Sekretne koncepty Porsche

Porsche przygotowało wystawę, na której prezentowane są prototypy ważne z punktu widzenia rozwoju technologicznego.

Sekretne koncepty Porsche
Wojciech Kaczałek

19.09.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:03

Project: Secret!

Wystawa pt. "Project: Secret!" została otwarta w Muzeum Porsche w Stuttgarcie 17 września. Potrwa do 11 stycznia 2015 r.

Zwiedzający będą mogli obejrzeć 14 różnych modeli studyjnych, a także szereg miniatur i filmy z testów. Wbrew nazwie wystawy, część z prezentowanych prototypów jest już znanych fanom motoryzacji, chociażby Porsche 989. Niemniej jednak ich istnienie trzymano kiedyś w ścisłej tajemnicy.

Przyjrzyjmy się kilku konceptom, które niemiecka marka postanowiła pokazać w Stuttgarcie.

Porsche 924 – lata 1976-1977

Obraz

Volkswagen zlecił Porsche w latach 70. opracowanie modelu coupé. Kryzys naftowy pociągną za sobą zmianę strategii. Przedsiębiorstwo stwierdziło, że woli skupić się na tańszym aucie o sportowym zacięciu, czyli Scirocco.

Porsche postanowiło wykorzystać gotowy projekt. Model 924, który wszedł na rynek w 1976 r., zastąpił w gamie wysłużone Porsche 914. Miał się stać autem bazowym, samochodem dla osób, które nigdy wcześniej nie kupiły Porsche m.in. ze względu na cenę.

Marka ze Stuttgartu w celach marketingowych postanowiła stworzyć specjalną wersję 924, która miała pobić jeden z rekordów prędkości. Celem było osiągnięcie średniej przekraczającej 250 km/h na dystansie 10 000 mil (ponad 16 000 km).

Standardowy silnik R4 o pojemności 2,0 l został wyposażony w turbosprężarkę. Moc jednostki została podniesiona ze 125 do 250 KM.

Nad karoserią prowadzono prace przy wykorzystaniu tunelu aerodynamicznego. Rezultatem był współczynnik oporu aerodynamicznego (Cd) wynoszący 0,268.

Prototypowe Porsche 924 mogło się rozpędzić do 280 km/h. Bicie rekordu zostało zaplanowane na lipiec 1977 r. Jednakże z "powodów strategicznych" (czytaj: braku pewności, czy uda się osiągnąć takie wyniki, jak Mercedes z serią eksperymentalnych aut C111) ważący 980 kg samochód zamiast na tor Nardò pojechał do magazynu Porsche Museum.

Type 995 – lata 1978-1979

Obraz

Type 995 to koncept opracowany przez Porsche na zlecenie niemieckiego Federalnego Ministerstwa Badań i Technologii. Nad pojazdem prowadzone były prace w latach 1978-1979.

Concept Car Type 995 służył za pole do rozwoju technologii dla sportowego samochodu przyszłości. Miał się odznaczać wysokim poziomem bezpieczeństwa i umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo.

Bazą było Porsche 928. Studium zostało wyposażone w 5-stopniową skrzynię dwusprzęgłową współpracującą z dwoma silnikami gazowymi.

Specjaliści Porsche pracowali również nad zastosowaniem 3-litrowego motoru V8 o mocy 130 KM z systemem dezaktywacji cylindrów oraz 4-cylindrową jednostką o pojemności 2,2 l. Zmiana biegów było kontrolowana przez elektronikę i możliwa była bez zdejmowania nogi z gazu.

Według szacunków, Type 995 z lekkim, aluminiowym nadwoziem miał spalać mniej niż 9 l paliwa na 100 km. Pojazd miał zapewniać duże bezpieczeństwo bierne. Ponadto został wyposażony w ABS.

Porsche 984 – lata 1984-1987

Obraz

Porsche 984 to samochód, który mógł zrobić karierę nie tylko w latach 80., ale i 90. Do dziś prezentuje się interesująco. Można je uznawać za protoplastę Boxstera.

Inspiracją dla projektu było wcześniejsze zlecenie od Seata. Porsche 984 zostało opracowane w centrum rozwojowym w Weissach.

Auto miało być relatywnie tanie i trafić w gusta młodej klienteli. Model 984, zwany również Junior, miał zapewniać frajdę z jazdy dzięki swojej charakterystyce zawieszenia i niskiej masie, a nie dużej mocy silnika.

Źródłem napędu Porsche 984 miał być 4-cylindrowy silnik typu bokser chłodzony powietrzem. Jednostka miała rozwijać moc 120-150 KM. Producent podaje, że koncept miał moc 135 KM, ważył 880 kg i mógł się rozpędzić do 220 km/h.

Samochód został wyposażony w składany, sztywny dach. Wersja wyścigowa miała mieć napęd na obie osie. Kryzys finansowy z 1987 r. sprawił, że Porsche zrezygnowało z 984.

Porsche 959 – 1982 r.

Obraz

Porsche 959, wytwarzane w latach 1986-1989, jest uznawane ze jeden z najciekawszych super samochodów w historii. W swoich czasach było bardzo zaawansowaną konstrukcją.

Do budowy zostały użyte takie materiały, jak aluminium, Kevlar i Nomex. Samochód miał napęd na wszystkie koła, a do jego napędu posłużył silnik 2,8 bi-turbo o mocy 450 KM. Auto mogło rozwinąć prędkość 317 km/h.

Wyróżniało się pod względem współczynnika oporu aerodynamicznego, który wynosił 0,31. Pojazd, który widzicie na zdjęciu, to prototyp z 1982 r. o kodowym oznaczeniu C29. Przy jego pomocy testowano, czy charakterystyczny dla późniejszego modelu spojler będzie dobrym rozwiązaniem. Koncept miał także obudowane podwozie.

Porsche 989 – 1991 r.

Obraz

Porsche pod koniec lat 80. przeżywało ciężkie chwile. Wspomniany kryzys finansowy sprawił, że sprzedaż na bardzo ważnym dla firmy rynku amerykańskim mocno spadła.

Jeszcze w 1986 r. z salonów Porsche w USA wyjechało ponad 30 000 samochodów. Dwa lata później już tylko 16 000. Kurs dolara spadał, a marki się umacniał, co sprawiało, że auta niemieckiego producenta szybko drożały.

W firmie dokonywały się roszady kadrowe na kluczowych stanowiskach i poszukiwania rozwiązań mogących wyciągnąć przedsiębiorstwo z dołka. Pomóc w tym miał m.in. 4-drzwiowy model 989. Pojazd miał mieć 350-konny silnik V8 umieszczony z przodu i napęd na tył.

Już w początkowej fazie projektu okazało się, że koszty związane ze stworzeniem samochodu będą bardzo wysokie. Przekładało się to na docelową cenę sprzedaży szacowaną na 150 000 marek niemieckich. Porsche uznało, że nie będzie w stanie sprzedawać takiej liczby egzemplarzy, aby inwestycja się zwróciła.

Model 989 trafił do muzeum. Nie cały wysiłek inżynierów i projektantów poszedł na marne. Część rozwiązań znalazło zastosowanie w Porsche 991 (996). Swoją drogą, nie uważacie, że Porsche 989 prezentuje się lepiej od Panamery?

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)