Renault 1,6 Turbo V6 - szczegóły jednostki F1 

Przyszłoroczny sezon w Formule 1 wniesie sporo ciekawych zmian. Do królowej sportów motorowych powrócą jednostki turbodoładowane, które powinny jeszcze bardziej urozmaicić widowisko. Renault ujawniło szczegóły dotyczące swojego silnika V6.

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Przyszłoroczny sezon w Formule 1 wniesie sporo ciekawych zmian. Do królowej sportów motorowych powrócą jednostki turbodoładowane, które powinny jeszcze bardziej urozmaicić widowisko. Renault ujawniło szczegóły dotyczące swojego silnika V6.

Wolnossące V8 o pojemności 2,4 l stosowane obecnie w Formule 1 generują moc w granicach 750 KM, w zależności od mapy silnika czy samej konstrukcji. Rozwój jednostek napędowych jest zamrażany bardzo szybko po debiucie nowych technologii i nic więc dziwnego, że dopracowanie silników w pierwszych latach ma najistotniejsze znaczenie.

Poprzednim razem Renault wyszło to całkiem dobrze, chociaż francuska marka nie ukrywała, że ich silniki są odrobinę słabsze od jednostek Ferrari czy Mercedesa. W praktyce jednak nie miało to niemal żadnego znaczenia, bowiem zespół Red Bull, który korzysta z tych jednostek, od trzech lat z rzędu dominuje wszelkie tabele z wynikami.

Renault-2014-F1-Power-Unit-3[2]
Renault-2014-F1-Power-Unit-3[2]

Renault było pierwszym z dostawców jednostek napędowych, który zaprezentował silnik na sezon 2014. Zgodnie z wymogami postawionymi przez FIA, która dyktuje warunki rywalizacji w Formule 1, jest to sześciocylindrowa jednostka w układzie V o łącznej pojemności 1,6 l.

Motor wyposażony został w całą gamę dodatkowych podzespołów, które mają uczynić go bardziej wydajnym i jednocześnie zapewnić mu wytrzymałość. Przyszłoroczne przepisy zakładają, że na cały wyścig zespoły będą mogły napełnić zbiorniki bolidu zaledwie 100 kg paliwa. To oznacza, że nowe jednostki muszą być bardziej ekonomiczne.

Stąd pomysł wykorzystania turbosprężarki czy systemu odzyskiwania energii ERS (2x bardziej wydajne niż KERS), który dostarcza 160 spośród 760 KM mocy jednostki napędowej. Według danych Renault, nowy silnik jest aż o 35% bardziej ekonomiczny od stosowanego obecnie wolnossącego V8.

Obraz

W porównaniu do tych silników, które zablokowane są maksymalnie do 18 000 obr./min., nowe jednostki będą kręciły się najwyżej do 15 000 obr./min. Zrekompensuje to jednak fakt, że turbosprężarka będzie rozkręcała się generując ciśnienie rzędu 3,5 bara. Co stanie się z dźwiękiem silników w Formule 1? Zdaniem Renault brzmienie bolidów nadal będzie budziło ze snu mieszkańców miejscowości zlokalizowanych wokół torów wyścigowych, a kibicom nadal będą potrzebne zatyczki do uszu.

Ciekawe jaką lekcję z prac nad tymi jednostkami wyciągną producenci silników i czy wykorzystają ją w erze downsizingu w motoryzacji.

  • Renault-2014-F1-Power-Unit-1[2]
  • Obraz
  • Renault-2014-F1-Power-Unit-3[2]
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/10] Renault-2014-F1-Power-Unit-1[2] Źródło zdjęć: |

Źródło: Carscoops

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej