Problemy z dostawami nadal nie minęły? Porsche mówi o "sporym wyzwaniu"

Wydawać by się mogło, że problemy z dostępnością części czy ich dostawami nie są już bolączką producentów samochodów. Porsche jednak pokazuje, że za kulisami sytuacja może wyglądać zupełnie inaczej.

Porsche 911 Targa 4 GTSPorsche 911 Targa 4 GTS
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Porsche
Kamil Niewiński

Branża motoryzacyjna naprawdę mocno ucierpiała w skutek pandemii COVID-19. Lockdowny przerywające prace fabryk, odcięcie od dostaw istotnych części, w tym półprzewodników, a także zerwane łańcuchy dostaw były największymi problemami, które zdejmowały koncernom motoryzacyjnym sen z powiek. Wydawało się jednak, że w tym momencie sytuacja zdążyła już się uspokoić.

Mówią nam o tym dane dotyczące zarówno produkcji samochodów, jak i ich sprzedaży. O wiele pewniej o przyszłości mówią również najważniejsze osoby w branży, które zaprzątają sobie głowy innymi problemami niż koronawirus. Okazuje się jednak, że wcale nie jest to coś uniwersalnego. O dalszych problemach związanych z dostawami części mówi się na przykład w Porsche.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche 911 (992) - ostatnia "niehybryda"?

- Nie ma tygodnia, w którym nie mielibyśmy problemów z naszymi łańcuchami dostaw. Musimy być bardzo elastyczni - mówi Oliver Blume, dyrektor generalny marki, cytowany przez "Automotive News Europe". Dyrektor finansowy Lutz Meschke mówi zaś o "poważnych wyzwaniach" związanych z zabezpieczeniem dostaw niektórych części, jak wysokonapięciowe grzałki.

Mimo powyższych problemów, Porsche może uznać pierwszą połowę 2023 r. za udaną. Przychody ze sprzedaży osiągnęły pułap 20,43 mld euro, co jest wynikiem lepszym o 14 proc. względem pierwszej połowy roku 2022. Zysk operacyjny wzrósł zaś o 10,7 proc. (3,85 mld euro). 

Porsche 718 Cayman T
Porsche 718 Cayman T © Autokult | Filip Buliński

Porsche oczekuje, że na koniec roku ich przychody osiągną wartość 40-42 mld euro, a wskaźnik rentowności sprzedaży zmieści się w przedziale 17-19 proc. Pomimo trudności związanych z dostawami, przedstawiciele Porsche są dość pewni tych celów. Dla Niemców najważniejsze jest, że obecnie mają sporą górkę zamówień, a dodatkowo ciągle napływają kolejne.

Pomimo globalnych wyzwań intensywnie inwestujemy w nasz rozwój, innowacje i cały ekosystem Porsche budowany pod przyszłe produkty i usługi. Nieustannie dążymy do realizacji naszej strategii nowoczesnego sportowego luksusu.

Lutz Meschke
dyrektor finansowy Porsche
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł