Unia chce pomóc producentom. Będą zmiany w karach za emisję CO2

Kary za przekroczenie średniej emisji CO2 obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku stanowią wyzwanie dla wielu europejskich producentów, którzy nie są w stanie sprostać rygorystycznym wymogom. Unijne władze rozważają zmianę przepisów.

Badanie emisji CO2 i zanieczyszczeń samochoduBadanie emisji CO2 i zanieczyszczeń samochodu
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Aleksander Ruciński

Jak informuje serwis "Automotive News Europe", Komisja Europejska może zaproponować rozwiązanie, które pozwoli producentom zrealizować cele emisyjne, dzięki rozłożeniu ich na dłuższy okres.

Zmiana przepisów ma zaowocować bardziej elastycznym podejściem do rozliczania średniej emisji CO2 - mówi Peter Liese, główny prawodawca ds. środowiska Europejskiej Partii Ludowej w Parlamencie Europejskim.

"Mam nadzieję, że zostaną wprowadzone krótkoterminowe środki, które pozwolą nam utrzymać cele, ale zachować elastyczność w kwestii kar", powiedział reporterom w Brukseli 10 lutego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

"Na przykład, jeśli nie osiągniesz celów w 2025 r., możesz to zrekompensować, przekraczając cele w 2026 i 2027 r.", dodał Liese. "Myślę, że to dobra rzecz. Mamy to już w pojazdach ciężarowych, nie ma powodu, dla którego nie moglibyśmy mieć tego w pojazdach lekkich i samochodach osobowych".

Pytanie tylko, czy rozłożenie celów na dłuższy okres rzeczywiście pozwoli producentom je zrealizować? Istnieje bowiem ryzyko, że nowe przepisy jedynie odroczą problem i zaowocują stopniowym narastaniem długu emisyjnego.

Propozycja komisji, póki co nie weszła w życie. By tak się stało, musi zostać zatwierdzona przez państwa członkowskie i parlament UE.

Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie