TestyOpelNowy Opel Corsa 1.0 Turbo - test, opinia, spalanie, cena

Nowy Opel Corsa 1.0 Turbo - test, opinia, spalanie, cena

Corsa to bardzo ważna pozycja w ofercie producenta z Rüsselsheim. Małe samochody miejskie zaliczane do segmentu B są obecnie drugą najchętniej wybieraną klasą zaraz po kompaktach. Opel od zawsze plasował się w niej dość wysoko, dlatego najnowsza generacja musi dotrzymać kroku coraz liczniejszej konkurencji.

Choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, nowy Opel Corsa bazuje technicznie na swoim poprzedniku.
Choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, nowy Opel Corsa bazuje technicznie na swoim poprzedniku.
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Rafał Warecki

06.05.2015 | aktual.: 28.03.2023 15:57

Nowy Opel Corsa 1.0 Turbo - test, opinia

Poprzednia generacja Corsy oznaczona literą D była produkowana aż przez 9 lat, jednak nawet dzisiaj prezentuje się dość świeżo i pod względem właściwości jezdnych nie odstaje od średniej swojego segmentu. Być może właśnie dlatego jej następczyni ma z nią naprawdę wiele wspólnego. Corsa E wykorzystuje tą samą płytę podłogową i wiele innych elementów konstrukcji nośnej. Podczas gdy konkurenci rosną niemal z każdą kolejną generacją mały Opel praktycznie nie zmienił swoich gabarytów ani rozstawu osi, a i samo nadwozie dzieli niektóre cechy z poprzednikiem co najłatwiej potwierdzić spoglądając na sylwetkę auta z boku i kierując wzrok na okolice szyb. Zostając jeszcze na chwilę przy linii bocznej – styliści wprowadzili sporo zmian między odmianą trzydrzwiową i pięciodrzwiową co zasługuje na uznanie.

Mimo panujących trendów nowa Corsa nie urosła względem starszej generacji, ale nadal oferuje bardzo dużo przestrzeni w kabinie.
Mimo panujących trendów nowa Corsa nie urosła względem starszej generacji, ale nadal oferuje bardzo dużo przestrzeni w kabinie.© fot. Rafał Warecki

Według mnie jednak patrząc na całość auta nowy Opel Corsa wygląda trochę zbyt zachowawczo jak na jeden z najnowszych modeli w segmencie B. Choć Corsa stara się być modna i atrakcyjna umożliwiając dobór serii dodatków stylizacyjnych w jej kreskach nie ma tyle odwagi co chociażby w mniejszym Adamie. Kompozycja wnętrza to natomiast już niemal to samo. Gdyby pominąć pas kratek wentylacyjnych oraz okolice daszka zegarów to można by pokusić się o stwierdzenie, że kokpit jest wręcz identyczny, jednak nie zmienia to faktu, że minimalistycznie narysowane i nieźle wykonane wnętrze zachęca do wejścia na pokład i pozwala szybko zadomowić się w kabinie.

Wnętrze wykończono materiałami dobrej jakości, kabina prezentuje się prosto, nowocześnie i przytulnie.
Wnętrze wykończono materiałami dobrej jakości, kabina prezentuje się prosto, nowocześnie i przytulnie.© fot. Rafał Warecki

Za lewarkiem zmiany biegów jest głęboka, pojemna skrytka, która zmieści duży telefon i gruby portfel lub pozwoli za pomocą elastycznego, gumowego paska wydzielić uchwyt na jeden kubek. Przed pasażerem również przygotowano bardzo pojemny schowek. Sama obsługa systemów dostępnych na pokładzie jest intuicyjna i nie wymaga przyzwyczajenia, ponadto najczęściej wybierane ustawienia nagłośnienia i wentylacji zostawiono na klasycznych przyciskach.

Centrum multimedialnie pozwala wgrywać dodatkowe aplikacje, takie jak na przykład nawigacja, której jako wyposażenie nie można dokupić nawet w opcji.
Centrum multimedialnie pozwala wgrywać dodatkowe aplikacje, takie jak na przykład nawigacja, której jako wyposażenie nie można dokupić nawet w opcji.© fot. Rafał Warecki

Centrum multimedialne IntelliLink z kolorowym, dotykowym ekranem o wysokiej czułości ma możliwość dogrywania aplikacji oraz mirror-linkowania, czyli przenoszenia obrazu ze smartfona. Ta funkcja w przypadku nowej Corsy może się bardzo przydać ponieważ w opcjach wyposażenia nie znajdziemy nawigacji, a jedynie aplikację BringGo na smarftona, która współpracuje z pokładowym IntelliLink. Czy to źle? Fabryczne zestawy są zazwyczaj drogie i kłopotliwe w aktualizacjach, a w rozwiązaniu proponowanym przez Opla sam program to koszt zaledwie 4 zł w popularnych sklepach z aplikacjami i około 200 zł za pełną licencję Premium. Niestety, bezprzewodowo działa on tylko na Androidzie, przy iOS trzeba podłączyć się kablem, a w przypadku Windows Phone można o nim w ogóle zapomnieć, ale to nadal bardzo ciekawy i niedrogi element wyposażenia, które akurat w Corsie można uznać za dyskusyjne.

Tylna kanapa oferuje naprawdę ponad zadowalający komfort jak na segment B. Na zdjęciu miejsce za kierowcą i pasażerem o wzroście 190 cm.
Tylna kanapa oferuje naprawdę ponad zadowalający komfort jak na segment B. Na zdjęciu miejsce za kierowcą i pasażerem o wzroście 190 cm.© fot. Rafał Warecki

Jest wiele interesujących opcji takich jak chociażby podgrzewana kierownica, system rozpoznawania znaków drogowych, asystent martwego pola czy wbudowany bagażnik na rowery FlexFix, które ciężko spotkać u konkurentów. Nie ma natomiast w cenniku popularnych dodaktów jak elektryczne tylne szyby czy przedni podłokietnik, którego bardzo brakuje. Panuje też spora swoboda w możliwości dobierania wyposażenia do różnych wersji, nie ma problemu z wybraniem do najbiedniejszej odmiany kilku opcji z wyższej półki, na które klient akurat ma ochotę. Przed wyborem warto jednak sprawdzić czy dane rozwiazanie spełnia nasze oczekiwania – np. kamera cofania daje na tyle słaby obraz, że chyba lepiej wybrać klasyczne czujniki, które wystarczająco wspomogą kierowcę podczas manewrowania z niewielkimi lusterkami Corsy.

Przycisk opuszczania szyby po stronie pasażera - dawno nie widziałem tak wielkiego...
Przycisk opuszczania szyby po stronie pasażera - dawno nie widziałem tak wielkiego...© fot. Rafał Warecki

O ile lusterka boczne mogłyby być troszkę większe, to widoczność przez szyby jest wystarczająca, głównie za sprawą wysokiej pozycji za kierownicą, która pomaga w obserwacji otoczenia. Warto wspomnieć też o wygodnych i dobrze wyprofilowanych fotelach - to mocny atut w segmencie B, ponieważ właśnie w takich samochodach spędzamy masę czasu stojąc codziennie w miejskich w korkach. Corsę na tle konkurencji wyróżnia też bardzo szeroki zakres regulacji – zarówno samego siedziska jak i kolumny kierowniczej.

Wygodne fotele to ważna cecha w aucie miejskim, Corsa może się nimi pochwalić.
Wygodne fotele to ważna cecha w aucie miejskim, Corsa może się nimi pochwalić.© fot. Rafał Warecki

Z tyłu natomiast tak jak w poprzedniku tylna kanapa zaskakuje ilością miejsca na nogi. Dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu oparć przednich foteli pasażerowie mają co najmniej 5 centymetrów dodatkowej przestrzeni w okolicy kolan, a kierowca o wzroście 190 cm pozwoli usiąść z tyłu osobie o podobnej wysokości i przetrwać w całkiem godnych warunkach niezbyt długą podróż. Po stronie pasażera jest jeszcze lepiej ponieważ wyprofilowanie deski rozdzielczej pozwala przesunąć przedni fotel trochę do przodu zyskując kolejne centymetry. Z miejscem na głowę również nie ma problemu, a spory i ustawny bagażnik mimo pełnowymiarowego koła w podłodze w zupełności wystarcza podczas codziennego użytkowania w mieście.

Wersja 1.0 Turbo oparta na trzech cylindrach zapewnia odpowiednią dynamikę do miasta i niskie zużycie paliwa, w trasie brakuje jej natomiast nieco werwy.
Wersja 1.0 Turbo oparta na trzech cylindrach zapewnia odpowiednią dynamikę do miasta i niskie zużycie paliwa, w trasie brakuje jej natomiast nieco werwy.© fot. Rafał Warecki

Nowa Corsa jest świetnie przystosowana właśnie do jazdy miejskiej. Mimo tej samej płyty podłogowej u poprzednika zupełnie przestrojono zawieszenie, które jak na segment B bardzo delikatnie wybiera mniejsze i większe nierówności drogi dając wrażenie komfortu auta co najmniej o segment większego i jest przy tym bardzo przewidywalne w prowadzeniu. To chyba najbardziej komfortowy samochód w stawce segmentu B. Sprzęgło pracuje lekko, płynnie i jest bardzo łatwe do wyczucia co docenią mniej doświadczeni kierowcy. Małym Oplem jeździ się wygodnie i co ważne – cicho.

Z tyłu Corsa mocno przypomina...większą Astrę.
Z tyłu Corsa mocno przypomina...większą Astrę.© fot. Rafał Warecki

Niewielki, turbodoładowany silnik 1,0 l o mocy 115 KM pracuje bardzo kulturalnie, na wyższych obrotach całkiem przyjemnie brzmi i jest dobrze wyrównoważony – drgań trzycylindrowej jednostki praktycznie nie czuć w kabinie. To jeden z przyjemniejszych silników niskolitrażowych montowanych w autach tego segmentu, bardzo płynnie i proporcjonalnie rozwija siłę napędową dając kierowcy całkiem niezłą dynamikę na niższych obrotach i rezerwując lepsze osiągi dla prawej części tarczy obrotomierza. Tym do czego można mieć zastrzeżenie jest jedynie wyczuwalna zwłoka na wciśnięcie pedału gazu, podyktowana właśnie małym litrażem i jednostopniowym turbodoładowaniem, które musi się obudzić po wejściu na obroty.

Bagażnik nie odstaje od reszty kabiny - należy do większych w klasie.
Bagażnik nie odstaje od reszty kabiny - należy do większych w klasie.© fot. Rafał Warecki

Auto mimo tego chętnie nabiera prędkości do okolic 120 km/h, a potem zaczyna się powoli męczyć. Manualna skrzynia biegów o 6 miejsko dobranych przełożeniach pracuje z wyczuwalnym oporem i pozwala pewnie zapinać kolejne przełożenia, współpraca z nią to czysta przyjemność. Świetnie wypada również wygodna kierownica i bardzo dobrze jak na segment B wypośrodkowane wspomaganie doposażone w seryjny tryb City ułatwiający poruszanie kierownicą przy małych prędkościach, a często właśnie z takimi mamy do czynienia w jej naturalnym środowisku. Niskolitrażowa jednostka Opla cechuje się też umiarkowanym zużyciem paliwa, które średnio w czasie testu wyniosło 5,8 l/100 km.

Nowy Opel Corsa to udane auto, tym czym się wyróżnia jest przede wszystkim przestronność i wysoki komfort jazdy.
Nowy Opel Corsa to udane auto, tym czym się wyróżnia jest przede wszystkim przestronność i wysoki komfort jazdy.© fot. Rafał Warecki

Nowa Corsa mimo bliskiego pokrewieństwa z poprzedniczką zmieniła się na tyle aby skutecznie podjąć walkę w segmencie B i wypracować co najmniej tak dobry wynik jak starsza generacja sprzedana na świecie w ponad 3 milionach egzemplarzy. To model, który spełnia wszystkie wymagania postawione przed niewielkim autem do miasta, w kwestii komfortu i przestronności zostawia w tyle konkurencję, a dodatkowo oferuje też interesujące opcje wyposażenia, które można niemal dowolnie dobierać do podstawy. Jazda małym Oplem jest ponadto przyjemna i relaksująca. Widząc na ulicy Corsę E może nie krzyknę reklamowego "OH", ale na pewno będę ją miło wspominał.

Plusy:

Komfort jazdy

Przestronność tylnej kanapy

Dobre wykonanie wnętrza

Wygodne fotele i szeroki zakres regulacji

Kultura pracy silnika

Niskie zużycie paliwa

Wysoki poziom wyposażenia, ale...

Minusy:

...brak nawigacji czy elektrycznych szyb z tyłu nawet w opcji

Niska dynamika przy wyższych prędkościach

Ogólna ocena samochodu: 8/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/23]

Nowy Opel Corsa 1.0 Turbo - dane techniczne, spalanie, cena

Testowany egzemplarz: Opel Corsa 1.0 Turbo Cosmo 

Silnik i napęd

Układ i doładowanie:R3, turbodoładowanie 
Rodzaj paliwa:Benzyna 
Ustawienie:Poprzeczne 
Rozrząd:DOHC 12V 
Objętość skokowa:998 cm3 
Stopień sprężania:10,5 
Moc maksymalna:115 KM przy 5000 rpm 
Moment maksymalny:170 Nm przy 1800-4500 rpm 
Objętościowy wskaźnik mocy:115 KM/l 
Skrzynia biegów:6-biegowa, manualna 
Typ napędu:Przedni (FWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Belka skrętna 
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany 
Średnica zawracania:10,5 m 
Koła, ogumienie przednie:185/55 R16 
Koła, ogumienie tylne:185/55 R16 

Masy i wymiary

Typ nadwozia:Hatchback 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1199 kg 
Długość:4005 mm 
Szerokość:1944 mm (z lusterkami) 
Wysokość:1481 mm 
Rozstaw osi:2510 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1472/1464 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:45 l 
Pojemność bagażnika:285/710 l 

Specyfikacja użytkowa

Ładowność maksymalna:466 kg 

Osiągi

 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:10,3 s 
Prędkość maksymalna:195 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):6,1 l/100 km6,4 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,3 l/100 km5,0 l/100 km (bez autostrad)
Zużycie paliwa (mieszane):5,0 l/100 km5,8 l/100 km
Emisja CO2:117 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:4 gwiazdki 

Cena

Testowany egzemplarz:67 150 zł 
Cena od:42 100 zł 

Wyposażenie

Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:-Lakier metaliczny (1800 zł), przyciemnine szyby (w darmowym - obecnie - pakiecie Techno Cosmo)
Dodatki stylistyczne wnętrza:Plastiki w kolorze-
Koła i opony:Obręcze kół aluminiowe, 15 caliObręcze kół aluminiowe, 16 cali (1000 zł)
Komfort:Elektryczne szyby przednie, elektryczne lusterka, kolumna kierownicy regulowana w pionie i w poziomie, kierownica wielofunkcyjna, klimatyzacja elektroniczna, tempomatPodgrzewana szyba przednia (550 zł), kamera cofania (1200 zł),

pakiet Zimowy: podgrzewane fotele przednie, podgrzewane koło kierownicy (1750 zł)

Bezpieczeństwo:ABS, EBD, BAS, ESP, HSA, TMPS, 6 poduszek powietrznych, reflektory przeciwmgłowe, reflektory biksenonowe, czujniki parkowania z tyłuZaawansowany system wspomagania parkowania APA2 z układem ostrzegania
o pojeździe w martwym polu SBSA (w darmowym - obecnie - pakiecie Techno Cosmo), czujniki parkowania z przodu (700 zł)
Multimedia:Radioodtwarzacz CD 3.0 BT: 6 głośników, łącza Bluetooth, AUX-in, USBSystem IntelliLink: kolorowy wyświetlacz dotykowy, 6 głośników, łącza Bluetooth, AUX-in, USB (w darmowym - obecnie - pakiecie Techno Cosmo)
Mechanika:--
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)