Rusza rejestracja do systemu e‑TOLL. Na wspólne opłaty za autostrady jeszcze poczekamy
Odrzucenie przez Senat nowelizacji ustawy dotyczącej płatności za drogi nie powstrzymuje resortu finansów. Ministerstwo kontynuuje przygotowania do uruchomienia nowego systemu regulowania należności dla użytkowników pojazdów ciężarowych, a także za autostrady dla aut osobowych i udostępnia rejestrację do e-TOLL
25.05.2021 | aktual.: 14.03.2023 16:23
Czas na przesiadkę
Podczas konferencji prasowej Ministerstwo Finansów poinformowało o tym, że nocą 25 maja 2021 r. udostępniona będzie możliwość rejestracji do nowego systemu e-TOLL. Przedsiębiorcy będą mogli to zrobić poprzez stronę internetową etoll.gov.pl lub e-Urząd Skarbowy. By się zarejestrować, trzeba będzie potwierdzić swoją tożsamość - za pomocą profilu zaufanego, danych podatkowych czy aplikacji mObywatel.
Potem będzie można dodać do systemu pojazdy. W przypadku tych zarejestrowanych w Polsce będzie to ułatwione, ponieważ system po wprowadzeniu podstawowych danych identyfikacyjnych szczegółowe informacje dotyczące samochodu pobierze z zasobów Centralnej Ewidencji Pojazdów. Użytkownik nie musi wpisywać ręcznie wszystkich parametrów.
Jak podczas konferencji prasowej deklarował Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji, w przypadku firm transportowych rejestracja do systemu będzie możliwa również poprzez emitenta karty flotowej. Jak zaznaczył, przewagą systemu e-TOLL jest m.in. brak konieczności podpisywania umowy w formie papierowej, jak jest to w przypadku viaTOLL. Wszystko będzie można załatwić w sposób elektroniczny.
Do końca maja strona rządowa ma udostępnić darmową aplikację, która w przyszłości umożliwi korzystanie z systemu e-TOLL. Ten ma zostać uruchomiony w pierwszej połowie czerwca. Wtedy również wystartują pierwsze miejsca obsługi klientów. Już teraz ze wsparcia można korzystać, dzwoniąc na numer telefonu 800 101 101 lub 22 521 10 10.
Przedsiębiorców czeka więc przesiadka. W obecnym systemie viaTOLL zarejestrowano 1,5 mln pojazdów. Od czerwca systemy e-TOLL i viaTOLL mają działać równolegle, co umożliwi płynne przejście na nowe rozwiązanie. Na razie nie wiadomo, do kiedy utrzyma się taka sytuacja. Według aktualnych zapisów ustawy o płatnych drogach ma być tak do 1 lipca 2021 r. Nowelizacja ustawy, którą po odrzuceniu przez Senat 20 maja przyjął Sejm, czeka teraz na podpis prezydenta. Gdy wejdzie ona w życie, Ministerstwo Finansów będzie mogło starać się wydłużyć okres przejściowy – najdalej do końca września.
Obecny viaTOLL i nowy e-TOLL różnią się przede wszystkim wykorzystywanymi technologiami. Podczas gdy ten pierwszy działa na zasadzie interakcji pomiędzy urządzeniami pokładowymi i bramownicami, które wybudowano przy płatnych odcinkach dróg, to e-TOLL ma funkcjonować dzięki mechanizmowi satelitarnego pozycjonowania pojazdu. Z systemu będzie można skorzystać, używając jedynie darmowej aplikacji zainstalowanej na telefonie, a także za pomocą urządzeń pokładowych. Infrastruktura e-TOLL ma dawać możliwość płacenia za pomocą międzynarodowego systemu EETS. Warto dodać, że strona rządowa będzie mogła z większą elastycznością modyfikować sieć dróg płatnych dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej ponad 3,5 t.
Zmiany na autostradach nie tak szybko
System e-TOLL będzie też sposobem na rozliczanie płatności za korzystanie z płatnych autostrad dla użytkowników wszystkich pojazdów. Jak podczas konferencji poinformowała Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej, aktualny pozostaje termin likwidacji bramek autostradowych wraz z 1 grudnia 2021 r. Będzie to jednak dotyczyło wyłącznie płatnych odcinków autostrad, będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a więc A2 Konin- Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica.
Od tego momentu płatność za przejazdy będzie można realizować za pomocą systemu e-TOLL lub kupując z wyprzedzeniem jednorazowy bilet (na przykład za pomocą telefonu). To, czy pojazdy mają opłacony przejazd – lub korzystają z systemu e-TOLL – będzie sprawdzane przez zespoły kamer z oprogramowaniem do odczytywania numerów rejestracyjnych. Takie urządzenia stoją już na niektórych wjazdach na wspomniane odcinki i w miejscu zjazdów z płatnych fragmentów.
Co z innymi autostradami? Tu niestety nie ma zbyt dobrych wieści. Nowelizacja przepisów, która czeka na podpis prezydenta, daje koncesjonariuszom możliwość przekazania KAS prowadzenia rozliczeń użytkowników. W praktyce oznaczałoby to przyjęcie jednolitego systemu opłat e-TOLL. Kiedy ma szansę to nastąpić?
- Rozmowy z koncesjonariuszami ruszą po uruchomieniu systemu e-TOLL na odcinkach płatnych autostrad zarządzanych przez GDDKiA i likwidacji w tych miejscach bramek - na zadane przeze mnie pytanie odpowiedział Przemysław Koch.
W ciągu najbliższych miesięcy korzystający z polskich dróg przewoźnicy będą musieli przesiąść się na nowy system. Rejestracja już rusza. Perspektywa powszechnego płacenia za autostrady jednym sposobem, który dodatkowo nie wymagałby zatrzymywania się na bramkach, jest jednak odległa. I póki co wcale nie taka pewna.