TestyVolkswagenVolkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI 150 KM - pierwsza jazda

Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI 150 KM - pierwsza jazda

Precyzyjna odpowiedź na coraz większe wymagania klientów to powód, dla którego producenci coraz mocniej fragmentaryzują swoją gamę modelową. W ofercie Volkswagena nie brakuje aut z segmentu MPV. Nie przeszkodziło to jednak w tym, by do popularnej rodziny Golfów dołączył nowy członek – Sportsvan, będący bezpośrednim następcą Plusa.

Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI 150 KM - pierwsza jazda
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Rafał Warecki

12.06.2014 | aktual.: 18.04.2023 10:49

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI - test

Choć najnowszy produkt koncernu z Wolfsburga należy do dynastii Golfów i również zbudowany jest na modułowej platformie podwoziowej, tak naprawdę znacząco różni się od swoich braci. Wystarczy rzut oka na nadwozie, żeby dostrzec, że przez klinowatą sylwetkę i kompozycję przedniego pasa bliżej mu w zakresie stylistyki np. do Sharana. Szeroko rozstawione reflektory, wysoko naciągnięta przednia szyba, która w prezentowanym egzemplarzu dalej przechodzi w szklany dach, oraz ostre przetłoczenia podniesionego nadwozia sprawiają, że nowa odmiana Golfa wydaje się naprawdę dużym samochodem.

Wrażenie to potęgują krótkie zwisy i rozstaw osi większy o 50 mm niż w przypadku reszty rodziny. Gdy jednak dokładniej przyjrzeć się wymiarom, okazuje się, że Sportsvan jest zaledwie o 83 mm dłuższy od klasycznego Golfa i aż o 224 mm krótszy od Varianta. To zupełnie inna forma rozdysponowania przestrzeni, która ma przypaść do gustu przede wszystkim młodym rodzinom z dziećmi.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Kubatura kabiny charakterystyczna dla pojazdów MPV sprawia, że w środku auta nie brakuje miejsca, a do wykorzystania jest jeszcze całkiem spory i ustawny bagażnik o pojemności nawet 590 l z możliwością płaskiego składania, pochylania i przesuwania w zakresie 18 cm oparć tylnej kanapy (można złożyć też oparcie przedniego fotela pasażera i przewozić przedmioty do 2,5 długości). Wysoka pozycja za kierownicą i duża powierzchnia bocznego przeszklenia pozwalają dobrze obserwować otoczenie, a kierowcę dodatkowo wspiera cała gama systemów bezpieczeństwa, znana z większości pozostałych modeli Volkswagena.

Nowością w Golfie Sportsvan jest Blind Spot Sensor, czyli monitor martwego pola kontrolujący odległość do 20 metrów za autem, który ma też jeszcze jedną funkcję. Zintegrowano z nim system ułatwiający wyjechanie z miejsca parkingowego, który skanuje otoczenie w promieniu 40 metrów i w razie potrzeby rozpocznie hamowanie, aby zapobiec stłuczce - taki Front Assist na wstecznym z funkcją awaryjnego hamowania przed przeszkodą.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Kolejną nowinką jest sam projekt kokpitu Sportsvana, który mimo że czerpie z powszechnych rozwiązań i elementów znanych Volkswagena Golfa, jest nowy. Nie chodzi o dodatkowe przyciski czy nowy lakier na listwach ozdobnych – cała deska rozdzielcza jest gruntownie przestylizowana. Choć, tak jak wspomniałem, panele obsługi multimediów czy wentylacji zostały niemal niezmienione, to kompozycja wyróżnia się na tle pozostałych członków gamy.

Większe schowki i dodatki takie jak elastyczne paski do przytrzymania telefonu lub butelki z boku tunelu środkowego zwiększają funkcjonalność, a stoliki w oparciach przednich foteli – rodzinny charakter. Materiały, którymi wykończono wnętrze, nie odbiegają od jakości znanej z pozostałych Golfów najnowszej generacji: większość tworzyw w zasięgu ręki jest miękka i przyjemna w dotyku. Dobre spasowanie elementów w połączeniu z niezłym wyciszeniem sprawia, że nawet długa podróż może być przyjemna, jednak przy naprawdę dużych ubytkach drogi zaczyna się odzywać zawieszenie.

Nowe MPV z Wolfsburga ma jednak w nazwie jeszcze drugi człon: sport. Obecnie określenie "sportowy" wciskane jest wszędzie, gdzie tylko się da, mimo że samo auto ma raczej niewiele wspólnego ze sportem. Następca Golfa Plus ma łączyć w sobie funkcjonalność i nieco bardziej temperamentną stylizację, stąd zmiana nazwy. O sportowej jeździe nikt nie wspominał.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Podwozie Golfa Sporstvana zestrojono podobnie do współczesnych kompaktów. Widać chęć osiągnięcia kompromisu między zadowalającą wygodą a pewnością jazdy. Ze względu na wyższe nadwozie i środek ciężkości zawieszenie jest dość sztywne i auto pewnie klei się do nawierzchni. Pomaga w tym seryjnie montowany XDS+, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego znana chociażby z GTI. Czuć zwartość prowadzenia niczym w klasycznym Golfie, jednak na gęstych i niezbyt dużych nierównościach komfort w kabinie jest naprawdę zadowalający, a drgania skutecznie odizolowane od pasażerów. Za odpowiednią dopłatą można zdecydować się też na adaptacyjne zawieszenie z trybem Comfort. Przyjemność podróżowania potęgują wygodnie wyprofilowane fotele, przy czym opcjonalne siedzisko ergoActive dostarczane jest z 14-pozycyjną regulacją i funkcją masażu.

Egzemplarz, który miałem możliwość poznać trochę bliżej, wyposażony był w silnik TSI o pojemności 1,4 l w najmocniejszej dostępnej w tym modelu odmianie. Benzynowa jednostka o mocy 150 KM bez problemu radzi sobie z autem i zapewnia naprawdę zadowalający poziom dynamiki już od około 2000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s to jak na rodzinnego minivana naprawdę dobry wynik. Krótkie zestrojenie sześciobiegowej skrzyni biegów potęguje wrażenie żywiołowości i podkreśla chęć do nabierania prędkości, jednak według mnie wyższe przełożenia mogłyby być trochę dłuższe, tak aby rzadziej sięgać do lewarka zmiany biegów.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Inną cechą nawiązującą do samochodów usportowionych jest spore przełożenie układu kierowniczego – skrajne położenia wieńca dzieli zaledwie 2,1 obrotu, a samo sprzężenie kierownicy z przednimi kołami nie budzi zastrzeżeń co do pewności pracy.

Volkswagen Golf Sporstvan to interesujące uzupełnienie oferty, które raczej nikogo nie dziwi. Na pierwszy rzut oka samochód prezentuje się ciekawie i przy odpowiedniej polityce sprzedażowej może namieszać w segmencie niedużych MPV. Sprzedaż ruszy jeszcze w czerwcu w cenie startującej od 67 690 zł.

Plusy:

Przestrzeń i funkcjonalność kabiny

Jakość wykończenia wnętrza

Dynamika jazdy

Minusy:

Dość krótkie biegi

Ogólna ocena samochodu: 8/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/166]

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI - dane techniczne

Testowany egzemplarz:Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI Highline
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, turbodoładowanie, intercooler
Rodzaj paliwa:Benzyna, bezpośredni wtrysk
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1395 cm3
Stopień sprężania:10,5
Moc maksymalna:150 KM przy 5000-6000 rpm
Moment maksymalny:250 Nm przy 1500-3500 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:107 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa, manualna
Typ napędu:FWD (przedni)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPherson
Zawieszenie tylne:Oś performance (od mocy 125 KM w górę)
Układ kierowniczy:Wspomagany
Średnica zawracania:11,1 m
Koła, ogumienie przednie:205/55 R16
Koła, ogumienie tylne:205/55 R16
Masy i wymiary
Typ nadwozia:MPV
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,27
Masa własna:1316 kg
Stosunek masy do mocy:8,8 kg/KM
Długość:4338 mm
Szerokość:1807 mm bez lusterek
Wysokość:1578 mm
Rozstaw osi:2685 mm
Rozstaw kół (przód/tył):1543/1514 mm
Pojemność bagażnika:500-590/1520 l
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Osiągi
Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,8 s
Prędkość maksymalna:212 km/h
Zużycie paliwa (miasto):b.d.
Zużycie paliwa (trasa):b.d.
Zużycie paliwa (mieszane):5,5 l/100 km
Emisja CO2:127 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:b.d.
Cena
Testowany egzemplarz:87 890 zł (Highline)
Model od:67 690 zł
Wersja silnikowa od:83 490 zł
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:--
Dodatki stylistyczne wnętrza:
Tapicerka siedzeń Alcantara
-
Koła i opony:Obręcze ze stopu metali lekkich "Dover" 6,5J x 16 Opony 205/55 R 1-
Komfort:Szyby termoizolacyjne, kierownica 3-ramienna, multifunkcyjna, obszyta skórą, stoliki składane oraz kieszenie w oparciach przednich foteli, szuflady pod siedzeniem kierowcy i pasażera z przodu, klimatyzacja automatyczna, elektryczne szyby i lusterka, tempomat-
Bezpieczeństwo:Asystent podjazdu i zjazd, hamulec wielokolizyjny, isofix, XDS+,-
Multimedia:System radiowy "Composition Touch" z 5 calowym, monochromatycznym i wielofunkcyjnym ekranem dotykowym, 4 głośnikami, czytnikiem kart SD, AUX-IN oraz funkcją odtwarzania muzyki w formacie MP3-
Mechanika:Start&Stop-
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (33)