Diody LED w samochodzie [oświetlenie]
W samochodowej technice świetlnej diody LED stosowane są najczęściej jako światła wspomagające do jazdy dziennej, światła stopu, kierunkowskazy lub formie ozdobnej. Dlaczego?
31.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:24
Diody LED tak samo jak klasyczne oświetlenie samochodowe musi posiadać odpowiednią homologację (E) pozwalającą na legalne użytkowanie na drogach publicznych. Według litery prawa LED nie powinny być stosowane w Europie jako pełnoprawne oświetlenie główne ze względu na brak odpowiednich certyfikacji pod względem kontroli technicznej strumienia światła.
Seryjne oświetlenie pomocnicze w technologii LED stosowane w samochodach także często nie jest zgodne z polskim prawem, które mówi, że wraz z włączeniem innego źródła oświetlenia takiego jak światła mijania czy przeciwmgielne, światła do jazdy dziennej powinny zostać automatycznie wyłączone. Podczas kontroli drogowej i podejrzenia, że pojazd nie spełnia wymaganych warunków zarówno pod względem homologacji, sterowania jak i działania oświetlenia, policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu i skierować pojazd na dodatkowe badania techniczne.
W samochodach stosuje się diody o wysokiej jasności światła zwane HBLED (High Brightness Light Emitting Diode), cechują się one wysoką światłością przekraczająca 0,2 kandeli. Światło emitowane przez popularne diody elektroluminescencyjne ma temperaturę barwową około 6000 K czyli bliską światłu dziennemu. Ich niewątpliwą cechą jest także oszczędność, dwie żarówki halogenowe wykorzystywane przez światła mijania potrzebują 110 W (2x 55 W), analogiczne listwy z diodami LED zaledwie 10 W (2x 5 W).
Montaż seryjnych świateł do jazdy dziennej na terenie Europy jest obowiązkowy we wszystkich pojazdach homologowanych po 7 lutym 2011. Wymagania dotyczące ich samodzielnego montażu przedstawiono na rysunku powyżej. Ceny kształtują się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, zależnie od jakości i ilości diod. Należy pamiętać, że po samodzielnym montażu takiego zestawu oświetleniowego musimy udać się na badanie techniczne, które potwierdzi ich prawidłowy montaż i działanie. Kompletne reflektory LED odpowiadające za oświetlenie główne i pomocnicze dostępne już są w niektórych samochodach przeznaczonych na rynki pozaeuropejskie.
Zobacz także:
Temperatura barwowa światła – dlaczego jest tak ważna? [oświetlenie]href="../2011/03/2011/03/2011/02/2011/02/28/reflektory-ksenonowe-%E2%80%93-podstawy-oswietlenie">
[url=../2011/03/2011/03/2011/02/2011/03/01/ksenony-samorobki-na-co-uwazac-oswietlenie]Ksenony samoróbki – na co uważać? [oświetlenie]
[/url][url=../2011/03/2011/02/28/reflektory-ksenonowe-%E2%80%93-podstawy-oswietlenie]Reflektory ksenonowe – podstawy [oświetlenie]
[/url][url=../2011/03/08/zarowki-specjalne-dajace-wiecej-swiatla-oswietlenie]Żarówki specjalne dające więcej światła [oświetlenie]
[/url][url=../2011/03/10/zarowki-specjalne-typu-blue-imitacje-ksenonow-oswietlenie]Żarówki specjalne typu Blue – imitacje ksenonów [oświetlenie]
[/url]Dioda LED - podstawy [oświetlenie][url=../2011/03/10/zarowki-specjalne-typu-blue-imitacje-ksenonow-oswietlenie]
[/url]