Stellantis chce niezależności. Nowa strategia zabezpieczy dostawy półprzewodników?

Kryzys dotyczący półprzewodników poważnie wstrząsnął branżą motoryzacyjną. Teraz koncerny próbują wprowadzać opcje awaryjne, by sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości. Konkretny plan przedstawił właśnie Stellantis.

Fabryka Stellantis w PomiglianoFabryka Stellantis w Pomigliano
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Kamil Niewiński

Pandemia koronawirusa pociągnęła za sobą wiele skutków ubocznych dla producentów samochodów, lecz jedną z najpoważniejszych konsekwencji bez wątpienia były braki w dostępności półprzewodników. W samym 2021 roku tylko z powodu niedoboru chipów nie zdołano wyprodukować 9,5 miliona samochodów osobowych, a mowa tu tylko o sytuacjach, gdzie ich brak był powodem bezpośrednim.

Większość fabryk produkujących półprzewodniki znajduje się w Azji – w Tajwanie, Korei Południowej, Japonii czy Chinach. Paraliż łańcuchów dostaw i lockdowny sprawiły zaś, że europejskie koncerny motoryzacyjne obudziły się z ręką w nocniku. Dodatkowo w obliczu pracy i nauki zdalnej większy priorytet nad motoryzacją otrzymały firmy elektroniczne produkujące laptopy, tablety czy smartfony.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość bez aut spalinowych. Co czeka polskie fabryki? "Na świecie trwa walka"

Kurz spowodowany kryzysem powoli opada, a firmy robią wszystko, by podobna sytuacja już nigdy się nie powtórzyła. Bardzo skrupulatnie przygotowaną strategię, mającą na celu zabezpieczenie ich dostaw, przygotował właśnie Stellantis.

Nowa strategia ma między innymi opierać się na nowej bazie danych przewodników, prognozowanie długoterminowego popytu na czipy, co ma pomagać w negocjowaniu i ustalaniu umów z dostawcami, bezpośredni zakup komponentów od producentów, zapewnienie długoterminowych gwarancji dostaw i rozpoczęcie współpracy z nowymi strategicznymi partnerami.

Zabezpieczenie dostaw ma pomóc w rozwoju nowych platform koncernu oraz świeżych technologii. To jednak jest tylko część szerszego planu, który zakłada produkcję przez Stellantis swoich własnych półprzewodników.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony