660‑konna ekstraklasa – Väth CLS 63 AMG V63RS (2011)
Oto kolejny samochód, który jest już w ekstraklasie aut seryjnych, a dzięki niemieckiej firmie Väth dołączył do supersedanów. Jest tam już auto podkręcone przez Carlssona, ale wóz Vätha przebija pod względem mocy auto z Merzig.
20.10.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:28
Oto kolejny samochód, który jest już w ekstraklasie aut seryjnych, a dzięki niemieckiej firmie Väth dołączył do supersedanów. Jest tam już auto podkręcone przez Carlssona, ale wóz Vätha przebija pod względem mocy auto z Merzig.
Zaprezentowany po raz pierwszy na targach paryskich Mercedes-Benz CLS występuje oczywiście, obok innych wersji, w odmianie AMG. W takim przypadku sedan ze Stuttgartu ma 8-cylindrowy, widlasty silnik o objętości skokowej 5,5 l.
Rozstawione pod kątem 90 stopni 8 cylindrów oczywiście nie pracuje samodzielnie, ale pomagają im dwie turbosprężarki. W ten sposób zrekompensowano zmniejszenie objętości skokowej 0,7 l w porównaniu z poprzednikiem. Jak na nowoczesny silnik przystało jest oczywiście bezpośredni wtrysk benzyny. Fabryczny CLS 63 AMG ma moc 525 KM przy 5250 obr./min i maksymalny moment obrotowy aż 700 Nm w przedziale od 1750 do 5000 obr./min.
Między silnikiem a tylnymi kołami, które przenoszą moc na jezdnię znajduje się 7-biegowa, automatyczna skrzynia biegów z suchymi sprzęgłami, która nazywa się 7G-Tronic SpeedShift MCT.
CLS 63 AMG nie jest lekki, bo waży 1870 kg, ale jak na tak duże auto to wcale nie jest zły wynik. W każdym razie z tą masą silnik radzi sobie bez problemu, czego przykładem jest bardzo dobry czas przyspieszania od 0 do 100 km/h wynoszący 4,40 s. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Uwolniony z elektronicznego kagańca CLS 63 z pakietem Performance rozpędza się do 300 km/h.
Inżynierowie Väth uważali, że osiągi seryjnego Mercedesa są znacznie niższe niż być powinny i ostro wzięli się do roboty. Najważniejszym problemem był aspekt zwiększenia mocy. W celu podkręcenia silnika mechanicy wymienili centralny komputer, ulepszyli system chłodzenia powietrza doładowującego oraz zainstalowali nowy układ wydechowy zawierający sportowe reaktory katalityczne i tłumiki o zmniejszonych oporach przepływu.
Rezultat jest bardzo dobry, bo moc jednostki napędowej wystrzeliła do 660 KM, a maksymalny moment obrotowy do aż 960 Nm[sup]1)[/sup]. Komplet tych zmian wcale nie jest taki drogi, bo kosztuje 12 800 euro.
Aby samochód jeździł jeszcze pewniej, wymieniono w nim sprężyny zawieszenia i regulator wysokości na nowe, dzięki czemu wóz może być obniżony od 20 do 40 mm. Równie pewnie CLS ma się zatrzymywać, ponieważ w wymienionych na metalowe przewodach hamulcowych znajduje się wyścigowy płyn hamulcowy Castrol. Za te dwa ulepszenia trzeba zapłacić 1470 euro.
Kolejne 6340 euro trzeba wyłożyć za komplet kół. Na ten komplet składają się 20-calowe 3-częściowe felgi o szerokości 9,0” z przodu i 10,5” z tyłu oraz opony 265/30 R 20 na kołach kierowanych, a także gumy 305/25 R 20 na kołach napędowych.
Klient może też odrobinę zmienić wygląd swojego CLS-a. Aby to zrobić może zakupić przedni spojler za 1490 euro, listwę na klapę bagażnika za 1480 euro i imitację tylnego dyfuzora kosztującą 1490 euro.
W tym egzemplarzu wnętrze jest całkowicie seryjne, ale można, płacąc 3300 euro, zażyczyć sobie wstawienia do kabiny kilku detali z włókna węglowego lub/i za „jedyne” 1450 euro można wymienić prędkościomierz na urządzenie wyskalowane do 360 km/h.
„Szybszy” licznik ma swoje uzasadnienie, bo Väth też jest szybki, nawet bardzo. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 325 km/h. Nie gorzej wyglądają czasy przyspieszania do 100 i 200 km/h. Tę niższą prędkość wóz uzyskuje po 3,90 s, a wyższą po równych 12 sekundach.
Oferując pakiet V63RS do CLS-a Väth powiększa klub tunerów, którzy zapewniają zestawy wzmacniające do CLS 63 AMG. Obok firm z Bottrop (Brabus) i Merzig (Carlsson) jest teraz tuner z Hösbach.
[sup]1)[/sup] Na swojej stronie internetowej tuner podaje, że w wersji V63RS możliwe jest wyciśnięcie 680 KM mocy.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M157
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5461cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 660 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 120,86 KM/l (seryjny – 102,00 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 960 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic SpeedShift MCT
- Typ napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 402 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
- Koła przednie: 9,0 x 20”
- Koła tylne: 10,5 x 20”
- Opony przednie: 265/30 R 20
- Opony tylne: 305/25 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1870 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,83 kg/KM (seryjny – 3,37 kg/KM)
- Długość: 4996 mm
- Szerokość: 1881 mm
- Rozstaw osi: 2874 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,00 s
- Prędkość maksymalna: 325 km/hblock position=\inside7100/block
Źródło: carscoop