ViaTOLL – elektroniczny system poboru opłat rozszerza swój zasięg

Jakie są drogi w Polsce, każdy wie. Nie dość, że dziurawe, wąskie, niebezpieczne, to jeszcze trzeba za nie słono płacić. W zeszłym roku pojawiły się na niektórych odcinkach dziwne konstrukcje. Zapraszam do bliższego poznania elektronicznego systemu poboru opłat ViaTOLL.

(źródło www.viatoll.pl)
(źródło www.viatoll.pl)
Marek Adamowicz

21.03.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:26

Jakie są drogi w Polsce, każdy wie. Nie dość, że dziurawe, wąskie, niebezpieczne, to jeszcze trzeba za nie słono płacić. W zeszłym roku pojawiły się na niektórych odcinkach dziwne konstrukcje. Zapraszam do bliższego poznania elektronicznego systemu poboru opłat ViaTOLL.

Wzorem naszych sąsiadów (mam na myśli głównie Niemcy i Czechy) polski rząd postanowił zastąpić słynne winiety elektroniką. 2 listopada 2010 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z konsorcjum Kapsch umowę na zaprojektowanie, wdrożenie i obsługę elektronicznego systemu opłat drogowych ViaTOLL. System obowiązuje na autostradach, drogach ekspresowych i niektórych drogach krajowych.

ViaTOLL obowiązkowo dotyczy samochodów ciężarowych i zestawów samochodowych o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, jak również busów i autobusów, których łączna liczba miejsc przekracza 9. Kierowcy samochodów osobowych nie są zobowiązani do posiadania takich urządzeń, jednak Kapsch umożliwia również instalację urządzeń w samochodach osobowych. Dzięki temu skróci się czas poboru opłat na płatnych odcinkach autostrad.

(źródło www.viatoll.pl)
(źródło www.viatoll.pl)

Jak działa taki system? Podstawowym elementem systemu ViaTOLL jest urządzenie ViaBOX instalowane w samochodach objętych poborem opłat (ViaAUTO dla osobówek). Za pobór opłat na konkretnym odcinku drogi jest odpowiedzialny system czujników zamontowany nad drogami na bramownicach. W całym kraju takich bramownic jest 430.Komunikacja pomiędzy urządzeniami oparta jest na technologii bezprzewodowej krótkiego zasięgu, dzięki czemu procedura jest bardzo krótka i nie ma konieczności zatrzymywania pojazdu.

Pobór opłat odbywa się podczas przejazdu samochodu pod bramownicą. Na drogach można spotkać dwa typy bramownic: bramownice do poboru opłat (wyposażone wyłącznie w czujniki do poboru opłat) i bramownice kontrolne (wyposażone w system umożliwiający kontrolę pojazdów w celu stwierdzenia, czy pobór odbywa się prawidłowo). Kierowca jest informowany sygnałem dźwiękowym o uiszczeniu opłaty.

Płatności za przejazd mogą odbywać się na dwa sposoby: pre-paid (przedpłata z doładowanego wcześniej konta) i post-paid (płatność w okresach rozliczeniowych na podstawie faktury). Aby wyposażyć samochód z urządzenie ViaBOX, należy: przeprowadzić internetową rejestrację, uiścić kaucję zwrotną w wysokości 120 zł, odebrać urządzenie w Punkcie Obsługi Klienta lub Dystrybucji i zainstalować w samochodzie.

Bramownica (źródło www.viatoll.pl)
Bramownica (źródło www.viatoll.pl)

Jak wygląda pobór opłat na odcinkach, gdzie opłatę pobierają koncesjonariusze? Przy bramkach poboru opłat zostały wyznaczone osobne pasy ruchu, na których bramki wyposażone są w anteny do naliczania e-myta. Kierowca, który ma ViaBOX-a, bez zatrzymania podjeżdża pod taką bramkę, a system po naliczeniu opłaty otwiera szlaban.

System elektronicznego poboru opłat obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2011 roku. Wdrażanie systemu odbywało się powoli, nie uniknięto problemów. Kierowcy skarżyli się na zawodność urządzeń, które trzeba było wymieniać, co nie było łatwą procedurą; sam system działał wadliwie – potrafił wielokrotnie naliczyć opłatę za przejazd albo nie naliczał w ogóle. Obecnie system ViaTOLL obejmuje swoim zasięgiem 650 km autostrad, 554 km dróg ekspresowych i ok. 370 km dróg krajowych.

Mapa odcinków poboru opłat. Stan na 1 lipca 2011 (źródło www.viatoll.pl)
Mapa odcinków poboru opłat. Stan na 1 lipca 2011 (źródło www.viatoll.pl)

Wprowadzenie e-myta spowodowało odpływ ruchu z autostrad i dróg ekspresowych. Powodem była chęć omijania płatnych odcinków bocznymi drogami. Jednak od 1 lipca 2012 roku ominięcie bramownic będzie dużo trudniejsze. Systemem ViaTOLL zostanie objęte kolejne 330 km dróg. Nowe bramownice pojawią się m.in. na drodze krajowej nr 92, która mimo że nie należy do sieci dróg transeuropejskich, może stanowić alternatywę dla płatnej autostrady A2.

Docelowo system elektronicznego poboru opłat ViaTOLL ma objąć swoim zasięgiem 2880 km dróg.

  • Bramownica (źródło www.viatoll.pl)
  • Mapa odcinków poboru opłat. Stan na 1 lipca 2012 (źródło www.viatoll.pl)
  • Mapa odcinków poboru opłat. Stan na 1 lipca 2011 (źródło www.viatoll.pl)
  • (źródło www.viatoll.pl)
  • (źródło www.viatoll.pl)
  • (źródło:krakow.naszemiasto.pl)
[1/6] Bramownica (źródło www.viatoll.pl)

Źródło: ViaTOLL

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)