Auta z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG
Niedawno pisaliśmy o negatywnych skutkach eksploatacji samochodów na krótkich dystansach. Wniosek był prosty – trzeba wiedzieć co kupić, by nie mieć problemów. W tym artykule przedstawimy listę aut, które warto kupić z myślą o takiej eksploatacji. Większość z nadaje się do montażu instalacji gazowej.
29.10.2015 | aktual.: 30.03.2023 11:44
Coraz trudniej znaleźć w salonach samochody o prostej konstrukcji, zwłaszcza z prostym silnikiem benzynowym z pośrednim wtryskiem paliwa. Takie samochody najlepiej nadają się do trudnej eksploatacji miejskiej, na krótkich dystansach lub do montażu instalacji gazowej radykalnie obniżającej koszty eksploatacji. Postanowiliśmy sprawdzić co zostało na rynku i czy osoby ceniące sobie przede wszystkim proste, sprawdzone źródła napędu mają jeszcze duży wybór.
Bezpośredni wtrysk benzyny to przyszłość motoryzacji i co do tego nie ma absolutnie żadnych wątpliwości. Za kilka lat tylko takie silniki będą napędzały samochody.
Już dziś nie sposób w niektórych salonach wyjechać autem z benzynowym motorem na wtrysku wielopunktowym pośrednim, pozwalającym zamontować stosunkowo tanią instalację gazową czy po prostu cieszyć się spokojem, że silnik nie będzie sprawiał większych problemów przez 150-200 tys. km nawet dość trudnej eksploatacji.
Dziś postanowiliśmy przygotować zestawienie ofert poszczególnych marek, uwzględniając tylko silniki benzynowe z pośrednim wtryskiem paliwa. Nie każdy z nich nadaje się do eksploatacji na LPG, ale wszystkie nadają się do eksploatacji miejskiej i są stosunkowo tanie w trzymaniu. Może to zbyt ogólne określenie, ale przedstawiamy listę bezproblemowych samochodów, którymi można wyjechać z salonu.
Lista ta jest ułożona alfabetycznie, zgodnie z nazwą marki i hierarchicznie pod uwzględnieniu wielkości modelu. Nie zawiera dodatkowych wersji nadwoziowych jeżeli noszą inną nazwę (np. Logan i Logan MCV), chyba, że konkretna wersja nadwoziowa ma inne jednostki napędowe. Nie uwzględniamy tych samych silników w różnych wersjach mocy - w tabeli są tylko ceny wersji podstawowych.
W zestawieniu nie uwzględniamy również marek premium, ekskluzywnych i niszowych, jak np. Abarth, BMW czy Bentley (wyjątkiem jest marka Subaru), a jedynie marki popularne, których produkty cieszą się największym zainteresowaniem, a klienci przywiązują uwagę do kosztów eksploatacji. Nie braliśmy również pod uwagę dużych i drogich samochodów terenowych oraz sportowych (wyjątkiem jest tanie Suzuki Jimny).
Podane ceny to ceny podstawowe, nierzadko modeli bez klimatyzacji, z najnowszego rocznika.Nie braliśmy pod uwagę modeli wyprzedażowych jeżeli na rynku jest nowa generacja. Ceny są katalogowe więc mogą się różnić w zależności od dilera. Zapraszam również do przeczytania krótkiej analizy rynku pod tabelą.
Samochody z prostymi silnikami benzynowymi
Marka i model | Segment | Moc silnika | Cena wersji podstawowej |
---|---|---|---|
Citroën C3 1.0 PureTech | B | 68 KM | 39 900 zł |
Citroën C-Elysee 1.6 VTi | C | 115 KM | 43 900 zł |
Citroën Berlingo 1.6 VTi | MPV | 98 KM | 55 900 zł |
Citroën Berlingo 1.6 VTi | MPV | 120 KM | 59 900 zł |
Dacia Sandero 1.2 16V | B | 75 KM | 29 900 zł |
Dacia Sandero TCe 90 | B | 90 KM | 42 950 zł |
Dacia Logan 1.2 16V | B | 75 KM | 29 900 zł |
Dacia Logan TCe 90 | B | 90 KM | 42 250 zł |
Dacia Dokker 1.6 | MPV | 84 KM | 36 900 zł |
Dacia Duster 1.6 | SUV | 105 KM | 39 900 zł |
Dacia Logdy 1.6 | MPV | 84 KM | 37 900 zł |
DS3 1.6 VTi | A | 110 KM | 77 900 zł |
DS4 1.6 VTi | C | 110 KM | 74 100 zł |
Fiat 500 1.2 | A | 69 KM | 38 500 zł |
Fiat 500 0.9 TwinAir | A | 85 KM | 55 500 zł |
Fiat Panda 1.2 | A | 69 KM | 31 990 zł |
Fiat Panda 0.9 TwinAir | A | 85 KM | 46 200 zł |
Fiat Punto 1.2 | B | 69 KM | 37 000 zł |
Fiat Punto 0.9 TwinAir | B | 85 KM | 47 000 zł |
Fiat 500X 1.6 E-Torq | SUV | 110 KM | 59 900 zł |
Fiat 500L 1.4 16V | MPV | 95 KM | 51 500 zł |
Fiat 500L 1.4 T-Jet | MPV | 120 KM | 64 900 zł |
Fiat Qubo 1.4 16V | MPV | 77 KM | 39 900 zł |
Fiat Doblo 1.4 16V | MPV | 95 KM | 53 900 zł |
Fiat Doblo 1.4 T-Jet | MPV | 120 KM | 63 900 zł |
Fiat Freemont 3.6 V6 | MPV | 280 KM | 143 000 zł |
Ford KA 1.2 | A | 69 KM | 30 700 zł |
Ford Fiesta 1.25 | B | 60 KM | 45 100 zł |
Ford Fiesta 1.4 | B | 96 KM | 50 650 zł |
Ford Fiesta 1.6 Ti-VCT | B | 105 KM | 60 600 zł |
Ford B-Max 1.4 | MPV/B | 90 KM | 54 950 zł |
Ford C-Max 1.6 Ti-VCT | MPV | 85 KM | 60 900 zł |
Ford C-Max 1.6 Ti-VCT | MPV | 85 KM | 53 900 zł |
Ford Focus 1.6 Ti-VCT | C | 85 KM | 63 690 zł |
Honda Jazz 1.2 i-VTEC | MPV/B | 90 KM | 48 500 zł |
Honda Jazz 1.4 i-VTEC | MPV/B | 100 KM | 53 100 zł |
Honda Civic 1.4 i-VTEC | C | 100 KM | 65 700 zł |
Honda Civic 1.8 i-VTEC | C | 142 KM | 70 700 zł |
Honda CR-V 2.0 i-VTEC | SUV | 155 KM | 97 500 zł |
Honda Accord 2.0 i-VTEC | D | 156 KM | 81 700 zł |
Honda Accord 2.4 i-VTEC | D | 201 KM | 105 700 zł |
Hyundai i10 1.0 MPI | A | 66 KM | 37 300 zł |
Hyundai 1.2 MPI | A | 87 KM | 39 300 zł |
Hyundai i20 1.2 MPI | B | 75 KM | 43 900 zł |
Hyundai i20 1.4 MPI | B | 100 KM | 52 400 zł |
Hyundai ix20 1.4 CVVT | MPV/B | 90 KM | 50 100 zł |
Hyundai ix20 1.6 CVVT | MPV/B | 125 KM | 59 100 zł |
Hyundai i30 1.4 MPI | C | 100 KM | 54 400 zł |
Hyundai i30 1.6 MPI | C | 120 KM | 63 900 zł |
Hyundai Elantra 1.6 MPI | C | 132 KM | 64 700 zł |
Kia Picanto 1.0 MPI | A | 69 KM | 33 200 zł |
Kia Picanto 1.2 MPI | A | 85 KM | 45 500 zł |
Kia Venga 1.4 DOHC | MPV/B | 90 KM | 48 990 zł |
Kia Venga 1.6 DOHC | MPV/B | 125 KM | 54 490 zł |
Kia Rio 1.2 DOHC | B | 84 KM | 41 990 zł |
Kia Rio 1.4 DOHC | B | 109 KM | 49 990 zł |
Kia Ceed 1.4 DOHC | C | 100 KM | 55 400 zł |
Kia Optima 2.0 DOHC | D | 165 KM | 87 900 zł |
Mitsubishi Space Star 1.0 | B | 71 KM | 39 990 zł |
Mitsubishi Space Star 1.2 | B | 80 KM | 42 990 zł |
Mitsubishi Lancer 1.6 | C | 117 KM | 57 990 zł |
Mitsubishi ASX 1.6 | SUV | 117 KM | 61 900 zł |
Mitsubishi Outlander 2.0 | SUV | 150 KM | 83 990 zł |
Nissan Micra 1.2 | A | 80 KM | 41 490 zł |
Nissan Note 1.2 | B | 80 KM | 43 990 zł |
Nissan Juke 1.6 | SUV/B | 94 KM | 55 900 zł |
Nissan Murano 3.5 | SUV | 256 KM | 239 400 zł |
Opel Adam 1.2 Ecotec | A | 70 KM | 43 500 zł |
Opel Adam 1.4 Ecotec | A | 87 KM | 50 500 zł |
Opel Corsa 1.2 Ecotec | B | 70 KM | 40 800 zł |
Opel Corsa 1.4 Ecotec | B | 75 KM | 41 700 zł |
Opel Meriva 1.4 Ecotec | MPV/B | 100 KM | 50 300 zł |
Opel Meriva 1.4 Turbo | MPV/B | 120 KM | 54 150 zł |
Opel Astra 1.4 Twinport | C | 100 KM | 52 650 zł |
Opel Astra 1.6 Twinport | C | 115 KM | 55 650 zł |
Opel Astra 1.4 Turbo | C | 120 KM | 58 650 zł |
Opel Mokka 1.6 Ecotec | SUV | 115 KM | 64 500 zł |
Opel Mokka 1.4 Turbo | SUV | 140 KM | 73 250 zł |
Opel Zafira Tourer 1.8 | MPV | 115 KM | 81 250 zł |
Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo | MPV | 120 KM | 86 250 zł |
Opel Insignia 1.8 Twinport | D | 140 KM | 85 900 zł |
Opel Insignia 1.4 Turbo | D | 140 KM | 88 950 zł |
Opel Insignia 1.6 Turbo | D | 170 KM | 94 200 zł |
Opel Insignia 2.0 Turbo | D | 250 KM | 126 750 zł |
Opel Combo Tour 1.4 | MPV | 95 KM | 68 690 zł |
Opel Combo Tour 1.4 Turbo | MPV | 120 KM | 77 690 zł |
Peugeot 208 1.0 PureTech | B | 68 KM | 41 000 zł |
Peugeot 208 1.6 VTi | B | 120 KM | 61 400 zł |
Peugeot 301 1.6 VTi | C | 115 KM | 53 500 zł |
Peugeot Partner Tepee 1.6 | MPV | 98 KM | 60 200 zł |
Renault Twingo SCe70 | A | 70 KM | 35 900 zł |
Renault Twingo TCe90 | A | 90 KM | 45 900 zł |
Renault Clio 1.6 16V | B | 75 KM | 41 450 zł |
Renault Clio TCe90 | B | 90 KM | 46 450 zł |
Renault Captur TCe90 | SUV/B | 90 KM | 55 400 zł |
Renault Megane 1.6 16V | C | 110 KM | 62 250 zł |
Renault Fluence 1.6 16V | C | 110 KM | 56 000 zł |
Renault Scenic 1.6 16V | MPV | 110 KM | 71 000 zł |
Renault Laguna 2.0 16V | D | 140 KM | 85 800 zł |
Seat Mii 1.0 | A | 60 KM | 34 400 zł |
Seat Ibiza SC 1.0 | B | 75 KM | 37 400 zł |
Seat Toledo 1.2 MPI | B | 75 KM | 41 500 zł |
Skoda Citigo 1.0 | A | 60 KM | 34 520 zł |
Skoda Fabia 1.0 | B | 60 KM | 39 380 zł |
Skoda Rapid 1.2 MPI | B | 75 KM | 49 200 zł |
Skoda Roomster 1.2 MPI | MPV/B | 70 KM | 47 250 zł |
Skoda Roomster 1.4 16V | MPV/B | 85 KM | 49 050 zł |
Smart Fortwo | A | 61 KM | 46 600 zł |
Smart Fortwo Turbo | A | 90 KM | 57 300 zł |
Smart Forfour | A | 61 KM | 47 400 zł |
Smart Forfor Turbo | A | 90 KM | 57 500 zł |
SsangYong Korando | SUV | 149 KM | 68 800 zł |
Subaru XV 1.6i | C | 114 KM | 77 150 zł |
Subaru XV 2.0i | C | 150 KM | 88 115 zł |
Subaru Legacy Kombi 2.0i | D | 150 KM | 137 650 zł |
Subaru Legacy Kombi 2.5i | D | 173 KM | 149 800 zł |
Subaru Outback 2.5i | D | 175 KM | 145 770 zł |
Subaru Forester 2.0i | SUV | 150 KM | 111 660 zł |
Suzuki Celerio 1.0 | A | 68 KM | 36 900 zł |
Suzuki Swift 1.2 VVT | B | 94 KM | 41 900 zł |
Suzuki SX4 Classic 1.6 | SUV/B | 120 KM | 50 900 zł |
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 | SUV | 120 KM | 71 900 zł |
Suzuki Jimny 1.3 | SUV | 95 KM | 59 900 zł |
Suzuki Vitara 1.6 VVT | SUV | 120 KM | 61 900 zł |
Suzuki Grand Vitara 3d 1.6 | SUV | 106 KM | 76 900 zł |
Suzuki Grand Vitara 3d 2.4 | SUV | 166 KM | 104 900 zł |
Suzuki Grand Vitara 5d 2.4 | SUV | 169 KM | 100 900 zł |
Toyota Aygo 1.0 VVT-i | A | 69 KM | 33 900 zł |
Toyota Yaris 1.0 VVT-i | B | 69 KM | 39 900 zł |
Toyota Yaris 1.33 | B | 99 KM | 44 100 zł |
Toyota Auris 1.33 (stary) | C | 99 KM | 57 900 zł |
Toyota Auris 1.6 (stary) | C | 132 KM | 63 400 zł |
Toyota Corolla 1.33 | C | 99 KM | 62 900 zł |
Toyota Corolla 1.6 | C | 132 KM | 69 400 zł |
Toyota Avensis 1.6 | D | 132 KM | 86 900 zł |
Toyota Avensis 1.8 | D | 147 KM | 89 900 zł |
Toyota Avensis 2.0 | D | 152 KM | 101 400 zł |
Toyota RAV4 2.0 | SUV | 152 KM | 100 900 zł |
VW up! 1.0 | A | 60 KM | 32 990 zł |
VW Polo 1.0 | B | 60 KM | 42 890 zł |
Analiza według marek
Jak pokazuje powyższa tabela, samochodów z prostymi silnikami benzynowymi jest jeszcze dużo na rynku, ale też szybko znikają. Wystarczy popatrzeć na grupę Volkswagena, gdzie tylko najmniejsze modele są oferowane z takimi jednostkami, a nawet silniki większe niż 3-cylindrowy 1.0 o mocach 60-75 KM niemal całkowicie zniknęły z najnowszych cenników. Silnik 1.4 MPI dostępny jest tylko w Škodzie Roomster, a 1.2 MPI tylko w Seacie Toledo i Skodach Rapid oraz Roomster. Niedawno jeszcze ten motor można było kupić do Ibizy.
Innym, ciekawym przykładem są silniki grupy PSA. Mamy tu dwie rodziny PureTech oraz VTi. Te pierwsze są już z bezpośrednim wtryskiem benzyny i tylko jednostka litrowa nie ma tego rozwiązania. Natomiast silniki VTi o stosunkowo dużej mocy z pewnością znikną z rynku w ciągu najbliższych lat.
Prostych jednostek napędowych trzyma się jeszcze Ford, ale są to generalnie silniki pozwalające na obniżenie ceny katalogowej i patrząc na gamę niektórych modeli jak Mondeo czy rodzinę Tourneo, EcoBoosty będą je wypierać. Nie ma się czego obawiać jeśli chodzi o Fiata, ponieważ z jednej strony rozwój tej marki stoi w miejscu, a z drugiej oferowany silnik E-Torq jak widać trafił pod maskę najnowszego 500X.
Przegląd rynku pokazuje, że marki japońskie i koreańskie trzymają się prostych rozwiązań z wtryskiem pośrednim, ale Koreańczycy mają wyraźną tendencję do zastępowania motorów MPI silnikami GDI w większych modelach. Pocieszeniem jest też fakt, że w niedawno zaprezentowanym i20 oraz poliftowym i30 silniki MPI wciąż mają mocną pozycję.
W Mitsubishi w zasadzie nic się nie dzieje, więc trudno tu zapowiadać jakąś rewolucję, ale na przykład w gamie najpopularniejszych Nissanów coraz trudniej będzie kupić silnik z pośrednim wtryskiem. Sytuacja może niebawem wyglądać podobnie w Renault, gdzie w nowym Mégane może już nie być silników tego typu.
Teraz dostępne są motory wolnossące i turbo z pośrednim wtryskiem od samochodów najmniejszych do kompaktów. Warto jeszcze wspomnieć o Suzuki, które jeszcze na chwilę obecną oferuje wszystkie jednostki z wtryskiem pośrednim, ale już szykowane są spore zmiany w tym obszarze.
Bezpiecznie mogą się czuć chętni na zakup Opla, który jest zadowolony m. in. z silnika 1.4 turbo, a jeśli chodzi o Insignię, następcy nie widać. Podobnie jest z minivanami i crossoverami – tu pozostają silniki starego typu. Nie ma też obaw o Toyotę.
Choć zaprezentowano już jednostkę 1.2 z turbo i bezpośrednim wtryskiem, to wątpimy, by downsizing wyparł szybko rodzinę Valvematic, skoro ta pozostaje w nowym Aurisie i Avensisie. Jednak zawarcie porozumienia z Mazdą może sugerować przeniesienie w przyszłości technologii bezpośredniego wtrysku benzyny do większych motorów wolnossących Toyoty. Nie nastąpi to jednak zbyt szybko.
Ciekawostką jest Honda, która oferuje silniki i-VTEC do wszystkich modeli w gamie i na chwilę obecną nie zapowiada się żadna rewolucja. Jeżeli w nowej CRV nadal mamy wtrysk pośredni, to znaczy, że te jednostki jeszcze mają przed sobą kilka lat.
Analiza według segmentów
W segmencie A żywot wtrysku pośredniego potrwa jeszcze nie mniej niż kilkanaście lat. Natomiast widać wyraźny trend wyposażania aut segmentu B w niewielkie jednostki doładowane. O ile japońscy producenci są tu dość sceptyczni, to na przykład Grupa VW pozostawiła praktycznie tylko silnik 1.0.
Być może w Oplu Corsie i Fordzie Fiesta litrowe silniki z turbo niebawem całkowicie zastąpią wolnossące. Już to się dzieje w Renault, choć tu najsłabsze jednostki doładowane TCe mają jeszcze wtrysk pośredni.
Trudno powiedzieć co będzie w kolejnych generacjach samochodów segmentu B w Grupie PSA. Na chwilę obecną odświeżony Peugeota 208 jest oferowany jeszcze z wtryskiem pośrednim, choć na przykład w modelu 2008 już nie ma silnika 1.6 VTi.
Gorzej jest w segmencie kompaktów, gdzie tak na dobrą sprawę tylko kilku producentów oferuje w miarę dobre silniki podstawowe. Są to zazwyczaj jednostki o pojemności 1,6 litra o mocy ok. 100-115 KM. Wyjątkiem jest oczywiście Toyota. Ciekawą sytuację mamy w Citroënie, który do C4 nie oferuje silnika 1.6 VTi, ale ten jest dostępny w DS4 – pewnie po to by obniżyć cenę podstawową.
Możecie spać spokojnie jeżeli czekacie na nową Astrę, która prawdopodobnie będzie też dostępna w wersji z LPG. Natomiast wielbiciele Grupy VW mogą zapomnieć o kompakcie z pośrednim wtryskiem benzyny.
Chcąc kupić auto klasy średniej z prostą jednostką napędową opartą o wtrysk pośredni najlepszym rozwiązaniem jest szybko pobiec do Hondy. Tam jeszcze Accord jest dostępny z dwoma takimi silnikami, a jego ceny są bardzo atrakcyjne. Długo jeszcze można czekać na ruch Opla względem Insignii, którą oferuje tylko z jednostkami z wtryskiem pośrednim.
Natomiast Passat czy Mondeo, a nawet Hyundai i40 są oferowane tylko z GDI. Tu natomiast zaskakuje Kia, która oferuje Optimę z mocną jednostką o pojemności 2 litrów i nie z rodziny GDI. Renault po prezentacji nowej Laguny prawdopodobnie zrezygnuje z wtrysku pośredniego, natomiast Subaru też przechodzi powoli na wtrysk bezpośredni w swoich benzyniakach.
Nie przeglądaliśmy aut wyższej klasy, ponieważ klienci nie przejmują się techniką wtrysku paliwa w samochodach za ponad 200 tys. zł. Natomiast ciekawostką są takie modele jak Fiat Freemont, jedyny na rynku samochód, który można nazwać vanem z silnikiem o wtrysku pośrednim. Kto chce natomiast kupić crossovera do jazdy po mieście ma jeszcze spory wybór. Suzuki daje klientom największy wybór.