Nie możesz uruchomić auta w upalny dzień? Powód ten sam co zimą

Problemy z uruchomieniem auta większości kierowców kojarzą się przede wszystkim z okresem zimowym. Niestety, niedomagania akumulatora nie należą do rzadkości również latem, szczególnie podczas upałów. Co jest przyczyną takich kłopotów i jak można im zapobiec?

Wysokie temperatury nie sprzyjają akumulatoromWysokie temperatury nie sprzyjają akumulatorom
Źródło zdjęć: © fot. gettyimages
Platforma Autokult

Każdy akumulator charakteryzuje się określonym spektrum temperatur, w których osiąga optymalne parametry. W przypadku akumulatorów samochodowych zazwyczaj jest to temperatura bliska pokojowej, a więc około 20 stopni Celsjusza. To idealna wartość, zapewniająca najdłuższy czas do samorozładowania baterii. Znaczące odstępstwa w każdą ze stron mogą przyczynić się do przyspieszenia procesu rozładowania, czego możemy doświadczyć nie tylko zimą, ale i latem.

Już podniesienie temperatury na zewnątrz do 30 stopni Celsjusza może dwukrotnie przyspieszyć samorozładowanie. Nie mówiąc już o wyższych, z którymi mamy do czynienia w ostatnim czasie. Może się więc zdarzyć, że po dłuższym postoju w upalny letni dzień będziecie mieć problem z uruchomieniem waszego auta. Często do takich sytuacji dochodzi np. na lotniskowych parkingach, gdzie pozostawiamy auto na dłuższy czas, narażając je na działanie wysokich temperatur.

Negatywne skutki upałów można minimalizować, starając się parkować samochód w mniej nasłonecznionych miejscach. Nie zawsze jednak jest to możliwe. Co więcej, nadal nie stanowi gwarancji, że nie dojdzie do rozładowania. Szczególnie w przypadku nowocześniejszych pojazdów o stosunkowo wysokim poborze prądu na postoju. Pokładowe instrumenty, alarm i podtrzymanie zasilania w sterownikach samochodu stanowią obciążenie dla akumulatora pracującego w trudnych warunkach pogodowych.

W myśl zasady "lepiej zapobiegać niż leczyć" warto więc regularnie sprawdzać stan baterii w użytkowanym pojeździe i obserwować, jak nasz akumulator reaguje na upały. Jeśli po kilkudniowym postoju bateria wykazuje oznaki słabości, istnieje ryzyko, że może zawieść w najmniej oczekiwanym momencie.

Jak upewnić się, czy akumulator jest sprawny?

Oceni to praktycznie każdy warsztat. Często za darmo lub za niewielką opłatą. Jeśli dysponujemy miernikiem elektrycznym, możemy jednak samodzielnie sprawdzić napięcie baterii, które nie powinno być niższe niż 12,4 V przy wyłączonym silniku. Przy niższej wartości warto najpierw rozważyć doładowanie baterii prostownikiem, a gdy to nie pomoże, po prostu ją wymienić.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟