Używana Mazda 3 (BK) w pigułce. Japończyk z genami Forda

Mazda3 to mało popularny japoński kompakt, ale marka ma swoich zwolenników. Pozostaje pytanie: czy japończyk nie stracił na niezawodności jeżeli niektóre elementy pochodzą z Forda i francuskiego PSA? Podpowiadamy, które wersje wybrać, by się nie przejechać.

Mazda 3 (BK) jest pierwszym modelem kompaktowym japońskiej marki o oznaczeniu jednocyfrowym.Mazda 3 (BK) jest pierwszym modelem kompaktowym japońskiej marki o oznaczeniu jednocyfrowym.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Mazda
Marcin Łobodziński
5

Roczniki: 2003-2009 (lifting 2006)

Ceny rynkowe: 6000-25 000 zł

Awaryjność: niska

Koszty eksploatacji: przeciętne

Wersje nadwoziowe: hatchback 5d i sedan

Pojemność bagażnika: hatchback 346 l, sedan 413 l

Popularne silniki benzynowe Mazdy 3 (BK):

  • 1.4 MZR (84 KM)
  • 1.6 MZR (105 KM)
  • 2.0 MZR (150 KM)

Popularne silniki Diesla Mazdy 3 (BK):

  • 1.6 MZ-CD (90 KM)
  • 1.6 MZ-CD (109 KM)
  • 2.0 MZ-CD (143 KM)

Wersje sportowe: Mazda 3 MPS 2.3 T (260 KM)

Mazda 3 (BK)
Mazda 3 (BK) © fot. mat. prasowe / Mazda

Zaprezentowana w 2003 roku Mazda 3 jest następcą modelu 323. Nowe oznaczenie rozpoczęło erę stylistyczną Zoom Zoom, którą teraz kontynuuje techniczna Skyactive.

Mazda 3 bazuje na wspólnej płycie podłogowej z Fordem Focusem II oraz Volvo C30, S40 i V50. Ma wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi oraz klasycznego MacPhersona z przodu. Wspomaganie kierownicy jest elektryczne.

Kabinę samochodu wykonano typowo dla japończyków, ale z wyraźną nutką sportową. Dotyczy to zawłaszcza specyfikacji o nazwie Sport. Auto oferuje dużo przestrzeni oraz przeciętnej wielkości bagażnik. Jest wyraźnie większe od konkurencyjnego, a jednocześnie bratniego Forda Focusa.

Jedną z największych zalet Mazdy 3 jest jakość prowadzenia. Nie tylko dość sztywne zawieszenie potrafi dać radość z jazdy, ale również precyzyjny układ kierowniczy czy równie dokładnie pracująca manualna skrzynia biegów.

Niektóre silniki są wspólne dla Mazdy 3 i Forda. To benzynowa, wolnossąca jednostka 2,0 o mocy 150 KM oraz diesle o pojemności 1,6 litra i mocy 90 oraz 109 KM. Silniki wysokoprężne pochodzą z gamy francuskiego PSA i znane są jako 1.6 HDI.

Mazda 3 (BK)
Mazda 3 (BK) © fot. mat. prasowe / Mazda

Mazda pokusiła się także o własne silniki. O ile jednak benzynowe można uznać za udane lub bardzo udane, to diesel 2.0 MZ-CD potrafi przysporzyć nie lada kłopotów. Dochodziło nawet do zatarć. Obecnie większość samochodów przeszła wymagane modyfikacje. Jeżeli ten silnik jest sprawny, to daje dobre osiągi i spala niewiele paliwa.

Typowe usterki Mazdy 3 (BK):

  • korozja nadwozia,
  • awarie wspomagania kierownicy,
  • nietrwałe cewki w silnikach benzynowych,
  • drobne usterki elektryki,
  • typowe dla diesli usterki silnika 1.6 MZ-CD,
  • poważne usterki silnika 2.0 MZ-CD,
  • usterki kolektora dolotowego silnika 2.0 MZR,
  • nietrwałe zawieszenie, gdy jest serwisowane na tanich zamiennikach.

Czego szukać:

Najlepsze mazdy 3 to wersje benzynowe. Pomimo pewnych problemów z silnikiem 2.0, jest on nie tylko godny polecenia, ale stanowi najciekawszą opcję. Daje dobrą dynamikę przy zachowaniu umiaru w spalaniu, a do tego pozostaje nad wyraz trwały.

Osoby, które chcą jeździć stosunkowo tanio i obawiają się napraw japońskich konstrukcji, polecam wersję wysokoprężną 1.6 MZ-CD o mocy 109 KM. Choć silnik nie jest idealny, to nie sprawia mechanikom żadnych kłopotów, ponieważ to jeden z najpopularniejszych diesli w Europie.

Czego unikać:

Nie polecam Mazdy 3 z silnikiem 2.0 MZ-CD. Choć ten diesel jest już zazwyczaj po naprawach i pewnych udoskonaleniach mających zapobiegać zatarciu, to jednak wciąż jest to wybór ryzykowny. Najważniejsze, by nie kupić samochodu z zaawansowaną korozją.

Wybrane dla Ciebie

Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić