Strefy Tempo 30 podobają się UE. Nagroda za jej wprowadzenie to dopiero początek

Komisja Europejska ogłosiła zwycięzców tegorocznej edycji nagrody Excellence in Road Safety Award. Wśród wyróżnionych za działanie na rzecz bezpieczeństwo są władze Bolonii, które na poważnie wzięły się za ograniczanie prędkości w miastach. To może być istotny trend.

Strefa Tempo 30 w BoloniiStrefa Tempo 30 w Bolonii
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Komisja Europejska
Tomasz Budzik

Wśród zwycięzców tegorocznego konkursu Excellence in Road Safety Award można wymienić Austrię – za oznaczanie dróg, ułatwiające motocyklistom bezpieczne pokonanie zakrętów, Hiszpanię – za tworzenie dróg dla pieszych i rowerów pomiędzy miejscowościami, Niemcy – za rozwój inteligentnego systemu świateł drogowych oraz Włochy, a ściślej władze Bolonii – za wprowadzenie strefy Tempo 30.

Jak sama nazwa wskazuje, w takim obszarze obowiązuje limit prędkości, wynoszący 30 km/h. Była to reakcja na dane, które wskazywały, iż Bolonia jest trzecim pod względem liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym miastem we Włoszech. Władze miasta postanowiły to zmienić, wprowadzając strefę Tempo 30 aż na 70 proc. powierzchni Bolonii. Jednocześnie w tworzenie i ulepszanie infrastruktury dla rowerzystów i pieszych zainwestowano 24 mln euro. W tych wydatkach ujęto również szeroko zakrojoną kampanię informacyjną.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

Badania z początku 2024 r. pokazały, że zmiana w miejskiej przestrzeni wpłynęła na bezpieczeństwo. O 14,5 proc. spadła liczba wypadków, a o 12,6 proc. liczba rannych w nich osób.

To, że obniżenie prędkości pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo, zapewne dla nikogo nie będzie zaskoczeniem. Okazuje się jednak, że niebawem strefy typu Tempo 30 mogą zacząć wyrastać jak grzyby po deszczu. Do takiego rozwiązania zachęca organizacja ETSC, doradzająca Komisji Europejskiej w kwestii bezpieczeństwa drogowego. I apel nie pozostaje bez odpowiedzi.

"Komisja Europejska zdaje sobie sprawę, że prędkość jest głównym czynnikiem wpływającym na liczbę wypadków, w których ofiary giną i odnoszą poważne obrażenia. Szczególnie w miastach, gdzie niechronieni uczestnicy ruchu (piesi, rowerzyści użytkownicy hulajnóg) mogą stanowić aż 70 proc. śmiertelnych ofiar wypadków" – powiedział Wopke Hoekstra, komisarz Unii Europejskiej ds. klimatu.

Według danych KE strefa Tempo 30, która została już wprowadzona w ok. 40 europejskich miastach, przyczyniła się tam do spadku wypadków drogowych o 23 proc., liczby ich śmiertelnych ofiar o 37 proc. oraz liczby rannych o 38 proc. Dane są na tyle zachęcające, że zapewne kwestią czasu jest wprowadzenie unijnych rekomendacji dla obniżenia limitów prędkości w miastach.

Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥