Unia chce pomóc producentom. Będą zmiany w karach za emisję CO2

Kary za przekroczenie średniej emisji CO2 obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku stanowią wyzwanie dla wielu europejskich producentów, którzy nie są w stanie sprostać rygorystycznym wymogom. Unijne władze rozważają zmianę przepisów.

Badanie emisji CO2 i zanieczyszczeń samochoduBadanie emisji CO2 i zanieczyszczeń samochodu
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Aleksander Ruciński

Jak informuje serwis "Automotive News Europe", Komisja Europejska może zaproponować rozwiązanie, które pozwoli producentom zrealizować cele emisyjne, dzięki rozłożeniu ich na dłuższy okres.

Zmiana przepisów ma zaowocować bardziej elastycznym podejściem do rozliczania średniej emisji CO2 - mówi Peter Liese, główny prawodawca ds. środowiska Europejskiej Partii Ludowej w Parlamencie Europejskim.

"Mam nadzieję, że zostaną wprowadzone krótkoterminowe środki, które pozwolą nam utrzymać cele, ale zachować elastyczność w kwestii kar", powiedział reporterom w Brukseli 10 lutego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

"Na przykład, jeśli nie osiągniesz celów w 2025 r., możesz to zrekompensować, przekraczając cele w 2026 i 2027 r.", dodał Liese. "Myślę, że to dobra rzecz. Mamy to już w pojazdach ciężarowych, nie ma powodu, dla którego nie moglibyśmy mieć tego w pojazdach lekkich i samochodach osobowych".

Pytanie tylko, czy rozłożenie celów na dłuższy okres rzeczywiście pozwoli producentom je zrealizować? Istnieje bowiem ryzyko, że nowe przepisy jedynie odroczą problem i zaowocują stopniowym narastaniem długu emisyjnego.

Propozycja komisji, póki co nie weszła w życie. By tak się stało, musi zostać zatwierdzona przez państwa członkowskie i parlament UE.

Wybrane dla Ciebie
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇