Senat odrzucił ustawę o e-TOLL. Nowy system płatności miał znieść bramki na autostradach

Rząd pracuje nad nowym systemem płatności za autostrady oraz korzystanie z dróg krajowych pojazdami ciężarowymi. Tymczasem Senat odrzucił projekt ustawy, który wprowadza te zmiany. Teraz przepisy wrócą do Sejmu.

Takie kamery mają sprawdzać na autostradach, czy za pojazd wniesiono należną opłatęTakie kamery mają sprawdzać na autostradach, czy za pojazd wniesiono należną opłatę
Źródło zdjęć: © Ministerstwo Finansów
Tomasz Budzik

Jak informuje Polska Agencja Prasowa, za odrzuceniem ustawy głosowało 50 senatorów, przeciw było 48, nikt się nie wstrzymał. Los nowelizacji wciąż jest więc otwarty. System e-TOLL ma być następcą obecnego systemu viaTOLL, który do pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury przez ciężarówki wymaga budowania bramownic przy drogach krajowych. To obniża elastyczność w dziedzinie poboru opłat i powoduje dodatkowe koszty.

Nowy system, e-TOLL, miałby ruszyć już w czerwcu. Obecnie trwają przygotowania do zapewnienia jego obsługi sprzętowej, a niebawem ma ruszyć sprzedaż urządzeń pokładowych dla profesjonalnych przewoźników. Nowy system ma być bardziej elastyczny, co ułatwi rozszerzanie mapy dróg płatnych dla przewoźników korzystających z pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. Dodatkową zaletą systemu jest to, że ma on umożliwić realizację płatności za przejazd autostradami w zarządzie GDDKiA samochodami osobowymi. Dzięki temu w grudniu 2021 r. miałyby zniknąć bramki na państwowych odcinkach płatnych autostrad: A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica.

Z system e-TOLL wiążą się jednak również kontrowersje. Podstawą jego działania jest mechanizm pozycjonowania GPS. To na podstawie danych lokalizacyjnych wyliczana będzie należność za drogi. Wiele osób widzi w tym zamach na prywatność zmotoryzowanych. Co prawda w przypadku aut osobowych i regulowania należności za autostrady będzie dało się uniknąć korzystania z rządowej aplikacji GPS, wybierając płatność za pomocą jednorazowych biletów, ale w przypadku przewoźników nie będzie to już możliwe.

Zmotoryzowani mają zapewne nadzieję, że ustawa o płatności za drogi nie stanie się elementem gry politycznej. Jeśli mimo sprzeciwu Senatu przepisy i tak wejdą w życie później niż zakładano, będzie to oznaczało kłopot z unifikacją płatności. Nowelizacja przewiduje, że koncesjonariusze płatnych autostrad będą mogli przekazać Krajowej Administracji Skarbowej pobieranie opłat za przejazd. Gdyby tak się stało, wreszcie oznaczałoby to jeden system płatności na wszystkich autostradach i możliwość zlikwidowania na nich szlabanów.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟