Używana Mazda 3 (BK) w pigułce. Japończyk z genami Forda

Mazda3 to mało popularny japoński kompakt, ale marka ma swoich zwolenników. Pozostaje pytanie: czy japończyk nie stracił na niezawodności jeżeli niektóre elementy pochodzą z Forda i francuskiego PSA? Podpowiadamy, które wersje wybrać, by się nie przejechać.

Mazda 3 (BK) jest pierwszym modelem kompaktowym japońskiej marki o oznaczeniu jednocyfrowym.Mazda 3 (BK) jest pierwszym modelem kompaktowym japońskiej marki o oznaczeniu jednocyfrowym.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Mazda
Marcin Łobodziński

Roczniki: 2003-2009 (lifting 2006)

Ceny rynkowe: 6000-25 000 zł

Awaryjność: niska

Koszty eksploatacji: przeciętne

Wersje nadwoziowe: hatchback 5d i sedan

Pojemność bagażnika: hatchback 346 l, sedan 413 l

Popularne silniki benzynowe Mazdy 3 (BK):

  • 1.4 MZR (84 KM)
  • 1.6 MZR (105 KM)
  • 2.0 MZR (150 KM)

Popularne silniki Diesla Mazdy 3 (BK):

  • 1.6 MZ-CD (90 KM)
  • 1.6 MZ-CD (109 KM)
  • 2.0 MZ-CD (143 KM)

Wersje sportowe: Mazda 3 MPS 2.3 T (260 KM)

Mazda 3 (BK)
Mazda 3 (BK) © fot. mat. prasowe / Mazda

Zaprezentowana w 2003 roku Mazda 3 jest następcą modelu 323. Nowe oznaczenie rozpoczęło erę stylistyczną Zoom Zoom, którą teraz kontynuuje techniczna Skyactive.

Mazda 3 bazuje na wspólnej płycie podłogowej z Fordem Focusem II oraz Volvo C30, S40 i V50. Ma wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi oraz klasycznego MacPhersona z przodu. Wspomaganie kierownicy jest elektryczne.

Kabinę samochodu wykonano typowo dla japończyków, ale z wyraźną nutką sportową. Dotyczy to zawłaszcza specyfikacji o nazwie Sport. Auto oferuje dużo przestrzeni oraz przeciętnej wielkości bagażnik. Jest wyraźnie większe od konkurencyjnego, a jednocześnie bratniego Forda Focusa.

Jedną z największych zalet Mazdy 3 jest jakość prowadzenia. Nie tylko dość sztywne zawieszenie potrafi dać radość z jazdy, ale również precyzyjny układ kierowniczy czy równie dokładnie pracująca manualna skrzynia biegów.

Niektóre silniki są wspólne dla Mazdy 3 i Forda. To benzynowa, wolnossąca jednostka 2,0 o mocy 150 KM oraz diesle o pojemności 1,6 litra i mocy 90 oraz 109 KM. Silniki wysokoprężne pochodzą z gamy francuskiego PSA i znane są jako 1.6 HDI.

Mazda 3 (BK)
Mazda 3 (BK) © fot. mat. prasowe / Mazda

Mazda pokusiła się także o własne silniki. O ile jednak benzynowe można uznać za udane lub bardzo udane, to diesel 2.0 MZ-CD potrafi przysporzyć nie lada kłopotów. Dochodziło nawet do zatarć. Obecnie większość samochodów przeszła wymagane modyfikacje. Jeżeli ten silnik jest sprawny, to daje dobre osiągi i spala niewiele paliwa.

Typowe usterki Mazdy 3 (BK):

  • korozja nadwozia,
  • awarie wspomagania kierownicy,
  • nietrwałe cewki w silnikach benzynowych,
  • drobne usterki elektryki,
  • typowe dla diesli usterki silnika 1.6 MZ-CD,
  • poważne usterki silnika 2.0 MZ-CD,
  • usterki kolektora dolotowego silnika 2.0 MZR,
  • nietrwałe zawieszenie, gdy jest serwisowane na tanich zamiennikach.

Czego szukać:

Najlepsze mazdy 3 to wersje benzynowe. Pomimo pewnych problemów z silnikiem 2.0, jest on nie tylko godny polecenia, ale stanowi najciekawszą opcję. Daje dobrą dynamikę przy zachowaniu umiaru w spalaniu, a do tego pozostaje nad wyraz trwały.

Osoby, które chcą jeździć stosunkowo tanio i obawiają się napraw japońskich konstrukcji, polecam wersję wysokoprężną 1.6 MZ-CD o mocy 109 KM. Choć silnik nie jest idealny, to nie sprawia mechanikom żadnych kłopotów, ponieważ to jeden z najpopularniejszych diesli w Europie.

Czego unikać:

Nie polecam Mazdy 3 z silnikiem 2.0 MZ-CD. Choć ten diesel jest już zazwyczaj po naprawach i pewnych udoskonaleniach mających zapobiegać zatarciu, to jednak wciąż jest to wybór ryzykowny. Najważniejsze, by nie kupić samochodu z zaawansowaną korozją.

Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯