Volvo XC90 PUV Concept - dwadzieścia lat temu Szwedzi potrafili zaszaleć

Dziś elektryfikacja jest absolutnym priorytetem Volvo. Dwie dekady temu było zupełnie inaczej. Marka, która wyróżniała się bezpieczeństwem i solidnością, potrafiła czasem "odpiąć wrotki."

Volvo XC90 PUV ConceptVolvo XC90 PUV Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Przykładem jest XC90 PUV Concept - jeden z pierwszych naprawdę mocnych SUV-ów na świecie. Auto zadebiutowało w 2004 roku na targach tuningowych SEMA z nadzieją, że przyciągnie uwagę tych, którzy dotychczas nie interesowali się Volvo. Pomysł na tego potwora zrodził się w głowie samego prezesa amerykańskiego oddziału, którym był wówczas Vic Doolan.

"To był tak fajny projekt, że musieliśmy go zrealizować. Ostateczne Volvo, które ma w sobie wszystko, z czego słynie Volvo, dodając wygląd i osiągi egzotycznego samochodu" - stwierdził Doolan w jednym z późniejszych wywiadów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volvo XC40 P8 Recharge: pierwszy test pierwszego elektryka Szwedów

Wystarczy rzut oka na zdjęcia, by w pełni się z nim zgodzić. Mocno poszerzone nadwozie, 20-calowe felgi czy pokaźne wloty powietrza zdecydowanie przykuwały uwagę. Co więcej, nie były wyłącznie pokazówką, bo napęd zdecydowanie nadążał za wyglądem.

Volvo XC90 PUV Concept
Volvo XC90 PUV Concept © Materiały prasowe

Pod maskę XC90 PUV Concept wsadzono bowiem 4,4-litrowe V8 Yamahy będące wówczas flagowym silnikiem w gamie Volvo. Jednostkę doposażono jednak w kompresor, dzięki czemu moc wzrosła do szalonych 650 KM. Napęd trafiał na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni Geartronic, a elektroniczny system rozdziału momentu obrotowego zapewniał właściwą trakcję w każdych warunkach.

Wielki i mocny SUV wymagał też wydajnych hamulców - z przodu zamontowano więc 15-calowe tarcze z 8-tłoczkowymi zaciskami. Z tyłu z kolei zagościły 13-calówki i 4-tłoczkowe zaciski.

Szkoda, że koncept nie przerodził się w wersję produkcyjną. Wówczas nikt jeszcze nie był w stanie przewidzieć, że potężne SUV-y będą tak bardzo rozchwytywane.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę