Wzmocniony, usprawniony, szybszy – Carlsson CLS 63 AMG CK 63 RSR (2013)
Gdy w zeszłym roku Carlsson pokazał CLS-a z 650-konnym silnikiem, tuner nie bardzo wiedział, z jaką prędkością ten samochód w ogóle może pojechać. Teraz przy okazji prezentacji wzmocnionej wersji RSR wiadomo wszystko.
14.02.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:13
Carlsson jest jedną z niewielu firm tuningowych na świecie, o której samochodach nie mówi się „Chryste Panie, co oni z nim zrobili?!”. Auta z Merzig zawsze wyglądają prawie jak seryjne (przy czym „prawie” robi różnicę zawsze na korzyść) i jeśli komuś podobają się Mercedesy, to wóz poprawiony przez Carlssona na pewno przypadnie mu do gustu.
Ostatnio o tym tunerze było jakby ciszej. Brabus przez kilka miesięcy zdążył pokazać kilka wozów, ale mechanicy najwyraźniej nie obijali się, czego dowodem jest ten CLS z potężnym 700-konnym silnikiem.
Gdyby dla słabo zorientowanych w motoryzacji osób rozpisać konkurs na znalezienie pięciu różnic między fabrycznym CLS 63 AMG a maszyną Carlssona, to te osoby miałyby twardy orzech do zgryzienia.
Bo rzeczywiście tych różnic zbyt wiele nie ma. W stosunku do seryjnego ulepszony wóz zyskał przedni spojler z kompozytu węglowego, imitację dyfuzora z tego samego materiału i listwę na pokrywie bagażnika. Carlsson informuje, że badał ten ostatni element w tunelu aerodynamicznym. Celem było obniżenie siły nośnej na tylnej osi auta. Co więcej, w notce prasowej znajduje się informacja, że „tylny spojler jest ruchomy”. Prawdę mówiąc, listwa wydaje się przyklejona.
Niemiecki liftback został zaopatrzony w koła o „wdzięcznej” nazwie 1/10, które mają średnicę 20” (do wyboru są też inne wzory felg i rozmiar 19”). Przednie opony charakteryzują się rozmiarami 255/30 R 20, tylne – 305/25 R 20.
Wnętrze Mercedesa wywołuje mieszane uczucia. Z jednej strony doskonałe materiały, jak Alcantara, skóra, włókno węglowe, a z drugiej kolor tego pierwszego materiału użytego do pokrycia deski rozdzielczej (przynajmniej na fotografii) nie budzi najlepszych skojarzeń. To chyba jednak nie jest robota Carlssona.
Fabryczne zawieszenie CLS-a zostało wymienione na regulowany odpowiednik. Nowe zawieszenie ma 10-stopniową regulację charakterystyki pracy. Tuner ustawił zawieszenie tak, że wóz jest niższy o 30 mm z przodu i o 25 mm z tyłu od normalnego CLS 63 AMG.
Także hamulce zostały zoptymalizowane. Nowe, 405- z przodu i 360-milimetrowe z tyłu tarcze (żeliwne) są zatrzymywane 6- (na kołach przednich) oraz 4-tłoczkowymi (z tyłu) zaciskami. Tuner podaje, że droga hamowania ze 100 km/h przy zimnych hamulcach wynosi 40 m, a po rozgrzaniu tarcz skraca się o około 5 m.
Jak wszystkie Mercedesy ze znaczkiem AMG, tak i CLS wyposażony jest w mocny silnik. Ten model stuttgarckiego producenta załapał się już na nową jednostkę napędową z podwójnym turbodoładowaniem.Pod maskę CLS-a trafił motor M 157, czyli widlasta ósemka o objętości skokowej 5,5 l. M 157 zastępuje wysłużoną wolnossącą konstrukcję M 156. Co prawda starszy brat miał większą objętość, ale nowy silnik nadrabia nie tylko turbodoładowaniem, ale także bezpośrednim wtryskiem paliwa.
W seryjnym CLS 63 AMG agregat dysponuje mocą 525 KM przy 5500 obr./min i momentem obrotowym 700 Nm przy 1500-5000 obr./min. W wersji z pakietem Performance silnik rozwija 557 KM mocy i 800 Nm momentu obrotowego. Parametry te dotyczą wersji produkowanych do 2013 roku. Od tego roku odmiana Performance staje się podstawową, a model CLS 63 AMG S 4Matic ma 585 KM.
Carlsson przerobił auto starsze i w sumie nie jest istotne, czy miało ono 525 czy 557 KM. Modyfikacje wokół silnika objęły przede wszystkim układy chłodzenia. Zarówno chłodnice „wody”, jak i oleju silnikowego, a także intercooler zostały zastąpione wydajniejszymi odpowiednikami. Tuner zadbał też o odpowiednie chłodzenie oleju skrzyni biegów.
Zabiegi te przeprowadzono po to, żeby turbosprężarki mogły bezpiecznie pod nadzorem nowej elektroniki pracować z wyższymi ciśnieniami doładowania. Carlsson wymienił również układ wylotowy na sportowy, uzbrojony w 200-celowe konwertery katalityczne i tłumiki oraz zawór regulujący natężenie dźwięku.
Tak przygotowana jednostka napędowa rozwija moc 700 KM przy 5700 obr./min, a jej moment obrotowy został elektronicznie ograniczony do 1000 Nm i jest on dostępny między 2000 a 4500 obr./min. Ograniczenie momentu ma związek z trwałością 7-biegowej automatycznej skrzyni przekładniowej, która moc przekazuje wyłącznie na tylne koła.
Maszyna Carlssona nie jest lekka, bo waży prawie 2 tony, ale i tak może pochwalić się świetnymi osiągami. Do 100 km/h auto przyspiesza w 3,90 s, dwa razy większa wartość pojawia się na liczniku po 11,60 s. Prędkość maksymalna wynosi 340 km/h.
Konkurencja
[MKB CLS 63 AMG P 640 640 KM, pow. 340 km/h]
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M 157
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5461 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 700 KM przy 5700 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 128,18 KM/l (seryjny – 96,14 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 1000 Nm przy 2000-4500 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna AMG SpeedShift 7G-Tronic MCT
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 405 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 9,5 x 20” 1/10
- Koła tylne: 10,5 x 20” 1/10
- Opony przednie: 255/30 R 20
- Opony tylne: 305/25 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1969 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,81 kg/KM (seryjny – 3,75 kg/KM)
- Długość: 4996 mm
- Szerokość: 1881 mm
- Wysokość: 1366 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2874 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,60 s
- Prędkość maksymalna: 340 km/h
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 40,0 m
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 35,3 m
Źródło: Carlsson