USA w szoku. Gigantyczne strajki w fabrykach aut stały się faktem

Zapowiadane od kilku tygodni strajki w fabrykach Wielkiej Trójki, czyli trzech gigantycznych amerykańskich koncernów motoryzacyjnych, stały się faktem. Producentom i związkowi zawodowemu nie udało się dojść do porozumienia.

WAYNE, MICHIGAN - SEPTEMBER 15: Supporters and workers cheer as United Auto Workers members go on strike at the Ford Michigan Assembly Plant on September 15, 2023 in Wayne, Michigan. Contract negotiations with the Big Three auto makers Ford, General Motors, and Stellantis expired at 11:59pm September 14. This is the first time in history that the UAW is striking all three of the Big Three auto makers at the same time. (Photo by Bill Pugliano/Getty Images)Pracownicy Forda wyszli na ulice w Wayne w stanie Michigan
Źródło zdjęć: © GETTY | Bill Pugliano
Kamil Niewiński

Telenowela rodem z Detroit ciągnie się już od dobrych kilku tygodni i by ją zrozumieć, warto przyjrzeć się jej wszystkim szczegółom. Na naszych łamach o sytuacji pomiędzy Wielką Trójką, a więc koncernami General Motors, Ford i Stellantis (w tym przypadku chodzi przede wszystkim o Chryslera) a związkiem zawodowym UAW pisaliśmy już wielokrotnie i więcej smaczków znajdziecie poniżej.

W ogromnym skrócie pracownicy w obliczu wygasających z końcem 14 września 2023 r. kontraktów postanowili zawalczyć o lepsze warunki zatrudnienia. Mając na uwadze gigantyczne zyski koncernów, chcieli podwyższenia standardów na wszystkich szczeblach zatrudnienia pracowników. Mimo presji czasu żądania UAW i propozycje producentów mocno się rozmijały.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

To były sekundy. W budynku było 60 pracowników fabryki

Wszyscy mieli nadzieję, że ostatecznie do porozumienia dojdzie. Ba, mówiło się, że kompromis jest o krok. W ostatnich godzinach jednak strony znów doszły do ściany i nowe umowy nie zostały jednak dogadane. Wraz z dniem 15 września, w trakcie trwania ważnych targów motoryzacyjnych Detroit Auto Show, pracownicy fabryk General Motors, Forda i Chryslera w trzech fabrykach odmówili rozpoczęcia pracy, zaczynając tym samym gigantyczny strajk.

WAYNE, MICHIGAN - SEPTEMBER 15: United Auto Workers members exit the plant and go on strike at the Ford Michigan Assembly Plant on September 15, 2023 in Wayne, Michigan. Contract negotiations with the Big Three auto makers Ford, General Motors, and Stellantis expired at 11:59pm September 14. This is the first time in history that the UAW is striking all three of the Big Three auto makers at the same time. (Photo by Bill Pugliano/Getty Images)
Pracownicy fabryki Forda w Wayne równo o północy opuścili zakład © GETTY | Bill Pugliano

Jak podaje Reuters, UAW nie rzuciło na stół wszystkich kart. Na razie strajki dotyczą tylko wybranych fabryk, kluczowych dla produkcji najlepiej sprzedających się samochodów. Jeżeli negocjacje nie posuną się dalej, możliwe jest wprowadzenie strajków w pozostałych amerykańskich fabrykach. Na razie w strajku bierze udział 12,7 tys. pracowników.

Strajk już teraz rzuca cień na targi w Detroit — w mieście, które jest przecież bastionem i symbolem amerykańskiej motoryzacji, a także siedzibą największych amerykańskich producentów. Strajk znacznie przykrył odbywające się wydarzenie, z miejsca stając się jednym z najważniejszych newsów w amerykańskich mediach. Strajk określa się jako najbardziej ambitną akcję pracowniczą od dekad.

Działać należy szybko — każdy tydzień strajku ma według szacunków Deutsche Bank kosztować firmy nawet 500 mln dolarów, a np. Jeep posiada naddatek produkcyjny tylko na 90 dni. Brak szybkiego rozwiązania sytuacji może być więc dla marek katastrofalny.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł