Mimo że Toyota Corolla nie należy do klasy premium, to trzeba przyznać, że stylistycznie prezentuje wysoki poziom© fot. Mariusz Zmysłowski

Test: Toyota Corolla Hybrid kontra Audi A3 35 TDI - dogrywka w pojedynku "kto jest mistrzem oszczędzania?"

Filip Buliński
2 grudnia 2020

Długodystansowe Audi A3 dało się przez ostatnie miesiące poznać niemal ze wszystkich stron, ale to, co najbardziej zapadło w pamięci, to niewiarygodnie niskie spalanie, wyświetlane przez komputer pokładowy. Jakiś czas temu zestawiliśmy go z hybrydą plug-in, ale pod niektórymi względami można było uznać to starcie za nierówne. Czas więc na pojedynek na bardziej wyrównanych zasadach.

To nie będzie typowe porównanie o charakterze premium. Te już miały miejsce - najpierw gdy zestawiliśmy A3-kę z hybrydowym Mercedesem A250e, a potem z BMW 118i. Toyota Corolla raczej nie należy do tej klasy. Zatem walka Dawida z Goliatem? Może trochę. Pytanie, kto tu jest Goliatem? Niemiecki kompakt klasy premium czy drugi najczęściej kupowany samochód w Polsce?

Audi A3 najwięcej pochwał zebrało za swoje wyniki zużycia paliwa. W codziennym użytkowaniu - niezależnie od warunków - były one tak małe, że Mariusz Zmysłowski postanowił sprawdzić, jak "nisko" da się zejść. Komputer w 150-konnym TDI wskazał pod koniec pomiaru 2,9 l/100 km. Wcześniej jednak sprawdziliśmy, kto lepiej wypadnie w bezpośrednim starciu na oszczędzanie – klasyczny diesel czy nowoczesna hybryda plug-in?

Można stwierdzić, że podczas starcia z mercedesem siły były rozłożone nierówno. W końcu utrzymanie wyniku w mercedesie jest ściśle uzależnione od systematycznego ładowania baterii, a raporty wskazują, że użytkownicy takich aut kompletnie o to nie dbają. Z kolei audi będzie zawsze oszczędne - no chyba, że będziemy je bardzo brutalnie traktować.

Dlatego czas na bardziej godnego przeciwnika. Toyota Corolla jest klasyczną, samoładującą się hybrydą, więc jej zużycie paliwa zależy od tych samych czynników, co w A3. Jednocześnie w tym całym szale nie powinniśmy zapominać, że oba auta to kompakty, choć z nieco różnych światów. Ale na zestawienie "podstawowych" wad i zalet przyjdzie czas później.

Toyota Corolla Hybrid vs. Audi A3 35 TDI
Toyota Corolla Hybrid vs. Audi A3 35 TDI© fot. Mariusz Zmysłowski

Niemiecko-japońska bitwa

W lewym rogu – Audi A3 35 TDI z 2-litrowym, 150-konnym silnikiem i 7-stopniową dwusprzęgłówką. Do setki przyspiesza w 8,4 s i osiąga 224 km/h. W prawym rogu – Toyota Corolla GR Sport Hybrid z 2-litrowym benzyniakiem, który w elektrycznym tandemie generuje 184 KM. Osiąga setkę szybciej niż audi, bo w 7,9 s, ale prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h.

Wróćmy jednak do pomiaru spalania. Oczywiście, żeby otrzymać wiarygodny wynik, jechaliśmy obydwoma autami jeden za drugim (rzecz jasna nie tak, żeby korzystać z korytarza powietrznego). Połowa zaplanowanej trasy przebiegała przez miasto, bez pominięcia ciasnych ulic w centrum, częstych skrzyżowań i nagłych zwrotów akcji. W skrócie — miejska jazda w czystej postaci. Potem szybki skok na kawałek pętli obwodnicy.

Toyota Corolla Hybrid vs. Audi A3 35 TDI
Toyota Corolla Hybrid vs. Audi A3 35 TDI© fot. Mariusz Zmysłowski

Jaki werdykt? W mieście to toyota była górą. Częste korzystanie z gromadzonej podczas jazdy i hamowania energii sprawiło, że tuż przed wjazdem na obwodnicę Corolla wskazywała wynik 4,6 l/100 km, zaś audi – 5,4 l/100 km. Muszę tu jednak zaznaczyć, że były momenty, kiedy toyota wręcz balansowała na granicy 4 l/100 km.

Na obwodnicy japoński kompakt musiał jednak oddać wyższość "klekotowi". Tu Audi potrzebowało mniej paliwa niż w mieście i przy zjeździe komputer wskazywał zaledwie 4,7 l/100 km, zaś toyota – "aż" 6 l/100 km. Przeliczając cząstkowe zużycie w zależności od długości poszczególnych odcinków, wyszło, że średnie spalanie Corolli wyniosło 5,33 l/100 km, a A3 – 5,03 l/100 km.

Obraz
Obraz;

Te różnice są naprawdę niewielkie i, na dobrą sprawę, mieszczą się w zakresie przekłamania komputera pokładowego. Ale trzymając się suchych cyfr, to A3 jest górą, choć Corolli należy się nagroda pocieszenia za dobre sprawowanie w mieście.

Japończyk, Niemiec - dwa kompakty?

Choć marka Audi to bez wątpienia klasa premium, oba testowane modele sporo łączy. Zacznę od ceny, bo ta w pewnych warunkach jest podobna. Audi A3 ze 150-konnym dieslem kosztuje od 132 400 zł. To o 1000 zł mniej, niż zapłacimy za Corollę z 2-litrową hybrydą w najwyższej wersji wyposażeniowej. Wersja GR Sport, która wyróżnia się pakietem stylistycznym i adaptacyjnym zawieszeniem, po rabacie kosztuje 129 700 zł. Problem w tym, że w Audi za tę kwotę dostaniemy niewiele, a tak "dopasiony" egzemplarz, jaki mieliśmy podczas testu, to już kwestia ok. 222 tys. zł.

Obraz
Obraz;

Co więcej, cena ta wcale nie jest gwarantem fajerwerków. Czy A3-ka jest więc o blisko 100 tys. zł lepsza? Według mnie - nie. Owszem, w środku czuć miejscami nieco lepsze materiały, ale - podobnie jak w Corolli - nie brakuje twardego plastiku czy morza fortepianowej czerni. Toyota wcale nie musi się też wstydzić swoim wyposażeniem – ma przyzwoity wyświetlacz head-up, podgrzewane siedzenia, ładowarkę indukcyjną, niezłej jakości skórzaną tapicerkę, wygodne sportowe fotele czy częściowo cyfrowe zegary.

I choć to "japończyk" na papierze wyróżnia się lepszym przyspieszeniem, w rzeczywistości można odnieść wrażenie, że jest na odwrót. Składa się na to zarówno wysoki moment obrotowy (360 Nm) w audi dostępny już od 1600 obr./min., jak i studząca emocje bezstopniowa skrzynia Toyoty. Z kolei sam komfort resorowania w obu autach jest zbliżony. W Audi A3 zamontowano sportowe zawieszenie, a Corolla dysponowała adaptacyjnym podwoziem. W obu sztywność jest porównywalna, ale…

No właśnie, ale co?

…ale więcej przyjemności z kierowania daje sumarycznie audi. Ma bardziej bezpośredni układ kierowniczy, który pozwala lepiej wyczuć, co dzieje się z kołami i zapewnia większy dreszczyk. Choć narzekam miejscami na materiały w A3-ce, to jednak ten model wyróżnia ciekawsza i milsza dla oka stylistyka wnętrza czy interfejs multimediów. Toyota od lat na tym polu przegrywa nawet z rywalami swojej klasy, choć i tak jest lepiej niż kiedyś.

Obraz
Obraz;

Jeśli chodzi o funkcjonalność, tu Corolla wypada gorzej. W toyocie pasażerowie na tylnej kanapie mają naprawdę mało miejsca, szczególnie na nogi. Choć audi nie oferuje przestrzeni rodem z minivana, to jest tu znacznie wygodniej. Bagażnik japońskiego kompaktu także wypada blado, nawet w porównaniu z autami segmentu B – kufer liczy tylko 313 l, a winę za to, ponosi napęd. A dokładniej jego elektryczne podzespoły. W audi do dyspozycji jest 380 l. Czy da się więc wyłonić jednoznacznego zwycięzcę?

Toyota Corolla Hybrid vs. Audi A3 35 TDI
Toyota Corolla Hybrid vs. Audi A3 35 TDI© fot. Mariusz Zmysłowski

Werdykt wcale nie jest oczywisty i tu znów trzeba zwycięzcę powiązać z magicznym zwrotem "to zależy". Jeśli spojrzymy na auta pod kątem segmentu – oba skierowane są raczej do różnych grup, choć na pewnym polu (bazowe A3 i doposażona Corolla) można prowadzić dywagacje. Odnoszę jednak wrażenie, że podczas gdy Toyota bardzo pracuje nad poprawą jakości i ogólnym odbiorem auta, tak Audi nieco sobie odpuściło i liczy na to, że całą robotę zrobi magia znaczka.

Jeśli zaś chodzi o zużycie paliwa – toyota bez wątpienia przechyliła szalę zwycięstwa na stronę hybryd, udowadniając, że w mieście nie ma na nią mocnych (chyba że nie ładujemy naszego plug-ina). Z kolei na dalekie trasy, wciąż najlepszy jest diesel. Chociaż wynik corolli i tak był całkiem zadowalający, to poruszając się już tempem autostradowym (i sugerując wynikami z indywidualnych jazd) różnica w spalaniu byłaby znacznie większa. Myślę, że sprawiedliwie będzie zakończyć ten pojedynek remisem. Choć gdyby to wyłącznie rozsądek miał zwyciężyć, prędzej wskazałbym na Corollę. Najlepiej w odmianie kombi.

Filip BulińskiFilip Buliński
Nasza ocena Audi A3 35 TDI:
7/ 10
Plusy
  • elastyczny silnik
  • niskie spalanie niemal w każdych warunkach
  • przyjemniejsza dla oka stylistyka wnętrza
  • całkiem wygodna i obszerna tylna kanapa
Minusy
  • miejscami wykończenie wnętrza nie ma nic wspólnego z premium
  • wpadki jakościowe
  • głośna praca silnika
  • cena, która po dodaniu wyposażenia odlatuje w kosmos
Nasza ocena Toyota Corolla Hybrid:
7/ 10
Plusy
  • świetna stylistyka nadwozia
  • niskie zużycie paliwa w mieście bez konieczności ładowania baterii z zewnątrz
  • dobre wyposażenie
  • sztywno zestrojone zawieszenie
Minusy
  • bezstopniowa skrzynia, choć lepsza niż wcześniej, wciąż może irytować przy przyspieszaniu
  • bardzo mały bagażnik
  • ciasny II rząd
Audi A3 35 TDI 2.0 150 KM
Pojemność silnika1 968 cm³ 
Rodzaj paliwaOlej napędowy 
Moc maksymalna:150 KM przy 3000 rpm 
Moment maksymalny:360 Nm przy 1600-2750 rpm 
Przekładnia:dwusprzęgłowa automatyczna, 7-stopniowa 
Pojemność bagaznika:380 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,4 s-
Prędkość maksymalna:224 km/h-
Zużycie paliwa (miasto):4,3 l/100 km4,3 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):3,7 l/100 km3,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,3 l/100 km4,0 l/100 km
Toyota Corolla GR Sport 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KM
Pojemność silnika1 987 cm³ 
Rodzaj paliwaBenzyna 
Moc maksymalna:184 KM przy 6000 rpm 
Moment maksymalny silnika spalinowego:190 Nm przy 4400-5200 rpm 
Przekładnia:bezstopniowa e-CVT 
Pojemność bagaznika:313 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,9 s-
Prędkość maksymalna:180 km/h-
Zużycie paliwa (miasto):b.d. l/100 km4,6 l/100 km
Zużycie paliwa (droga ekspresowa):b.d. l/100 km6,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,7-5,6 l/100 km5,3 l/100 km
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/23]
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (14)