W Norwegii nie zginęło w tym roku ani jedno dziecko na drogach

Norweska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – Trygg Trafikk – opublikowała informację, że na tamtejszych drogach nie zginęło ani jedno dziecko w wypadku samochodowym. Jako że wyniki zostały opublikowane 1 grudnia, rok 2015 może być pierwszym w historii, w którym udało się to osiągnąć.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Skoda
Marcin Łobodziński

By uściślić, chodzi o dzieci najmniejsze, czyli w wieku do lat 10, a więc takie, które wymagają przewożenia w fotelikach samochodowych. Trygg Trafikk upatruje takiego sukcesu w kilku czynnikach. Pierwszym jest oczywiście korzystanie z fotelików, a Skandynawowie przywiązują do nich bardzo dużo uwagi. W Norwegii częściej niż w innych krajach używa się fotelików umożliwiających wożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy do czwartego roku życia. Ponadto rośnie świadomość rodziców będących kierowcami samochodów, jeżdżą oni ostrożniej i bezpieczniej. Nie bez znaczenia ma coraz lepsza infrastruktura drogowa oraz bezpieczniejsze samochody. Jednocześnie Rada zwraca uwagę, że choć brakuje ofiar śmiertelnych, to wśród największych dzieci wciąż jest sporo obrażeń wynikających z nieprawidłowego zapinania pasów u dzieci.

Jednak dzieci, które niegdyś ginęły w wypadkach drogowych (w latach 70. setka rocznie) to nie tylko te, jadące samochodem. To również piesi i w tym roku nie było takich ofiar śmiertelnych wśród najmłodszych. Jest to efekt niższej prędkości w obszarach zabudowanych i lepszej infrastruktury, m. in. chodniki i ścieżki rowerowe. Ponadto, mocno wzrosła świadomość społeczna i jest coraz więcej kierowców zdejmujących nogę z gazu w pobliżu szkół i przedszkoli oraz osiedli, gdzie bawią się dzieci. Oto pięć rad Trygg Trafikk, które pozwolą Wam zwiększyć znacząco bezpieczeństwo Waszych dzieci:

  • Do wieku 10-12 lat zawsze bądź ze swoim dzieckiem gdy spaceruje lub jeździ rowerem
  • Zawsze zakładaj swojemu dziecku kask ochronny gdy jeździ rowerem
  • Przewoź dziecko w samochodzie tyłem do kierunku jazdy do osiągnięcia 4 lat
  • Dbaj o prawidłowe zapięcie pasa starszych dzieci, szczególnie zadbaj o właściwe poprowadzenie i naciągnięcie pasa biodrowego
  • Pamiętaj o odblaskach dla dziecka

Niestety trudno jest porównać sukces Norwegów z Polskimi statystykami, ale z pewnością wynika on z… wielokrotnie mniejszej liczby ludności. Wiadomo natomiast, że w roku 2014 zginęło w Polsce 30 dzieci w wieku do lat 6 oraz 50 w wieku od 7 do 14 lat. Nie mniej jednak jest jeszcze sporo do zrobienia, zwłaszcza w temacie drogowej infrastruktury. Brakuje bezpiecznych dróg dla rowerów, zwłaszcza w dużych miastach i wyższej świadomości rodziców o zagrożeniach. Jeśli chodzi o przewożenie dzieci to niestety i tu jesteśmy jeszcze daleko za Norwegami. Pomijając już nawet fakt, że przewożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy nie jest u nas popularne. Nawet przewożenie dzieci w fotelikach wcale nie jest normą. Często są przewożone na kolanach rodzica lub w fotelikach bez zapiętych pasów. Rodzice kupują foteliki kiepskiej jakości, których nawet nie da się prawidłowo zapiąć w samochodzie. Ze względu na średni wiek samochodu jest jeszcze na drogach sporo aut bez zaczepów ISOFIX, co sprawia, że w samochodzie nierzadko dochodzi do sytuacji, że choć dziecko jest przypięte do fotelika, to sam fotelik już niekoniecznie jest przypięty do auta. Oto pięć naszych rad dotyczących przewożenia dzieci w aucie:

  • Zawsze kupuj dobrej klasy foteliki – poszukaj używanego markowego jeżeli nie stać Cię na nowy
  • Starannie zapinaj fotelik w samochodzie – sprawdź przed zakupem czy potrafisz to zrobić. Jeżeli nie, nie kupuj takiego fotelika
  • Starannie zapinaj dziecko w foteliku – zaciśnij mocno pasy fotelika lub poprowadź właściwie i naciągnij pas samochodu na ciele dziecka (pas biodrowy poniżej żołądka, pas ramieniowy poniżej szyi)
  • Zwróć podczas jazdy od czasu do czasu uwagę, czy dziecko jest nadal zapięte – dzieci lubią się uwalniać z pasów
  • Nie przewoź dziecka w foteliku z przodu samochodu jeżeli nie możesz wyłączyć poduszki powietrznej
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł