Podium zespołu Kubicy, solidny występ "Piekarzy". Toyota wygrywa na włoskiej ziemi

Toyota #7 odniosła zwycięstwo podczas 6h of Monza - 5. rundy Długodystansowych Mistrzostw Świata. W klasie LMP2 3. miejsce zajął Team WRT #41, którego członkiem jest Robert Kubica, a polski Inter Europol Competition był 5.

6h of Monza / Inter Europol Competition #34 / Albert Costa Balboa6h of Monza / Inter Europol Competition #34 / Albert Costa Balboa
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Kamil Niewiński
Kamil Niewiński

Wyścig już na dzień dobry rozpoczął się od chaosu - jest to dość typowe dla pierwszej szykany na torze Monza. Ku rozczarowaniu tifosi Toyota #8 zderzyła się z Ferrari #51. Za ten błąd japońska załoga otrzymała 10 sekund kary. 

To nie był jednak koniec. Następnie bowiem załoga #8 otrzymała kolejną bonusową minutę w postaci stop & go. Aston Martin ekipy D’Station Racing #777 po otrzymaniu uderzenia od Toyoty przed słynną szykaną Ascari wleciał w bandę, wpadł w żwir i zakończył udział w rywalizacji. Dodatkowo na tor musiał zostać wezwany samochód bezpieczeństwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Michał Kokerski x COFFEE PLANT

Sam start nie poszedł po myśli załóg z większymi lub mniejszymi polskimi akcentami. W sobotę pole position dla WRT #41 zdobył Robert Kubica, lecz już po kilku okrążeniach auto, za kierownicą którego siedział Rui Andrade, spadło na 5. lokatę. Kuba Śmiechowski w Inter Europol Competition trzymał tempo, plasując się na 6. pozycji. 

Im dalej, tym wyścig wyglądał lepiej dla "Piekarzy". W okolicach połowy byli oni sklasyfikowani na drugiej lokacie, a walka o najwyższe cele stawała się coraz bardziej realna. Niestety jednak nie wszytko poszło potem po myśli zespołu Inter Europol Competition. Fabio Scherer popełnił błąd w Ascari i musiał ratować się przejazdem przez pułapkę żwirową. Nie stracił wiele czasu, lecz za to aż dwie pozycje.

6h of Monza 2023 / Ferrari #50 / Miguel Molina
6h of Monza 2023 / Ferrari #50 / Miguel Molina © Autokult.pl | Kamil Niewiński

Różnice były naprawdę niewielkie przez cały wyścig - czołówka LMP2 trzymała się bardzo ciasno. Ostatecznie jednak zarówno Team WRT #41, jak i Inter Europol Competition #34 musiały zanotować o jeden pit-stop więcej niż konkurenci. #41 zakończyło wyścig na 3., a IEC - na 5. lokacie.

Pomogła w tym awaria Team WRT #31 - samochód ekipy na zaledwie 20 minut przed końcem wyścigu całkowicie odmówił posłuszeństwa. Louis Deletraz zdołał również rzutem na taśmę wyprzedzić Olivera Jarvisa, wywalczając podium dla WRT #41. To bardzo pomogło ekipie w utrzymaniu się na pozycji lidera klasyfikacji generalnej klasy LMP2.

6h of Monza / Toyota GAZOO Racing #7
6h of Monza / Toyota GAZOO Racing #7 © Materiały prasowe | Toyota GAZOO Racing

Jeżeli zaś chodzi o cały wyścig, stał on pod znakiem rywalizacji Toyoty i Ferrari, chociaż namieszać próbował również nieźle dysponowany we Włoszech Peugeot. Francuzi objęli nawet prowadzenie po pierwszym samochodzie bezpieczeństwa i trzymali dobre tempo. Ostatecznie jednak to Toyota #7 i Ferrari #50 zdominowały rywalizację. 

Koniec końców stajnia z Maranello robiła co w swojej mocy, by odnieść triumf przed własną publicznością. Zabrakło 14 s - tyle przewagi na mecie miała Toyota #7. Podium uzupełnił Peugeot, a czołową piątkę - Toyota #8 i Ferrari #51, które w ostatnich minutach rywalizacji toczyły pomiędzy sobą naprawdę pasjonującą batalię.

Wybrane dla Ciebie

Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć