Volvo XC90 PUV Concept - dwadzieścia lat temu Szwedzi potrafili zaszaleć

Volvo XC90 PUV Concept
Volvo XC90 PUV Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

28.08.2024 12:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dziś elektryfikacja jest absolutnym priorytetem Volvo. Dwie dekady temu było zupełnie inaczej. Marka, która wyróżniała się bezpieczeństwem i solidnością, potrafiła czasem "odpiąć wrotki."

Przykładem jest XC90 PUV Concept - jeden z pierwszych naprawdę mocnych SUV-ów na świecie. Auto zadebiutowało w 2004 roku na targach tuningowych SEMA z nadzieją, że przyciągnie uwagę tych, którzy dotychczas nie interesowali się Volvo. Pomysł na tego potwora zrodził się w głowie samego prezesa amerykańskiego oddziału, którym był wówczas Vic Doolan.

"To był tak fajny projekt, że musieliśmy go zrealizować. Ostateczne Volvo, które ma w sobie wszystko, z czego słynie Volvo, dodając wygląd i osiągi egzotycznego samochodu" - stwierdził Doolan w jednym z późniejszych wywiadów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wystarczy rzut oka na zdjęcia, by w pełni się z nim zgodzić. Mocno poszerzone nadwozie, 20-calowe felgi czy pokaźne wloty powietrza zdecydowanie przykuwały uwagę. Co więcej, nie były wyłącznie pokazówką, bo napęd zdecydowanie nadążał za wyglądem.

Volvo XC90 PUV Concept
Volvo XC90 PUV Concept© Materiały prasowe

Pod maskę XC90 PUV Concept wsadzono bowiem 4,4-litrowe V8 Yamahy będące wówczas flagowym silnikiem w gamie Volvo. Jednostkę doposażono jednak w kompresor, dzięki czemu moc wzrosła do szalonych 650 KM. Napęd trafiał na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni Geartronic, a elektroniczny system rozdziału momentu obrotowego zapewniał właściwą trakcję w każdych warunkach.

Wielki i mocny SUV wymagał też wydajnych hamulców - z przodu zamontowano więc 15-calowe tarcze z 8-tłoczkowymi zaciskami. Z tyłu z kolei zagościły 13-calówki i 4-tłoczkowe zaciski.

Szkoda, że koncept nie przerodził się w wersję produkcyjną. Wówczas nikt jeszcze nie był w stanie przewidzieć, że potężne SUV-y będą tak bardzo rozchwytywane.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (21)
Zobacz także