Samochody używaneMiniUżywane Mini Cooper/Clubman (R56) w pigułce. Wciąż w cenie, pomimo wysokiej awaryjności

Używane Mini Cooper/Clubman (R56) w pigułce. Wciąż w cenie, pomimo wysokiej awaryjności

Mini R56 w każdej z wersji jest poszukiwanym modelem. Poszukiwanym w dobrym stanie.
Mini R56 w każdej z wersji jest poszukiwanym modelem. Poszukiwanym w dobrym stanie.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Mini
Marcin Łobodziński
21.08.2020 10:09, aktualizacja: 22.03.2023 10:31

Pomimo niezbyt pochlebnych opinii na temat niemiecko-brytyjskiej konstrukcji Mini Cooper trzyma ceny bardzo dobrze, a na zakup przyzwoitego egzemplarza trzeba przeznaczyć minimum 20 tys. zł. A to dopiero początek wydatków.

Roczniki: 2006-2015

Ceny rynkowe: od 12 tys. zł

Awaryjność: wysoka

Koszty eksploatacji: wysokie (jak na cenę i wielkość pojazdu)

Wersje nadwoziowe: 3-drzwiowy hatchback, kombi, roadster, cabrio, coupe

Pojemność bagażnika: hatchback 160 l, kombi 260 l

Silniki benzynowe w Mini R56:

  • 1.4 (75 i 95 KM)
  • 1.6 (75, 90 i 98 KM)
  • 1.6 (120 i 122 KM)
  • 1.6 turbo (174 i 184 KM)

Silniki Diesla w Mini R56:

  • 1.6 (90 i 109 KM)
  • 1.6 (112 KM)
  • 2.0 (112 KM)
  • 2.0 (143 KM)

Odmiany sportowe: Mini JCW 1.6 turbo (211 i 218 KM)

Zanim przejdziemy do konkretów o samym samochodzie, należałoby krótko wspomnieć o problematyce z jego nazewnictwem. Ogólnie auto jest znane jako "Mini R56" lub "Mini produkowane od 2006 roku".

Producent różnie nazywał wersje tego modelu, zależnie od silnika. Podstawowe auta nazywają się Mini One i Mini One D (D od diesla). Wyżej mamy Mini Coopera i Coopera D z silnikami o mocy ponad 100 KM.

Obraz
Obraz;

Cooper S i Cooper SD to jakby wersje sportowe z doładowanymi jednostkami benzynowymi i najmocniejszymi dieslami, natomiast naprawdę sportowe są dopiero Coopery JCW z mocą ponad 200 KM. Faktem jednak jest, że już Cooper S potrafi z powodzeniem stanąć do pojedynku z topowymi odmianami małych hot hatchy konkurencji.

Inna sprawa to wersje nadwozia, których było więcej niż można by się spodziewać. Systematyzując mamy:

  • Mini hatchback R56
  • Mini Clubman R55
  • Mini Cabrio R57
  • Mini Roadster R59
  • Mini Coupe R58

Warto wspomnieć, że Mini Clubman to takie kombi, które bardziej stylistyką niż walorami użytkowymi nawiązuje do tradycyjnego nadwozia kombi. W praktyce nawet trudno określić liczbę drzwi bowiem licząc klasycznie, po otworach, to jest autem 3-drzwiowym, ale licząc same zawiasy, to łącznie ma 5 drzwi.

Zagadka dnia: ile drzwi ma Mini Clubman?
Zagadka dnia: ile drzwi ma Mini Clubman?© fot. mat. prasowe / Mini

Teraz konkrety. Głównym obszarem zainteresowania powinien być silnik samochodu, bowiem to on generuje najpoważniejsze usterki i najwyższe koszty. Najbardziej ryzykownym motorem jest benzynowy 1.6 o mocy 120 i 184 KM. Ma rozbudowany kłopotliwy osprzęt, spory apetyt na olej, a co za tym idzie - istnieje spore ryzyko zatarcia. Słabsze wersje niż 90 KM nie dają przyjemności z jazdy. Jeśli celujecie tak nisko, to niezłym wyborem jest Mini One z jednostką 1.4.

Pomimo niezbyt dobrych opinii o niemiecko-francuskich silnikach THP i VTi, wiele zależy od historii auta. Są bowiem zadbane egzemplarze, które mają już ponad 200 tys. km przebiegu i jeżdżą bezproblemowo. Kluczem do tego była regularna kontrola i wymiana oleju.

Mini coupe i roadster to jedna baza - cecha wspólna to dwumiejscowe nadwozie.
Mini coupe i roadster to jedna baza - cecha wspólna to dwumiejscowe nadwozie.© fot. mat. prasowe / Mini

Najlepszym wyborem w gamie silników jest średnio pasujący do charakteru auta diesel 1.6, który pochodzi z koncernu PSA. Motor o mocy 90 KM daje minimum osiągów, ale też bardzo niskie koszty serwisu i napraw. Wersja 109-konna pozwoli już przyspieszyć do setki w ok. 10 s i jest bardzo dobrą konstrukcją. Oczywiście zawsze możne zdarzyć się usterka typowa dla współczesnych diesli, ale w przypadku tego silnika nie pochłonie ona majątku.

Diesle występowały także w odmianie 2-litrowej i są to już silniki BMW - trwałe, ale droższe w naprawach i serwisie.

Poza silnikami obszarem, który ulega awarii najczęściej, jest elektryka. Włączniki, przełączniki, światła, zamki, klimatyzacja, wyposażenie... to wszystko sprawia nie lada problemy. Im więcej działa w kupowanym samochodzie, tym lepiej.

Wielką zaletą samochodu jest jego prowadzenie, dlatego ważne jest, by zawieszenie utrzymać w dobrej kondycji. Na szczęście nie jest to obszar szczególnie wymagający, choć tylna oś pracuje na układzie wielowahaczowym.

Wnętrze, które po prostu trzeba polubić
Wnętrze, które po prostu trzeba polubić© fot. mat. prasowe / Mini

Właściciel Mini R56 powinien uzbroić się w cierpliwość i znosić wszystkie drobne usterki samochodu. Jednak auto z reguły odpali i dojedzie do celu. Dobrym rozwiązaniem jest znalezienie w okolicy warsztatu, który weźmie auto pod opiekę i zna się na rzeczy.

Uwaga na części - są bardzo drogie, jeśli przypadkowy warsztat kupuje je w typowej hurtowni. Przed oddaniem auta do naprawy warto się rozeznać w rynku, bowiem można tu zaoszczędzić naprawdę sporo. Przy odpowiednim podejściu (odpowiednim warsztacie) Mini R56 nie jest bardzo drogie w użytkowaniu.

Typowe usterki w Mini R56:

  • usterki elektryki
  • nagar w silnikach benzynowych
  • awarie osprzętu w jednostkach benzynowych 1.6 (rozrząd, cewki, pompy)
  • Awarie osprzętu diesli (typowe dla tego typu silników)

Czego szukać: samochodów z silnikiem 1.6 D

Czego unikać: samochodów z usterkami

Optymalna kwota na zakup: ok. 30 tys. zł

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)