Strefy Tempo 30 podobają się UE. Nagroda za jej wprowadzenie to dopiero początek

Komisja Europejska ogłosiła zwycięzców tegorocznej edycji nagrody Excellence in Road Safety Award. Wśród wyróżnionych za działanie na rzecz bezpieczeństwo są władze Bolonii, które na poważnie wzięły się za ograniczanie prędkości w miastach. To może być istotny trend.

Strefa Tempo 30 w BoloniiStrefa Tempo 30 w Bolonii
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Komisja Europejska
Tomasz Budzik
12

Wśród zwycięzców tegorocznego konkursu Excellence in Road Safety Award można wymienić Austrię – za oznaczanie dróg, ułatwiające motocyklistom bezpieczne pokonanie zakrętów, Hiszpanię – za tworzenie dróg dla pieszych i rowerów pomiędzy miejscowościami, Niemcy – za rozwój inteligentnego systemu świateł drogowych oraz Włochy, a ściślej władze Bolonii – za wprowadzenie strefy Tempo 30.

Jak sama nazwa wskazuje, w takim obszarze obowiązuje limit prędkości, wynoszący 30 km/h. Była to reakcja na dane, które wskazywały, iż Bolonia jest trzecim pod względem liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym miastem we Włoszech. Władze miasta postanowiły to zmienić, wprowadzając strefę Tempo 30 aż na 70 proc. powierzchni Bolonii. Jednocześnie w tworzenie i ulepszanie infrastruktury dla rowerzystów i pieszych zainwestowano 24 mln euro. W tych wydatkach ujęto również szeroko zakrojoną kampanię informacyjną.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

Badania z początku 2024 r. pokazały, że zmiana w miejskiej przestrzeni wpłynęła na bezpieczeństwo. O 14,5 proc. spadła liczba wypadków, a o 12,6 proc. liczba rannych w nich osób.

To, że obniżenie prędkości pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo, zapewne dla nikogo nie będzie zaskoczeniem. Okazuje się jednak, że niebawem strefy typu Tempo 30 mogą zacząć wyrastać jak grzyby po deszczu. Do takiego rozwiązania zachęca organizacja ETSC, doradzająca Komisji Europejskiej w kwestii bezpieczeństwa drogowego. I apel nie pozostaje bez odpowiedzi.

"Komisja Europejska zdaje sobie sprawę, że prędkość jest głównym czynnikiem wpływającym na liczbę wypadków, w których ofiary giną i odnoszą poważne obrażenia. Szczególnie w miastach, gdzie niechronieni uczestnicy ruchu (piesi, rowerzyści użytkownicy hulajnóg) mogą stanowić aż 70 proc. śmiertelnych ofiar wypadków" – powiedział Wopke Hoekstra, komisarz Unii Europejskiej ds. klimatu.

Według danych KE strefa Tempo 30, która została już wprowadzona w ok. 40 europejskich miastach, przyczyniła się tam do spadku wypadków drogowych o 23 proc., liczby ich śmiertelnych ofiar o 37 proc. oraz liczby rannych o 38 proc. Dane są na tyle zachęcające, że zapewne kwestią czasu jest wprowadzenie unijnych rekomendacji dla obniżenia limitów prędkości w miastach.

Wybrane dla Ciebie

Tajemnicza kratka na desce rozdzielczej. Do czego naprawdę służy?
Tajemnicza kratka na desce rozdzielczej. Do czego naprawdę służy?
Pierwsza jazda: Bentley Flying Spur Azure – suma wszystkich wygód
Pierwsza jazda: Bentley Flying Spur Azure – suma wszystkich wygód
Nowe drogi na wakacje. Generalna Dyrekcja wskazuje, którędy pojedziemy
Nowe drogi na wakacje. Generalna Dyrekcja wskazuje, którędy pojedziemy
Zapominają, a potem nie mogą odpalić. Typowa usterka w czasie upałów
Zapominają, a potem nie mogą odpalić. Typowa usterka w czasie upałów
Elektryki Volkswagena dostaną fizyczne przyciski. Wiemy kiedy
Elektryki Volkswagena dostaną fizyczne przyciski. Wiemy kiedy
Tak wygląda nowy Jeep Cherokee. Znamy pierwsze szczegóły
Tak wygląda nowy Jeep Cherokee. Znamy pierwsze szczegóły
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki