Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI 150 KM - pierwsza jazda
Precyzyjna odpowiedź na coraz większe wymagania klientów to powód, dla którego producenci coraz mocniej fragmentaryzują swoją gamę modelową. W ofercie Volkswagena nie brakuje aut z segmentu MPV. Nie przeszkodziło to jednak w tym, by do popularnej rodziny Golfów dołączył nowy członek – Sportsvan, będący bezpośrednim następcą Plusa.
12.06.2014 | aktual.: 18.04.2023 10:49
Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI - test
Choć najnowszy produkt koncernu z Wolfsburga należy do dynastii Golfów i również zbudowany jest na modułowej platformie podwoziowej, tak naprawdę znacząco różni się od swoich braci. Wystarczy rzut oka na nadwozie, żeby dostrzec, że przez klinowatą sylwetkę i kompozycję przedniego pasa bliżej mu w zakresie stylistyki np. do Sharana. Szeroko rozstawione reflektory, wysoko naciągnięta przednia szyba, która w prezentowanym egzemplarzu dalej przechodzi w szklany dach, oraz ostre przetłoczenia podniesionego nadwozia sprawiają, że nowa odmiana Golfa wydaje się naprawdę dużym samochodem.
Wrażenie to potęgują krótkie zwisy i rozstaw osi większy o 50 mm niż w przypadku reszty rodziny. Gdy jednak dokładniej przyjrzeć się wymiarom, okazuje się, że Sportsvan jest zaledwie o 83 mm dłuższy od klasycznego Golfa i aż o 224 mm krótszy od Varianta. To zupełnie inna forma rozdysponowania przestrzeni, która ma przypaść do gustu przede wszystkim młodym rodzinom z dziećmi.
Kubatura kabiny charakterystyczna dla pojazdów MPV sprawia, że w środku auta nie brakuje miejsca, a do wykorzystania jest jeszcze całkiem spory i ustawny bagażnik o pojemności nawet 590 l z możliwością płaskiego składania, pochylania i przesuwania w zakresie 18 cm oparć tylnej kanapy (można złożyć też oparcie przedniego fotela pasażera i przewozić przedmioty do 2,5 długości). Wysoka pozycja za kierownicą i duża powierzchnia bocznego przeszklenia pozwalają dobrze obserwować otoczenie, a kierowcę dodatkowo wspiera cała gama systemów bezpieczeństwa, znana z większości pozostałych modeli Volkswagena.
Nowością w Golfie Sportsvan jest Blind Spot Sensor, czyli monitor martwego pola kontrolujący odległość do 20 metrów za autem, który ma też jeszcze jedną funkcję. Zintegrowano z nim system ułatwiający wyjechanie z miejsca parkingowego, który skanuje otoczenie w promieniu 40 metrów i w razie potrzeby rozpocznie hamowanie, aby zapobiec stłuczce - taki Front Assist na wstecznym z funkcją awaryjnego hamowania przed przeszkodą.
Kolejną nowinką jest sam projekt kokpitu Sportsvana, który mimo że czerpie z powszechnych rozwiązań i elementów znanych Volkswagena Golfa, jest nowy. Nie chodzi o dodatkowe przyciski czy nowy lakier na listwach ozdobnych – cała deska rozdzielcza jest gruntownie przestylizowana. Choć, tak jak wspomniałem, panele obsługi multimediów czy wentylacji zostały niemal niezmienione, to kompozycja wyróżnia się na tle pozostałych członków gamy.
Większe schowki i dodatki takie jak elastyczne paski do przytrzymania telefonu lub butelki z boku tunelu środkowego zwiększają funkcjonalność, a stoliki w oparciach przednich foteli – rodzinny charakter. Materiały, którymi wykończono wnętrze, nie odbiegają od jakości znanej z pozostałych Golfów najnowszej generacji: większość tworzyw w zasięgu ręki jest miękka i przyjemna w dotyku. Dobre spasowanie elementów w połączeniu z niezłym wyciszeniem sprawia, że nawet długa podróż może być przyjemna, jednak przy naprawdę dużych ubytkach drogi zaczyna się odzywać zawieszenie.
Nowe MPV z Wolfsburga ma jednak w nazwie jeszcze drugi człon: sport. Obecnie określenie "sportowy" wciskane jest wszędzie, gdzie tylko się da, mimo że samo auto ma raczej niewiele wspólnego ze sportem. Następca Golfa Plus ma łączyć w sobie funkcjonalność i nieco bardziej temperamentną stylizację, stąd zmiana nazwy. O sportowej jeździe nikt nie wspominał.
Podwozie Golfa Sporstvana zestrojono podobnie do współczesnych kompaktów. Widać chęć osiągnięcia kompromisu między zadowalającą wygodą a pewnością jazdy. Ze względu na wyższe nadwozie i środek ciężkości zawieszenie jest dość sztywne i auto pewnie klei się do nawierzchni. Pomaga w tym seryjnie montowany XDS+, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego znana chociażby z GTI. Czuć zwartość prowadzenia niczym w klasycznym Golfie, jednak na gęstych i niezbyt dużych nierównościach komfort w kabinie jest naprawdę zadowalający, a drgania skutecznie odizolowane od pasażerów. Za odpowiednią dopłatą można zdecydować się też na adaptacyjne zawieszenie z trybem Comfort. Przyjemność podróżowania potęgują wygodnie wyprofilowane fotele, przy czym opcjonalne siedzisko ergoActive dostarczane jest z 14-pozycyjną regulacją i funkcją masażu.
Egzemplarz, który miałem możliwość poznać trochę bliżej, wyposażony był w silnik TSI o pojemności 1,4 l w najmocniejszej dostępnej w tym modelu odmianie. Benzynowa jednostka o mocy 150 KM bez problemu radzi sobie z autem i zapewnia naprawdę zadowalający poziom dynamiki już od około 2000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s to jak na rodzinnego minivana naprawdę dobry wynik. Krótkie zestrojenie sześciobiegowej skrzyni biegów potęguje wrażenie żywiołowości i podkreśla chęć do nabierania prędkości, jednak według mnie wyższe przełożenia mogłyby być trochę dłuższe, tak aby rzadziej sięgać do lewarka zmiany biegów.
Inną cechą nawiązującą do samochodów usportowionych jest spore przełożenie układu kierowniczego – skrajne położenia wieńca dzieli zaledwie 2,1 obrotu, a samo sprzężenie kierownicy z przednimi kołami nie budzi zastrzeżeń co do pewności pracy.
Volkswagen Golf Sporstvan to interesujące uzupełnienie oferty, które raczej nikogo nie dziwi. Na pierwszy rzut oka samochód prezentuje się ciekawie i przy odpowiedniej polityce sprzedażowej może namieszać w segmencie niedużych MPV. Sprzedaż ruszy jeszcze w czerwcu w cenie startującej od 67 690 zł.
Plusy:
Przestrzeń i funkcjonalność kabiny
Jakość wykończenia wnętrza
Dynamika jazdy
Minusy:
Dość krótkie biegi
Ogólna ocena samochodu: 8/10
Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI Highline | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie, intercooler | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna, bezpośredni wtrysk | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1395 cm3 | |
Stopień sprężania: | 10,5 | |
Moc maksymalna: | 150 KM przy 5000-6000 rpm | |
Moment maksymalny: | 250 Nm przy 1500-3500 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 107 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, manualna | |
Typ napędu: | FWD (przedni) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Oś performance (od mocy 125 KM w górę) | |
Układ kierowniczy: | Wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,1 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 205/55 R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 205/55 R16 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | MPV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,27 | |
Masa własna: | 1316 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 8,8 kg/KM | |
Długość: | 4338 mm | |
Szerokość: | 1807 mm bez lusterek | |
Wysokość: | 1578 mm | |
Rozstaw osi: | 2685 mm | |
Rozstaw kół (przód/tył): | 1543/1514 mm | |
Pojemność bagażnika: | 500-590/1520 l | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 8,8 s | |
Prędkość maksymalna: | 212 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | b.d. | |
Zużycie paliwa (trasa): | b.d. | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,5 l/100 km | |
Emisja CO2: | 127 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | b.d. | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 87 890 zł (Highline) | |
Model od: | 67 690 zł | |
Wersja silnikowa od: | 83 490 zł |
Wyposażenie | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | - | - |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Tapicerka siedzeń Alcantara | - |
Koła i opony: | Obręcze ze stopu metali lekkich "Dover" 6,5J x 16 Opony 205/55 R 1 | - |
Komfort: | Szyby termoizolacyjne, kierownica 3-ramienna, multifunkcyjna, obszyta skórą, stoliki składane oraz kieszenie w oparciach przednich foteli, szuflady pod siedzeniem kierowcy i pasażera z przodu, klimatyzacja automatyczna, elektryczne szyby i lusterka, tempomat | - |
Bezpieczeństwo: | Asystent podjazdu i zjazd, hamulec wielokolizyjny, isofix, XDS+, | - |
Multimedia: | System radiowy "Composition Touch" z 5 calowym, monochromatycznym i wielofunkcyjnym ekranem dotykowym, 4 głośnikami, czytnikiem kart SD, AUX-IN oraz funkcją odtwarzania muzyki w formacie MP3 | - |
Mechanika: | Start&Stop | - |