Trzecia tablica rejestracyjna. Sprawy nie załatwisz przez internet
Żyjemy w nowoczesnym państwie, w którym dzięki aplikacji zainstalowanej w telefonie możesz sprawdzić OC swojego pojazdu, a za sprawą profilu zaufanego załatwić szereg spraw bez wychodzenia z domu. Można założyć więc, że uzyskanie trzeciej tablicy rejestracyjnej wymaga jedynie kilku kliknięć. Niestety, nic podobnego.
18.05.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:31
Przez internet? Nie daj się zwieść
W czasie epidemii koronawirusa wyjazd na rower może być jedną z ulubionych form spędzania wolnego czasu. Łatwo przewidzieć, że podczas zbliżających się wakacji szlaki dla użytkowników jednośladów będą popularne jak nigdy. Te najciekawsze są jednak zlokalizowane z dala od miast, co oznacza, że jeśli nie chcemy korzystać z wynajmowanego roweru, musimy zabrać swój.
Najlepszym sposobem transportu jednośladów jest wykorzystanie bagażnika montowanego na hak. Nie trzeba wysoko podnosić roweru, żeby go zamontować czy zdjąć, nie ryzykujemy zniszczeniem klapy bagażnika – ideał. Prawie, bo zamontowane rowery zasłaniają tylną tablicę rejestracyjną, co naraża nas na mandat w wysokości 100 zł. Konieczne jest wyrobienie trzeciej.
Taka możliwość istnieje w polskim prawie od 1 stycznia 2016 r. W ciągu czterech lat zmieniło się wiele. Profil zaufany, umożliwiający załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu, stał się popularny i wiele osób może go założyć zdalnie przy użyciu strony internetowej swojego banku. Czy w ten wygodny w czasach zagrożenia ze strony SARS-CoV-2 sposób można złożyć wniosek o trzecią tablicę rejestracyjną?
Po zalogowaniu się na platformie ePUAP i wybraniu pola "Załatwiaj sprawy przez internet" można wybrać ikonę "Motoryzacja i transport", przedstawiającą samochód. System informuje nas, że w ten sposób zmotoryzowani mogą załatwić 122 sprawy. Wśród nich znajdziemy dział "Wydanie wtórnika". Choć na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że oto jesteśmy na progu załatwienia swojej sprawy, jest jednak zupełnie inaczej. W ten sposób można starać się o wydanie wtórnika tablicy rejestracyjnej, ale w przypadku, gdy zostanie ona zgubiona lub ukradziona. W dodatku taka droga uzyskania wtórnika możliwa jest wyłącznie w 15 urzędach w całym kraju.
Może więc da się złożyć elektroniczny wniosek o trzecią tablicę rejestracyjną za pomocą funkcji "Pismo ogólne do podmiotu publicznego"? Taki dokument da się wygenerować po zalogowaniu na ePUAP i skierować go na elektroniczną skrzynkę dowolnego urzędu. Niestety, i to może być fałszywy trop. Tego typu cyfrowe pismo można wysłać tylko w sprawach, w których organ administracji nie określił wzoru elektronicznego wniosku. W praktyce wiele może jednak zależeć od dobrej lub złej woli urzędu, w którym przyjdzie nam uzyskać trzecią tablicę rejestracyjną.
Jak załatwić sprawę w czasie koronawirusa?
Zależy ci na trzeciej tablicy rejestracyjnej? Lepiej złóż wniosek w urzędzie. W zależności od jednostki można przyjść do okienka w dowolnej chwili lub będzie trzeba umówić się na godzinę, rezerwując termin w systemie elektronicznym. By do minimum skrócić czas spędzony w urzędzie, zawczasu można pobrać i uzupełnić wniosek. Z pewnością znajdziesz go na stronie internetowej biuletynu informacji publicznej urzędu. A gdzie dokładnie?
Na to pytanie najłatwiej uzyskasz odpowiedź, wpisując w wyszukiwarkę całą frazę i nazwę miejscowości lub... dzwoniąc do swojego urzędu. W zależności od jednostki wniosek może być osobnym dokumentem, jedną z opcji do zaznaczenia we wniosku o uzyskanie wtórnika, a nawet opcją "zaszytą" w piśmie o wymianę dowodu rejestracyjnego.
Po uzupełnieniu wniosku najlepiej od razu wpłacić wymagane opłaty. Wyrobienie trzeciej tablicy rejestracyjnej kosztuje 52 zł i 50 gr. Do tego trzeba zapłacić 50 groszy opłaty ewidencyjnej. Niektóre urzędy umożliwiają dokonanie płatności z poziomu swojej strony internetowej. Inne nie dają takiej możliwości. Przelew trzeba wtedy wykonać samodzielnie, a bywa i tak, że opłata za tablicę i opłata ewidencyjna mają trafić na dwa różne konta bankowe. Warto dobrze sprawdzić to na stronie internetowej swojego urzędu. Skany lub zdjęcia potwierdzeń należy dołączyć do pisma. Gdy tablica będzie już gotowa, ponownie trzeba będzie udać się do urzędu.