Volvo XC90

#Volvo XC90
Volvo XC90

Volvo XC90 to pierwszy SUV w historii marki, produkowany od 2002 roku. Oferowany był wyłącznie w jednej wersji nadwozia, jako 5-drzwiowy SUV. Volvo XC90 rywalizuje z takimi autami, jak Mercedes ML, BMW X5 czy Volkswagen Touareg. XC90 opiera się na tej samej płycie podłogowej co modele S60, V70 i S80.

  • Volvo XC90 T6 w wersji Inscription. XC90 T6 to bardzo szybkie auta, jak na dwutonowe monstrum. Moc maksymalna, jaką dysponuje ten SUV, to 320 KM, a moment obrotowy wynosi 400 Nm. Silnik 2.0 z turbo kompresorem potrafi rozpędzić auto maksymalnie do 230 km/h, a do 100 km/h rozpędza się w przeciągu 6,9 sekundy
  • Volvo XC90 Inscription z silnikiem T6 2.0 Turbo Kompresor spala 7,7 litra benzyny na 100 kilometrów
  • Usportowiona wersja Volvo XC90 T6 o nazwie R-Design. Oprócz różnic w atrapie chłodnicy i zderzakach, wersja XC90 R-Design oferowała 20-calowe alufelgi (za dopłatą mogły to być 22-calowe alufelgi)
  • Volvo XC90 D5 dysponuje dwoma silnikami wysokoprężnymi. Ten mocniejszy, znajdujący się pod maską XC90 D5, to diesel D5 generująca moc 225 KM, a maksymalny moment obrotowy to 470 Nm. Silnik współpracuje z 8-biegowym automatem
  • Volvo XC90 T8 R-Design. XC90 T8 to wersja hybrydowa silnika T6 2.0 Turbo Kompresor z silnikiem elektrycznym
  • Silnik T8 w Volvo XC90 R-Design generował łączną moc o wartości 400 KM, a jego moment obrotowy to 240 Nm. Ten olbrzymi SUV do setki rozpędzał się w przeciągu 6,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 230 km/h
  • Centralny panel w Volvo XC90 D5 w wersji wyposażeniowej Momentum
Źródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/volvo/xc90/81982/pictures/rqhdbj/) użytkownika SRT
[1/7]
Volvo XC90 T6 w wersji Inscription. XC90 T6 to bardzo szybkie auta, jak na dwutonowe monstrum. Moc maksymalna, jaką dysponuje ten SUV, to 320 KM, a moment obrotowy wynosi 400 Nm. Silnik 2.0 z turbo kompresorem potrafi rozpędzić auto maksymalnie do 230 km/h, a do 100 km/h rozpędza się w przeciągu 6,9 sekundy

Auto wręcz przytłacza swoimi wymiarami. Ma 4,8 m długości, jest więc o 70 mm dłuższe od Volvo XC70 Cross Country. Mimo masywnego wyglądu XC90 nie udaje terenówki. To typowy SUV, przeznaczony głównie do komfortowej jazdy po utwardzonych szosach. XC90 wygląda jak rozdmuchane do góry kombi. Dzięki temu zachował linię i akcenty typowe dla obecnej gamy Volvo. Wysunięty przedni grill czy boczne przetłoczenia to elementy charakterystyczne tego modelu. W latach 2004 i 2006 dokonywano korekt stylistycznych.

Pokaźne rozmiary zewnętrzne pozwoliły na zagospodarowanie sporej przestrzeni we wnętrzu. XC90 może pomieścić aż siódemkę pasażerów. Deska rozdzielcza jest typowa dla Volvo: prosta i ergonomiczna. Fotele są wyjątkowo wygodne. Siedzi się na nich wysoko, a pozycja sprawia, że nawet długa trasa nie męczy. Również na tylnej kanapie jest bardzo wygodnie. Przy siedmiu osobach na pokładzie bagażnik Volvo XC90 ma skromną pojemność 249 l. Po schowaniu dwóch ostatnich foteli w podłogę do dyspozycji są już 483 l.

W standardowym wyposażeniu jest praktycznie wszystko: reflektory ksenonowe, czujniki cofania, skórzana tapicerka, radioodtwarzacz, cztery poduszki powietrzne i kurtyny gazowe dla trzech rzędów siedzeń, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią, składane elektrycznie lusterka zewnętrzne i system ESP. Lista opcji obejmuje system nawigacji satelitarnej, telefon, lakier metalizowany czy wykończenie wnętrza tworzywem drewnopodobnym lub lakierem fortepianowym. W testach zderzeniowych Euro NCAP Volvo XC90 uzyskało maksymalną notę, czyli pięć gwiazdek.

W gamie silników są trzy jednostki benzynowe oraz jeden wysokoprężny. Najmniejszy silnik benzynowy jest znany z Volvo Cross Country. Motor o pojemności 2500 cm3 uzyskuje moc 210 KM. Mocniejszy jest T6 2,9 o mocy 272 KM. Najmocniejsza montowana jednostka to benzynowe V8 o pojemności 4,4 l, rozwijające imponującą moc 315 KM. Z rewelacyjnymi osiągami (przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 7,3 s) idzie w parze wysokie spalanie (średnio około 18 l). Gamę zamyka znana z innych modeli Volvo jednostka D5, pięciocylindrowy silnik Diesla z turbosprężarką o mocy 163 KM.

Volvo XC90 można nabyć z jedną z pięciu dostępnych przekładni. Do XC90 montowano 4- i 5-biegową przekładnię ręczną oraz 4-, 5- i 6-biegowe skrzynie automatyczne. Napęd na cztery koła działa w XC90 niezależnie od kierowcy - rozdział mocy pomiędzy koła przedniej i tylnej osi dokonywany jest automatycznie, tak aby zapewnić najlepszą przyczepność na każdej nawierzchni.

Za kupnem modelu XC90 przemawiają elegancki design, komfortowe wnętrze i bardzo dobre właściwości jezdne. Właściwości terenowe Volvo są raczej ograniczone. Samochód ten sprawdza się bardzo dobrze jako podwyższone kombi, któremu niestraszne dziurawe drogi czy zapadnięte studzienki. Dzięki załączanemu napędowi na cztery koła ma dobre właściwości jezdne na mokrych czy ośnieżonych nawierzchniach. Najsłabszym punktem szwedzkiego SUV-a są automatyczne skrzynie biegów, w których pojawiają się błędy w sterowaniu i wypalają tarcze.