"Wielka Trójka" pod ścianą. Pracownicy w USA chcą strajku

Rośnie napięcie między trzema gigantami na amerykańskim rynku branży motoryzacyjnej, a związkiem zawodowym. Większość z pracowników opowiedziała się za strajkiem, jeśli nie dojdzie do porozumienia.

Pracownicy żądają m.in. podwyżki wynagrodzeniaPracownicy żądają m.in. podwyżki wynagrodzenia
Źródło zdjęć: © Twitter | UAW

Od dłuższego czasu trwają negocjacje między związkiem zawodowym UAW (United Auto Workers) a przedstawicielami GM, Forda i Stellantisa. Pracownicy żądają przede wszystkim podwyżki płac odpowiadających hojnym podwyżkom kadry kierowniczej firm w ciągu ostatnich czterech lat, ale także wyeliminowania wielopoziomowych wynagrodzeń i świadczeń, przywrócenia dodatków na pokrycie kosztów utrzymania i określonych świadczeń emerytalnych oraz prawa do strajku m.in. w związku z zamykaniem zakładów.

Niedawno w szeregach UAW odbyło się głosowanie dotyczące ewentualnego strajku. Spośród 150 tys. pracowników GM, Forda i Stellantisa reprezentowanych przez związek aż 97 proc. zdecydowało, że będzie protestować. Głosowanie nie gwarantuje, że będą strajkować, ale jest jasnym sygnałem, że są na to przygotowani, jeśli porozumienie nie zostanie osiągnięte przed ostatecznym terminem negocjacji przypadającym na 14 września 2023 r.

– Oczekiwania naszych członków są wysokie, ponieważ zyski Wielkiej Trójki są tak wysokie. Zarobili łącznie 21 mld dolarów w ciągu zaledwie pierwszych sześciu miesięcy tego roku. To więcej niż ćwierć biliona dolarów zysków, jakie osiągnęli w Ameryce Północnej w ciągu ostatniej dekady – powiedział Shawn Fain, przedstawiciel UAW. – Podczas gdy dyrektorzy i akcjonariusze Wielkiej Trójki wzbogacili się, członkowie UAW zostali w tyle. Nasze przesłanie jest proste: rekordowe zyski oznaczają rekordowe kontrakty.

Wybrane dla Ciebie

Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Nieprawdopodobna cena chińskiego auta. To nie jest kwota netto
Nieprawdopodobna cena chińskiego auta. To nie jest kwota netto
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów