Samochody używaneMazdaUżywana Mazda 323 BJ - typowe awarie i problemy

Używana Mazda 323 BJ - typowe awarie i problemy

Mazda 323 to nieczęsty widok na naszych drogach, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ten model od lat plasuje się w ścisłej czołówce rankingów bezawaryjności. Niestety, wraz z wiekiem niezawodność kompaktowej japonki nieco osłabła, ale nadal pod tym względem auto bije konkurencję z tamtych lat, nawet tę z Kraju Kwitnącej Wiśni. Mazda da się też lubić za przyzwoite własności jezdne.

Mazda 323F
Mazda 323F
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mazda
Artur Kuśmierzak

03.02.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:25

VI generacja kompaktowej Mazdy 323 oznaczona fabrycznym symbolem BJ zadebiutowała w 1998 roku jako hatchback oznaczony literką „F” i sedan. Rok później do palety silnikowej dołączyła jednostka benzynowa o pojemności 1,8 l i mocy 114 KM. W 2000 roku auto przeszło drobną modernizację, a zmiany widać głównie z przodu, gdzie pojawiły się reflektory o nowym kształcie i nieco inna atrapę chłodnicy z większym logo. Trzy lata później model 323 został zastąpiony przez nowocześniejszą trójkę.

Silniki

  • R4 1,3 (73 KM)
  • R4 1,5 (88 KM)
  • R4 1,6 (98 KM)
  • R4 1,8 (114 KM)
  • R4 2,0 (131 KM)

Diesle:

  • R4 2,0 D (71 KM)
  • R4 2,0 TD (90- 101 KM)

Kierowcom szukającym silnika benzynowego odradzam wybór najsłabszej jednostki napędowej, która nie ma wystarczająco dużo mocy do sprawnego poruszania się poza miastem i cierpi na przedwczesne zużycie pierścieni tłokowych. Problem z pierścieniami dotyczy też silnika o pojemności 1,8 l.

Znacznie bezpieczniej wybrać inny motor. Trzeba jednak pamiętać, że najmocniejszy wariant pali nieco ponad 10 l/100 km (w mieście), a to w aucie kompaktowym nie wszystkim będzie odpowiadało. Zapewnia za to przyzwoitą dynamikę, choć o sportowych doznaniach można raczej zapomnieć. Próżno tu szukać charakteru rasowego hot hatcha.

Mazda 323
Mazda 323© mat. prasowe / Mazda

Amatorzy diesli, których ostatnio powoli zaczyna ubywać, powinni zdecydowanie wybrać mocniejsze wersje TD. Jednostka oznaczona literą "D" co prawda trochę mniej pali, ale osiągi Mazdy z tym silnikiem są raczej mizerne. Niestety kultura pracy jednostek wysokoprężnych pozostawia wiele do życzenia, zdarzają się też przypadki uszkodzenia wałków rozrządu i pęknięć głowicy.

Uwaga! W egzemplarzach sprzed modernizacji może dojść do rozszczelnienia się zaworu mechanizmu przestawiającego kąt wtrysku, w wyniku czego olej napędowy dostaje się do wnętrza.

Mazda 323
Mazda 323© mat. prasowe / Mazda

Piętą achillesową tego modelu jest rdza, która w zastraszającym tempie atakuje nie tylko układ wydechowy, ale także elementy podwozia i przedniego zawieszenia. Wszystkich tych, którzy mieli choć odrobinę nadziei, że to wszystkie części podatne na rdzę, muszę zmartwić. Korozja jest bezwzględna również dla tylnych nadkoli, progów i klapy bagażnika. Zawieszenie modelu 323 miewa swoje bolączki: problemy z amortyzatorami, sworzniami wahaczy, wahaczami i łącznikami stabilizatorów, jednak należy zaliczyć je do trwałych i udanych konstrukcji.

Mazda 323
Mazda 323© mat. prasowe / Mazda

Z elementów osprzętu silnika uszkodzeniu mogą ulec: diody alternatora, przepływomierz, uszczelniacze pokrywy zaworów, a także cewki zapłonowe. Użytkownicy tego modelu zwracają uwagę na często szwankujące czujniki systemu ABS. Kapryśny bywa również centralny zamek, w którym psują się siłowniki.

Naszym zdaniem

Mazda 323 VI generacji to auto solidne pod względem mechanicznym, ale bardzo podatne na rdzę. Jeśli uda się kupić zadbany egzemplarz i odpowiednio go zabezpieczy przed rozprzestrzenianiem się korozji, to posłuży on przez długie lata. W większości aut czynności serwisowe sprowadzają się do wymiany filtrów i płynów eksploatacyjnych, czasem trzeba będzie zająć się czymś poważniejszym – części zamienne nie są jednak tak drogie, jak się uważa. Auto jest niezawodne, dobrze się prowadzi i ma przestronne wnętrze. Ceny Mazdy 323 BJ na rynku aut używanych wahają się od ok. 6000 do ponad 15 000 zł.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)