Inny limit alkoholu i wiek kierowców. Zmiany UE mają wroga

Niedawno władze UE ogłosiły, w jakim kierunku pójdą zmiany w przyszłej dyrektywie o prawach jazdy. Plany przewidują m.in. wcześniejsze staranie się o uprawnienia, co spotkało się z krytyką Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Drogowego (ETSC). Zarzuca ona Brukseli lekkomyślność.

W Polsce młodych kierowców obowiązuje wyższy limit niż w NiemczechW Polsce młodych kierowców obowiązuje wyższy limit niż w Niemczech
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

Wśród wielu zmian, jakie przynieść ma nowa dyrektywa o prawach jazdy, jedna może być zaskakująca. O ile zmotoryzowani spodziewali się raczej zaostrzenia rygoru — i rzeczywiście na niektórych polach ma to miejsce – to obniżenie do 18 lat wieku, w którym można starać się o prawo jazdy na samochód ciężarowy lub autobus przewożący do 16 pasażerów, z pewnością jest dużym ustępstwem. Zdaniem ETSC kosztem bezpieczeństwa.

Co prawda tak młodzi kierowcy przed podjęciem pracy w charakterze kierowcy musieliby postarać się o dodatkowy certyfikat kompetencji zawodowych, ale z drugiej strony Bruksela przewiduje, że już 17-latkowie mogliby (po zdaniu egzaminu) jeździć ciężarówkami lub autobusami. Choć jedynie w towarzystwie bardziej doświadczonych kierowców.

Jak w swoim stanowisku stwierdza ETSC, takie zmiany będą miały katastrofalny wpływ na bezpieczeństwo. Jak zauważa organizacja, obecnie tylko pięć europejskich państw pozwala prowadzić samochody ciężarowe 18-latkom: Finlandia, Niemcy, Polska, Hiszpania oraz Irlandia. Jak informuje ETSC, dane z Polski, Niemiec i Finlandii jasno pokazują, że młody wiek to również o wiele większe ryzyko spowodowania wypadku. Zdaniem ETSC minimalnym wiekiem, od którego możliwe powinno być prowadzenie pojazdu ciężarowego czy autobusu, do 21 lat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia EV9 - niby z tygrysem mu do twarzy

Drugi poważny zarzut ETSC dotyczy limitów alkoholu. W myśl propozycji przegłosowanej 7 grudnia w Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego świeżo upieczonych kierowców w czasie okresu próbnego powinien obowiązywać limit alkoholu nie wyższy niż 0,2 prom. Zdaniem ETSC władze Unii Europejskiej powinny przyjąć strategię zerowej tolerancji i ustalić limit na 0,0 prom. zawartości alkoholu we krwi młodego kierowcy.

W styczniu Parlament Europejski wróci do prac nad nową dyrektywą o prawach jazdy. Czas pokaże, czy uwagi ETSC zostaną wzięte pod uwagę.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam