Przyszłość nazywa się LED

Choć dziś wciąż najpopularniejszym źródłem światła w oświetleniu samochodowym są żarówki halogenowe, z pewnością będzie rosnąć udział lamp ksenonowych i rozwiązań opartych na technologii LED (i OLED).

Obraz
Platforma Autokult

Coraz częściej diody są wykorzystywane w tylnych lampach i reflektorach głównych. Szacuje się, że trwałość diod dorównuje żywotności całego auta.

W przyszłości odpadnie więc konieczność wymiany żarówek czy lamp ksenonowych. W nieco dalszej perspektywie popularność powinny zdobywać także rozwiązania na bazie OLED. Firma OSRAM niedawno zaprezentowała prototyp samochodu ze światłami OLED, jej specjaliści są zdania, że najpóźniej w 2016 roku OLEDy trafią do produkcji seryjnej.

Obraz

Już dziś rozwiązania oparte na LED są dostępne dla każdego kierowcy – w gamie OSRAM są światła do jazdy dziennej, które można zamontować w niemal wszystkich samochodach – LEDriving PX-4 i PX-5, Light@Day czy najnowsze, łączące funkcje świateł do jazdy dziennej, reflektorów przeciwmgłowych i doświetlających zakręty – LEDriving Fog.

Na LED oparte są także inne, zaawansowane systemy oświetlenia. Na przykład reflektory OSRAM Ostar Headlamp Pro, w których zamiast skomplikowanych systemów doświetlania zakrętów (np. obracania reflektora lub jego części) wykorzystano wielochipowe diody LED. Każdy z pięciu chipów może być włączany niezależnie, co pozwala dopasować oświetlenie idealnie do potrzeb. System ten wykorzystuje czujniki i elektroniczne komponenty do świateł drogowych (długich), które elastycznie doświetlają obszary w zakresie wiązki światła reflektora głównego w taki sposób aby nie oślepiać nadjeżdżających z naprzeciwka.

Obraz

W zależności od konkretnych warunków panujących podczas jazdy dynamicznie adaptują się do położenia innych użytkowników drogi dzięki czemu światła drogowe mogą być włączone cały czas, bez oślepiania nadjeżdżających z naprzeciwka. To również dzięki LED-om możliwe jest łatwe wprowadzenie świateł doświetlania zakrętów i punktowych używanych do oświetlenia przeszkód znajdujących się na poboczu.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Jedno z ulubionych aut Polaków w wyprzedażowej ofercie
Jedno z ulubionych aut Polaków w wyprzedażowej ofercie
Sejm zdecydował - odebranie prawa jazdy również za szaleństwa poza terenem zabudowanym
Sejm zdecydował - odebranie prawa jazdy również za szaleństwa poza terenem zabudowanym
Załadował kontener na Ducato i ruszył w trasę. Daleko nie zajechał
Załadował kontener na Ducato i ruszył w trasę. Daleko nie zajechał
Rimac chce całkowicie przejąć Bugatti. Negocjuje z Porsche
Rimac chce całkowicie przejąć Bugatti. Negocjuje z Porsche
Zmiany cen na stacjach. Są najnowsze prognozy
Zmiany cen na stacjach. Są najnowsze prognozy
Giulia i Stelvio zostaną z nami dłużej. Alfa stawia nie tylko na elektryki
Giulia i Stelvio zostaną z nami dłużej. Alfa stawia nie tylko na elektryki
Pierwsza jazda: Nissan Leaf trzeciej generacji – mała Ariya
Pierwsza jazda: Nissan Leaf trzeciej generacji – mała Ariya
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec