Diesel czy benzyna? Plusy i minusy różnych jednostek napędowych

Diesel czy benzyna? Plusy i minusy różnych jednostek napędowych

Diesel czy benzyna?
Diesel czy benzyna?
Źródło zdjęć: © materiały partnera | LenczowskiJacek
Filip Buliński
20.12.2023 16:18, aktualizacja: 21.12.2023 13:07

Stojąc przed decyzją o zakupie auta wielu kierowców ma dylemat – jaki silnik wybrać? Benzynowy czy może wysokoprężny? Który da więcej korzyści, a który szybciej opróżni portfel podczas serwisowania? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Należałoby ją na wielu płaszczyznach zacząć od sformułowania: "to zależy". Najważniejsze jest to, by trafnie określić swoje potrzeby. Zobaczcie też, co radzą eksperci Q Service Castrol.

Zacznijmy od krótkiej teorii. Silniki benzynowe i wysokoprężne należą do tej samej grupy silników spalinowych, ale działają według różnych schematów. Z reguły jednostkę benzynową wyróżnia nieco prostsza konstrukcja. W jej przypadku, po sprężeniu mieszanki paliwowo-powietrznej, świeca zapłonowa doprowadza do cylindra iskrę, która powoduje wybuch.

Diesel i benzyna – jaka jest różnica?

W silniku Diesla dochodzi do sprężenia powietrza (do wyższych wartości niż w silniku benzynowym), podczas którego rośnie temperatura. Tuż przed zapłonem wtryskiwana jest dawka oleju napędowego, który wywołuje samozapłon bez pomocy iskry, zamiast której występuje świeca żarowa, potrzebna tylko podczas rozruchu silnika.

Rodzaj paliwa swoimi właściwościami determinuje podstawowe cechy silników. Diesel charakteryzuje się np. większą wartością energetyczną. Co to oznacza? Z jednego litra oleju napędowego uzyskamy więcej energii niż z jednego litra benzyny. W połączeniu z bardziej wydajnym procesem spalania daje nam to w efekcie o ok. 40 proc. wyższą sprawność silników Diesla.

LenczowskiJacek
LenczowskiJacek
LenczowskiJacek
LenczowskiJacek

Z tym bezpośrednio wiąże się również inny aspekt. Silnik Diesla, dzięki lepszej sprawności podczas spalania, ma mniejsze straty cieplne. Co za tym idzie, potrzeba więcej czasu, by go rozgrzać i osiągnąć optymalne warunki pracy. Zasada działania silników oraz skład paliw determinuje także kwestie związane z ekologią. Operując na liczbach bezwzględnych, 1 litr diesla emituje więcej dwutlenku węgla na każdy kilometr, niż benzyna. Różnica nie jest jednak duża – emisja wynosi kolejno 26,5 oraz 23 g CO2/km.

Z reguły silniki Diesla zużywają mniej paliwa praktycznie w każdych warunkach. Biorąc pod uwagę ten fakt, sumaryczna emisja dwutlenku węgla będzie w ich przypadku niższa niż dla pojazdów z jednostką benzynową. Gorzej wygląda sytuacja z tlenkami azotu, które są szczególnie szkodliwe dla ludzi. Tych związków silnik Diesla emituje nawet do 10 razy więcej niż analogiczny pojazd z silnikiem benzynowym. Co więcej, spaliny pozostałe po spaleniu oleju napędowego zawierają także więcej pyłów zawieszonych PM2,5 oraz PM10.

Przeznaczenie głównym wyznacznikiem

Przy wyborze rodzaju silnika do samochodu należy sobie zadać jedno fundamentalne pytanie: w jakich warunkach będzie ono użytkowane? Zasadniczy podział w tej kwestii jest prosty – samochody z silnikami Diesla najlepiej kupować, gdy planujemy pokonywać autem głównie duże odległości. Jeśli z kolei zamierzamy użytkować pojazd przede wszystkim w mieście, lepsza do tego celu będzie jednostka benzynowa. Wynika to z kilku aspektów.

Diesel czy benzyna?
Diesel czy benzyna?© Licencjodawca | LenczowskiJacek

Pierwszą rzeczą jest wspomniany wcześniej czas potrzebny na rozgrzanie silnika. Jednostka wysokoprężna potrzebuje go więcej, by osiągnąć temperaturę roboczą. Jest to o tyle ważne, że używając często samochód w niekorzystnym zakresie temperatur, narażamy podzespoły na szybsze zużycie, a siebie na koszty.

Obecnie silniki Diesla wyposażone są także w zaawansowane układy oczyszczania spalin, w skład których wchodzą filtry DPF. One również potrzebują odpowiedniej temperatury do prawidłowej pracy. Nie osiągając jej, filtr znacznie szybciej się zatka, a jego serwis nie należy do tanich. Ponadto silnik Diesla lepiej sprawdzi się w trasach także ze względów ekonomicznych. W zależności od warunków i pojemności jednostki, diesel zużywa średnio o 15 do 20 proc. mniej paliwa niż analogiczny benzyniak.

Sama ekonomia to jednak nie wszystko. Liczy się także m.in. styl poruszania się. Lubiący dynamiczną i sportową jazdę powinni wybrać silnik benzynowy. Takie konstrukcje charakteryzują się wyższą mocą, przyjemniejszym dla ucha dźwiękiem oraz lepszymi osiągami. Jednostka Diesla nie lubi wysokich obrotów (ma węższy zakres obrotów silnika) ani gwałtownego przyspieszania. Najczęściej dysponuje wyższym momentem obrotowym, który przy dużym obciążeniu bardziej oddziałuje na podzespoły.

  • LenczowskiJacek
  • LenczowskiJacek
[1/4] LenczowskiJacekŹródło zdjęć: © Licencjodawca | LenczowskiJacek

Co z zakupem i serwisem?

W przypadku nowych samochodów, najczęściej ten sam model wyposażony w silnik Diesla będzie kosztował nieco więcej niż wersja z silnikiem benzynowym. W przypadku aut używanych różnica cenowa zaciera się – im starszy samochód, tym rozpiętość jest mniejsza. Szczególnie w obecnej sytuacji, gdy coraz więcej miast zapowiada wprowadzenie Stref Czystego Transportu, w których surowszym ograniczeniom będą podlegać diesle, wiekowe auta z silnikami wysokoprężnymi mogą stracić na wartości.

A co z kosztami utrzymania? Serwisowanie samochodu jest ściśle powiązane ze sposobem użytkowania. Jeszcze niedawno silniki benzynowe i wysokoprężne wykorzystywały charakterystyczne dla siebie podzespoły. Z biegiem czasu oraz rozwoju konstrukcji, niektóre z części zaczęły występować w obu silnikach. W jednostkach Diesla na awarie często narażone są takie elementy jak turbosprężarka, koło dwumasowe czy filtr DPF.

Z wydatkami musimy liczyć się przede wszystkim wtedy, gdy pokonujemy krótkie dystanse oraz niewłaściwie obchodzimy się z turbosprężarką – tzn. nie chłodzimy jej po intensywnej jeździe. Więcej na temat budowy oraz zasad użytkowania turbosprężarki znajdziesz na stronie Q Service Castrol.

Filtr DPF z kolei, jak zostało wspomniane wcześniej, nie lubi zbyt niskiej temperatury pracy. Dynamiczna jazda natomiast nie sprzyja kołu dwumasowemu, które z jednej strony ogranicza wpływ drgań, ale nie lubi ostrego traktowania z uwagi na przenoszony wysoki moment obrotowy. Na szczęście nie każda awaria wymienionych podzespołów musi oznaczać kosztowną naprawę. We wszystkich trzech przypadkach możliwa jest regeneracja, oczywiście w zależności od rodzaju niesprawności. Wówczas można sporo zaoszczędzić.

Q Service Castrol
Q Service Castrol© Licencjodawca | LenczowskiJacek

Z uwagi na downsizing, turbosprężarki można obecnie spotkać już praktycznie w każdym silniku benzynowym. Coraz częściej, ze względu na wysokie parametry, w autach benzynowych montuje się także koło dwumasowe. Te elementy również są podatne na awarie. W benzyniakach dochodzi też do usterek związanych z układem chłodzenia. Tutaj należy szczególnie uważać, ponieważ w skrajnych przypadkach może być konieczny remont całej jednostki napędowej lub nawet jej wymiana.

Z uwagi na większy stopień skomplikowania, trzeba się także liczyć z wyższymi kosztami serwisowania silników Diesla. Dla utrzymania ich w dobrej kondycji należy pamiętać nie tylko o właściwym doborze oleju (silnik wysokoprężny wymaga innego smarowania niż jednostka benzynowa), ale przede wszystkim o regularnych kontrolach. Najlepiej korzystać przy tym z renomowanych warsztatów Q Service Castrol, który dysponuje blisko 600 punktami niezależnych serwisów w całej Polsce.

Wybór pomiędzy silnikiem benzynowym a wysokoprężnym zależy od indywidualnych preferencji i zapotrzebowania na konkretną formę napędu. Jeśli kierowcy zależy na ekonomii paliwowej, lepszą opcją będzie silnik Diesla. Tutaj jednak należy być przygotowanym na potencjalnie wyższe koszty napraw. W przypadku silników benzynowych, koszty utrzymania będą niższe, ale może się to odzwierciedlić w wyższym zużyciu paliwa – komentuje Michał Lipczyński właściciel znajdującego się w Stargardzie warsztatu Marcotrans, który należy do sieci Q Service Castrol.

Q Service Castrol
Q Service Castrol© materiały partnera | LenczowskiJacek

W sieci Q Service Castrol klienci mogą także skorzystać ze specjalnej gwarancji na silnik. Ta obowiązuje od wymiany oleju przez rok lub przez 10 tys. km i obejmuje większość elementów ruchowych w silniku. W przypadku awarii kierowca nie poniesie kosztów części oraz robocizny w wysokości do 3000 euro. Warunki regulaminu samochodów dopuszczonych do programu gwarancji oraz więcej informacji znajdziesz tutaj.

Niezależnie od przystąpienia do programu należy pamiętać, że regularne przeglądy i sumienny serwis zapewnią nam długą i bezawaryjną eksploatację samochodu, niezależnie od wybranego silnika. Mechanik w serwisie pomoże nam ustalić kondycję podzespołów w profesjonalny sposób, co pozwoli wykryć ewentualne nieprawidłowości wcześniej, a tym samym uniknąć większych wydatków. Więcej informacji o Q Service Castrol znajduje się na: https://qservicecastrol.eu/o-nas/.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie