"Cofnęliśmy się o dekadę". Nowa analiza pokazuje wpływ COVID na branżę motoryzacyjną

Firma S&P Global stworzyła raport, który podsumowuje wpływ pandemii COVID-19 na branżę motoryzacyjną. Choć według analizy problem z dostępnością półprzewodników powoli mija, konsekwencje pandemii są dla rynku globalnego gigantyczne.

Zakład Toyoty w Sakaryi w TurcjiZakład Toyoty w Sakaryi w Turcji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Kamil Niewiński

Pandemia koronawirusa uderzyła w świat motoryzacji, tak mocno skoncentrowany wokół Chin, gdzie po raz pierwszy pojawił się wirus wywołujący COVID-19. Zerwane łańcuchy dostaw, braki półprzewodników, które dla współczesnych samochodów są integralnymi elementami, przerwy w pracy fabryk z uwagi na brak elementów czy zakażenia – problemów było co niemiara.

Jesteśmy jednak w połowie 2023 roku i sytuacja wydaje się powoli stabilizować. Sprawdzić to postanowiła firma S&P Global, która podsumowała ostatni czas w branży motoryzacyjnej, a także przeprowadziła analizę produkcji i sprzedaży samochodów na przestrzeni następnych kilku lat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Coraz więcej miejsc pracy przy produkcji aut

Pierwszym wnioskiem wychodzącym z raportu jest fakt, że problemy z półprzewodnikami powoli zanikają. W 2021 r. bezpośrednio z powodu braku tych elementów do produkcji nie trafiło ponad 9,5 mln samochodów, z czego aż 3,5 mln w trzecim kwartale 2019 r. W 2022 r. liczba ta osiągnęła pułap 3 mln, a w pierwszej połowie 2023 r.  około 524 tys. egzemplarzy. Różnica jest więc naprawdę znacząca.

Raport S&P Global Mobility
Raport S&P Global Mobility © Materiały prasowe | S&P Global Mobility

Bardzo ciekawie prezentują się dane dotyczące przewidywanej sprzedaży i produkcji samochodów w następnych latach. W 2018 roku na całym świecie sprzedano 93,8 mln samochodów osobowych i osiągnięcie kamienia milowego w postaci 100 mln sprzedanych aut rocznie miało być kwestią kilku lat. Spadek był jednak już widoczny w 2019 roku – do 88 mln, zaś w 2020 roku sprzedaż zmalała o 14 proc.

Dopiero teraz branża motoryzacyjna podnosi się z kolan, a przewidywania S&P Global mówią o wyniku na poziomie 83,6 mln sprzedanych aut w całym 2023 roku. Poziom z 2018 roku ma zostać według analizy osiągnięty najwcześniej w 2027 roku, a przed 2030 rokiem nie ma co liczyć na przebicie granicy 100 mln sprzedanych egzemplarzy rocznie.

Raport S&P Global Mobility
Raport S&P Global Mobility © Materiały prasowe | S&P Global Mobility

Prognoza S&P Global Mobility z początku 2019 roku – opublikowana przed pandemią COVID-19 i następującymi przez nią przestojami – przewidywała, że zarówno globalna sprzedaż, jak i globalna produkcja przekroczą 100 milionów egzemplarzy rocznie już w 2022 roku.

Według naszej najnowszej analizy osiągnięcie tego kamienia milowego nie jest spodziewane przed 2030 rokiem. Pokazuje to, że trajektoria wzrostu całego przemysłu motoryzacyjnego cofnęła się o mniej więcej dekadę w porównaniu z oczekiwaniami sprzed pandemii. Kryzys półprzewodnikowy był jednym z najbardziej destrukcyjnych czynników, które ograniczyły możliwości przewidywane w 2019 roku, ale z pewnością nie jest jedynym.

Raport S&P Global Mobility
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟