Raport OTOMOTO Insights: rynek motoryzacyjny stabilny mimo osłabienia nastrojów konsumenckich. Zainteresowanie autami nowymi rośnie

W marcu 2025 roku sektor motoryzacyjny w Polsce stabilnie wzrósł o 5,1% r/r, co potwierdza powrót rynku do równowagi po okresie dynamicznych zmian wywołanych pandemią i kryzysem komponentowym.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Makroekonomia: osłabienie konsumpcji, sektor motoryzacyjny rośnie o 5,1% r/r zgodnie z oczekiwaniami.

Liczba zarejestrowanych samochodów wyniosła 365 638 szt.

Stabilizacja rynku aut używanych: liczba aktywnych ogłoszeń wzrosła o 4% m/m, przy nieznacznym wydłużeniu wskaźnika MDS - popyt pozostaje stabilny.

Wzrost zainteresowania autami nowymi: liczba kupujących o 32 p.p. wyższa niż rok wcześniej; liczba ogłoszeń +15% r/r.

Sezonowy boom na motocykle: wzrost liczby ogłoszeń o 26% m/m i 10% r/r, wskaźnik liczby kupujących wzrósł aż do 225%.

Aktywność użytkowników rośnie: OTOMOTO odwiedziło 14,7 mln osób, średni czas wizyty wydłużył się o 6%.

Marzec w porównaniu do lutego zakończył się 10-procentowym wzrostem rejestracji samochodów, a największy wzrost (o 18%) odnotowany został w przypadku samochodów nowych. Również na OTOMOTO widać było wyraźny wzrost zainteresowania nowymi samochodami - liczba kupujących była aż o 32 p.p. wyższa niż przed rokiem. W ujęciu rocznym w segmencie aut nowych widać przesunięcie preferencji kupujących w kierunku aut hybrydowych (+8,3 p.p.) i plug-in (+1,9 p.p.), przy jednoczesnym spadku udziału aut benzynowych (-7,5 p.p.) i elektrycznych (-3,5 p.p). Sezonowe ożywienie widoczne jest również w kategorii motocykli (wzrost liczby ogłoszeń o 26% m/m) i maszyn ciężkich, gdzie liczba użytkowników wzrosła o 12 p.p. m/m.

© materiały partnera

Polski konsument nadal oszczędza

W lutym 2025 roku odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,5% w ujęciu rocznym. Pomimo rosnących wynagrodzeń i odbudowanych w ubiegłym roku oszczędności, konsumenci wykazali ostrożność w wydatkach, koncentrując się na gromadzeniu środków - wartość depozytów gospodarstw domowych wzrosła o 28 mld zł, czyli o 1,45% m/m.

Wskaźnik ufności konsumenckiej w marcu 2025 wyniósł -15,2, notując spadek o 0,4 p.p. w porównaniu do lutego. Z kolei wyprzedzający wskaźnik koniunktury konsumenckiej wzrósł o 1 p.p. do poziomu -9,8.

Samochody używane: więcej ofert, popyt stabilny

W marcu br. średnia dzienna liczba aktywnych ogłoszeń aut używanych wzrosła o 4% w porównaniu z lutym, a wskaźnik MDS nieznacznie wydłużył się do 66 dni (z 63 dni na dzień 28 lutego). Pomimo większej podaży, stabilność średniego czasu aktywności ogłoszeń potwierdza utrzymujący się popyt, zwłaszcza w segmencie klientów indywidualnych.

Samochody nowe: kupujący wybierają hybrydy

Choć liczba ogłoszeń aut nowych spadła nieznacznie w porównaniu do lutego 2025 (-0,5%), to w ujęciu rocznym wzrosła o 15%. Jeszcze wyraźniej widać poprawę w liczbie kupujących - zanotowano wzrost o 32 p.p. r/r. Kupujący coraz częściej wybierają auta hybrydowe i plug-in, co przekłada się na znaczące zmiany w strukturze ofert. Spada natomiast udział samochodów benzynowych i elektrycznych.

Motocykle: wiosna rozpoczęty z impetem

Sezonowy wzrost zainteresowania motocyklami rozpoczął się dynamicznie - liczba ogłoszeń wzrosła o 26% m/m. Wskaźnik liczby kupujących osiągnął poziom 225% względem stycznia 2025, przewyższając wynik sprzed roku o 35 p.p. Dane te potwierdzają silną korelację sezonową i duży potencjał kategorii w najbliższych miesiącach. Wysoki sezon motocyklowy trwa aż do końca września.

Maszyny ciężkie: sezonowe odbicie

W marcu odnotowano 2,2% wzrost liczby ogłoszeń maszyn ciężkich m/m, przy jednoczesnym spadku r/r. Ruch w tej kategorii wzrósł o 12 p.p., potwierdzając rozpoczęcie sezonu. Wyraźny wzrost średniej ceny ogłoszeń dotyczy przede wszystkim maszyn rolniczych.

Rosnąca aktywność na OTOMOTO

Platforma OTOMOTO odnotowała w marcu 14,7 mln unikalnych użytkowników - wzrost o 9% m/m. Wskaźnik liczby wizyt był o 13 p.p. wyższy niż w marcu 2024, a średni czas wizyty wzrósł o 6%. Ponad 74% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, co podkreśla rosnące znaczenie wygodnego dostępu do ogłoszeń. Największą grupę użytkowników pod względem płci stanowili mężczyźni (66%). Z kolei najistotniejsza grupa wiekowa to 35-44 lata - użytkownicy ci stanowili 26% całego ruchu na Otomoto.

Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.

Źródło informacji: OTOMOTO

Materiał sponsorowany przez OTOMOTO
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nowe drogi na wakacje. Generalna Dyrekcja wskazuje, którędy pojedziemy
Nowe drogi na wakacje. Generalna Dyrekcja wskazuje, którędy pojedziemy
Zapominają, a potem nie mogą odpalić. Typowa usterka w czasie upałów
Zapominają, a potem nie mogą odpalić. Typowa usterka w czasie upałów
Elektryki Volkswagena dostaną fizyczne przyciski. Wiemy kiedy
Elektryki Volkswagena dostaną fizyczne przyciski. Wiemy kiedy
Tak wygląda nowy Jeep Cherokee. Znamy pierwsze szczegóły
Tak wygląda nowy Jeep Cherokee. Znamy pierwsze szczegóły
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?