Sprzedaż aut elektrycznych w Europie spada. Producenci tracą, a Tesla zwalnia ludzi

Fabryka Stellantis
Fabryka Stellantis
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Marcin Łobodziński

19.04.2024 07:45, aktual.: 19.04.2024 09:46

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Tylko sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in wzrosła w Europie, ale producenci samochodów najbardziej tracą na elektrykach. Tesla zwolni 10 proc. załogi w odpowiedzi na malejący popyt.

Producenci wycofujący samochody spalinowe na rzecz elektrycznych tracą. Jednak dotyka to niemal wszystkich marek, w tym Tesli, która zapowiedziała zwolnienia. W Europie najwięcej traci Volkswagen i Stellantis. Obie te firmy mocno idą w auta elektryczne, których Europejczycy nie chcą kupować.

Według doniesień Automotive News Europe spadek sprzedaży nowych samochodów w marcu 2024 r. wynosi 2,8 proc. względem marca 2023. O 11 proc. spadła sprzedaż aut elektrycznych w Niemczech, a także Szwecji i Norwegii. We Włoszech sprzedano o 34 proc. mniej samochodów na prąd. Wzrosty odnotowano tylko we Francji i Wielkiej Brytanii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Spadki dotyczą także samochodów benzynowych (8 proc.) i diesli (18 proc.). To jednak może częściowo wynikać z mniejszej dostępności takich aut, które zostały zastąpione przez samochody na prąd. Jedynie hybrydy plug-in zyskały względem ubiegłorocznego marca, ale tylko o 0,7 proc.

Ogólny spadek sprzedaży samochodów staje się faktem w obliczu wysokich stóp procentowych i spowolnienia gospodarczego. Nie bez znaczenia są także wysokie ceny samochodów, zarówno tych elektrycznych, jak i spalinowych. Producenci aut mogą zostać ekonomicznie zmuszeni do zrewidowania swoich planów obejmujących wycofanie aut spalinowych jeszcze przed rokiem 2035.