Samochody elektryczne nigdy nie zdominują rynku — twierdzi Akio Toyoda

Takie słowa w ustach prezesa największego koncernu motoryzacyjnego na świecie mogą zaskakiwać.

Akio ToyodaAkio Toyoda
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Akio Toyoda to wnuk założyciela japońskiej marki i jeden z najbardziej charyzmatycznych przywódców w branży. Słynie nie tylko z emocjonalnego podejścia do motoryzacji, ale i chłodnego stosunku wobec elektromobilności.

Pod koniec 2022 roku dał temu wyraz, mówiąc o milczącej większości, która "zastanawia się, czy pojazdy elektryczne to jedyna opcja". Teraz znów dolewa oliwy do ognia. Chodzi o wypowiedź podczas niedawnego wydarzenia organizowanego na platformie medialnej Toyoty, w której wyraził swój sceptycyzm wobec aut elektrycznych.

"Biorąc pod uwagę, że miliard ludzi na świecie żyje bez prądu, ograniczanie ich wyborów i możliwości podróżowania poprzez produkcję drogich aut nie jest rozwiązaniem". Dodał też, że o typie wybieranego pojazdu powinni decydować klienci, a nie odgórne regulacje czy polityka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Supra manual - zmian jest więcej niż myślisz

Toyoda wyraził przekonanie, że pojazdy elektryczne z akumulatorami osiągną maksymalnie 30 proc. udziału w rynku. Resztą będą hybrydy, spalinówki i auta wodorowe. "Jak stwierdził, "silniki na pewno z nami zostaną".

Trudno jednak powiedzieć, czy miał na myśli już wyprodukowane auta, czy może pojazdy przyszłości. Warto wspomnieć, że mimo sceptycyzmu prezesa, Toyota nie stroni od elektromobilności. Na najbliższe kilka lat Japończycy zaplanowali wiele elektrycznych premier, a Koji Sato, który od kwietnia 2023 roku piastuje kluczowe stanowisko w Toyocie, wydaje się bardziej otwarty na elektromobilność niż Toyoda.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony