prezentowanych na zdjęciach wozów tkwią silniki M157, czyli widlaste 8-cylindrowce o objętości skokowej 5,5 l. Tuner oferuje przeróbkę tych motorów niezależnie od tego jaką miały pierwotnie moc, a dostępne były w sumie trzy odmiany: 525-konna, 557-konna (z pakietem Performance do 2012 roku) oraz 585-konna (z pakietem Performance od 2013 roku).
Te różnice w poziomach mocy w seryjnych Mercedesach sprowadzały się do zmian w elektronice, a żeby osiągnąć swoje założenia Brabus i tak dokonuje modyfikacji mechanicznych.
Podstawowym osprzętem, który jest wymieniany przez mechaników, są turbosprężarki. Urządzenia montowane w warsztacie tunera są wydajniejsze, ponieważ ich sprężarki są większe niż w fabrycznych turbosprężarkach. Nie obyło się też bez montażu wydajniejszych intercoolerów typu ciecz-gaz oraz sportowego układu wydechowego.
Ten ostatni wyposażony jest w zawór regulujący natężenie dźwięku – kierowca przestawia jego położenie z kabiny pasażerskiej. „Wydech” kończy się dwiema podwójnymi końcówkami pokrytymi proszkiem ceramicznym.
W obu CLS-ach jednostki napędowe wytwarzają 730 KM mocy maksymalnej przy 5300 obr./min i moment obrotowy, który jest elektroniczne ograniczany do 1065 Nm. Maksimum momentu jest dostępne w bardzo szerokim zakresie – od 1750 do 5000 obr./min.
Z silnikami sprzężone są automatyczne 7-biegowe skrzynie przekładniowe, które przenoszą moment obrotowy na tylne mosty. Zanim moment trafi na koła, jest rozdzielany w mechanizmie różnicowym z 40-procentową blokadą.
Oba samochody Brabusa cechują się tymi samymi czasami rozpędzania do 100 km/h i 200 km/h. Wynoszą one odpowiednio 3,80 s oraz 10,80 s. Różnica jest za to w prędkościach maksymalnych. Model czterodrzwiowy ma ją ograniczoną do 350 km/h, natomiast Shooting Brake rozpędza się do „zaledwie” 300 km/h. Niżej ustawioną blokadę w kombi tuner tłumaczy większymi naciskami na tylną oś, co przekłada się na większe obciążenie opon.
Konkurencja
[MKB CLS 63 AMG P 640 640 KM, pow. 340 km/h]
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M 157
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5461 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 730 KM przy 5300 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 133,68 KM/l (seryjny – 96,14 – 107,12 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: ograniczony do 1065 Nm przy 1750-5000 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna AMG SpeedShift Plus 7G-Tronic
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 9,0 x 20”
- Koła tylne: 10,5 x 20”
- Opony przednie: 255/30 R 20
- Opony tylne: 295/25 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1870 kg (norma UE – fastack), 1955 kg (norma UE – kombi)
- Stosunek masy do mocy: 2,56 kg/KM (fastback), 2,68 kg/KM (kombi) (seryjne – 3,73 – 3,20 kg/KM – zależnie od wersji)
- Długość: 4996 mm
- Szerokość: 1881 mm
- Rozstaw osi: 2874 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 10,80 s
- Prędkość maksymalna: ogr. do 350 km/h (fastback), ogr. do 300 km/h (kombi)
Źródło: Brabus