WAŻNE
TERAZ

Czarne chmury nad Wąsikiem i Kamińskim. Jest ruch prokuratury

Łatwo zniszczysz silnik. Szkodliwy zimowy nawyk kierowców

Jest to oczywiste, że zimą każdy z nas chciałby wsiadać do samochodu, który jest już nagrzany. Niemniej jednak rozgrzewanie silnika i wnętrza pojazdu podczas postoju nie przyniesie nam żadnych korzyści. Takie stanowisko wynika nie tylko z przepisów prawa, ale także z konstrukcji jednostki napędowej.

Zima śnieg parking autaZimą każdy chce jechać w nagrzanym aucie. Czy warto rozgrzewać silnik już na postoju?
Źródło zdjęć: © Autokult | Aleksander Ruciński

Teoria to jedno, a praktyka to zupełnie inna sprawa. Wszyscy doceniamy ciepłe wnętrze samochodu, wygodne fotele oraz odparowane szyby. Ale rozgrzewanie silnika na postoju przynosi więcej szkód niż korzyści. Nie wspominając już o negatywnym wpływie na środowisko (filtry muszą się nagrzać, aby działać poprawnie) oraz ryzyku otrzymania mandatu.

Na postoju silnik pracuje na bogatej mieszance (więcej paliwa niż podczas normalnej jazdy), ale został on zaprojektowany do pracy pod obciążeniem – czyli do ciągłego napędzania pojazdu. Bogata mieszanka dostaje się do cylindrów, co skutkuje wytwarzaniem dużych ilości nagaru osadzającego się na elementach silnika i układu dolotowego. Ten problem staje się szczególnie widoczny w jednostkach z bezpośrednim wstryskiem paliwa. Dodatkowo powstaje wiele cząstek sadzy, które zapychają filtry DPF/GPF (te ostatnie są również obecne w nowych samochodach z silnikiem benzynowym).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Isuzu D-Max Arctic Trucks - nie przejechałem przez wodę, poddałem się

Nadmiar paliwa dostaje się również do oleju przez nieszczelne pierścienie tłokowe. Dodatkowo, na zimnym metalu powstaje woda. Rozrzedzanie oleju sprawia, że łatwiej zerwać film olejowy (zwłaszcza w przypadku środków o niskiej lepkości), co oznacza, że metal będzie tarł o metal.

Istnieje również kwestia rozrządu – w zimnym silniku nie jest on odpowiednio napięty, co przyspiesza zużycie łańcucha, ślizgów oraz kół zębatych. Rozrząd zużywa się szybciej, gdy samochód jeździ na krótkich odcinkach, więc łatwo sobie wyobrazić, jak szkodliwa jest praca na wolnych obrotach.

Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna – mimo że wsiądziemy do auta, które jest już rozgrzane, jednostka napędowa szybciej rozgrzewa się podczas jazdy. Jeśli tak nie jest, problemem może być wadliwy termostat.

Wybrane dla Ciebie
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?