Łatwo zniszczysz silnik. Szkodliwy zimowy nawyk kierowców

Jest to oczywiste, że zimą każdy z nas chciałby wsiadać do samochodu, który jest już nagrzany. Niemniej jednak rozgrzewanie silnika i wnętrza pojazdu podczas postoju nie przyniesie nam żadnych korzyści. Takie stanowisko wynika nie tylko z przepisów prawa, ale także z konstrukcji jednostki napędowej.

Zima śnieg parking autaZimą każdy chce jechać w nagrzanym aucie. Czy warto rozgrzewać silnik już na postoju?
Źródło zdjęć: © Autokult | Aleksander Ruciński

Teoria to jedno, a praktyka to zupełnie inna sprawa. Wszyscy doceniamy ciepłe wnętrze samochodu, wygodne fotele oraz odparowane szyby. Ale rozgrzewanie silnika na postoju przynosi więcej szkód niż korzyści. Nie wspominając już o negatywnym wpływie na środowisko (filtry muszą się nagrzać, aby działać poprawnie) oraz ryzyku otrzymania mandatu.

Na postoju silnik pracuje na bogatej mieszance (więcej paliwa niż podczas normalnej jazdy), ale został on zaprojektowany do pracy pod obciążeniem – czyli do ciągłego napędzania pojazdu. Bogata mieszanka dostaje się do cylindrów, co skutkuje wytwarzaniem dużych ilości nagaru osadzającego się na elementach silnika i układu dolotowego. Ten problem staje się szczególnie widoczny w jednostkach z bezpośrednim wstryskiem paliwa. Dodatkowo powstaje wiele cząstek sadzy, które zapychają filtry DPF/GPF (te ostatnie są również obecne w nowych samochodach z silnikiem benzynowym).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Isuzu D-Max Arctic Trucks - nie przejechałem przez wodę, poddałem się

Nadmiar paliwa dostaje się również do oleju przez nieszczelne pierścienie tłokowe. Dodatkowo, na zimnym metalu powstaje woda. Rozrzedzanie oleju sprawia, że łatwiej zerwać film olejowy (zwłaszcza w przypadku środków o niskiej lepkości), co oznacza, że metal będzie tarł o metal.

Istnieje również kwestia rozrządu – w zimnym silniku nie jest on odpowiednio napięty, co przyspiesza zużycie łańcucha, ślizgów oraz kół zębatych. Rozrząd zużywa się szybciej, gdy samochód jeździ na krótkich odcinkach, więc łatwo sobie wyobrazić, jak szkodliwa jest praca na wolnych obrotach.

Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna – mimo że wsiądziemy do auta, które jest już rozgrzane, jednostka napędowa szybciej rozgrzewa się podczas jazdy. Jeśli tak nie jest, problemem może być wadliwy termostat.

Wybrane dla Ciebie
Najczęstsze usterki na przeglądach. Dlatego auta w Polsce nie dostają pieczątki
Najczęstsze usterki na przeglądach. Dlatego auta w Polsce nie dostają pieczątki
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥