Rodzinne coupe, czyli historii Opla część 5 [geneza motoryzacji]

W historii Opla było kilka wydarzeń, które zdeterminowały historię marki. Bez wątpienia kultowym samochodem był Kadett. On dał też geny dla innych modeli Opla.

Opel Ascona III
Opel Ascona III
Piotr Wielgus

25.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:40

W 1963 roku Opel podczas targów we Frankfurcie zaskoczył wszystkich wyjątkowym samochodem studyjnym. Zaprezentowano coupe z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,9 litra, które powstało w oparciu, a jakże, o Kadetta. Auto nazwano GT. Początkowo zaprzeczano wszelkim doniesieniom o planowanym rozpoczęciu seryjnej produkcji. Ale auto mimo to cały czas rozwijano, co oczywiście miało prowadzić w końcu do jej rozpoczęcia. I tak, w 1968 roku dopieszczona i dopracowana wersja Opla GT trafiła na rynek.

Opel GT
Opel GT

Budowę nadwozia tego samochodu Opel zlecił francuskiej firmie Brisoneaux & Lotz, ale montaż oczywiście odbywał się w fabryce w Bochum. Mimo, że sylwetka auta obiecywała spore osiągi i wyglądała bardzo agresywnie, to GT miał moc jedynie 90 KM. Nie przeszkodziło mu to jednak w podboju rynku.

Opel Manta A
Opel Manta A

W 1970 roku Opel zaprezentował Mantę. Było to pierwsze auto z całej rodziny samochodów coupe, które Opel miał zamiar wprowadzić w kolejnych latach. Pierwsza Manta A miała moc 60 KM, którą osiągała z bardzo ekonomicznego silnika 1,2. Do 1975 roku nabywców znalazło ponad pół miliona egzemplarzy Manty A, a kolejna wersja, B, to już sprzedaż miliona egzemplarzy. Trudno się dziwić takiemu sukcesowi – auto po prostu wyglądało rasowo, było świetnie wykonane i wygodne. Można zaryzykować stwierdzenie, że Opel stał się pionierem rodzinnego coupe.

Opel Ascona A
Opel Ascona A

Siostrą Manty była Ascona. Zaprojektowano ją jako sedana w dwóch wersjach: cztero- i dwudrzwiowej, oraz jako kombi - Caravan lub Voyage. W USA ten model był sprzedawany pod nazwą "Opel 1900". Od roku 1976 do 1979, wszystkie Ople w salonach amerykańskich były sprzedawane pod marką Isuzu.

Opel Ascona B
Opel Ascona B

Pierwsza generacja Ascony dzieliła napęd z Mantą i była produkowana do 1975 roku. W tym czasie na rynek wypuszczono ponad 690 tysięcy tych samochodów. Później wprowadzono do niej silniki 1,6 i 1,9. Wersja 1,9 SR brała udział w sportach motorowych. Walter Röhrl za kierownicą Ascony w 1974 r. zdobył tytuł rajdowego mistrza Europy.

Opel Ascona 400
Opel Ascona 400

Druga generacja Opla Ascony ujrzała światło dzienne w 1975 na Frankfurt Motor Show. Auto oferowano wyłącznie jako 2- lub 4-drzwiowego sedana. W Wielkiej Brytanii Vauxhall rozpoczął sprzedaż Opla Ascony pod nazwą Vauxhall Cavalier - Mark I. 1 października 1979 roku została homologowana Ascona 400 wyposażona w 2.4 litrowy silnik dostarczający mocy ponad 200 KM. Tę wersję zaprojektowano przy udziale firm Irmscher i Cosworth. Wyprodukowano tylko 400 sztuk tego modelu. W 1988 roku Asconę zastąpiła Vectra.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)