Porsche 911 GT3 ma już 20 lat. Przez ten czas wiele się zmieniło

Porsche 911 GT3 ma już 20 lat. Przez ten czas wiele się zmieniło

Wizualnie auto właściwie się nie zestarzało.
Wizualnie auto właściwie się nie zestarzało.
Źródło zdjęć: © mat.prasowe
Aleksander Ruciński
09.08.2019 06:33, aktualizacja: 28.03.2023 10:07

GT3 to bez wątpienia jedna z najważniejszych odmian we współczesnej historii Porsche 911. Auto obchodzi w 2019 roku swoje dwudzieste urodziny. Z każdą generacją było coraz mocniejsze i bardziej emocjonujące, a już niebawem powinniśmy doczekać się kolejnej odsłony.

Wszystko zaczęło się na salonie we Frankfurcie w 1999 roku. GT3 generacji 996 spotkało się z ciepłym przyjęciem prasy i potencjalnych klientów. Wielu widziało w nim duchowego następcę legendarnego 911 Carrera RS 2.7.

3,6-litrowy, sześciocylindrowy silnik o mocy 360 KM, sześciobiegowa, manualna przekładnia, obniżone o 30 mm regulowane zawieszenie, odchudzona konstrukcja i dopracowana aerodynamika sprawiły, że GT3 zostało jednym z pierwszych, seryjnie produkowanych samochodów, które pokonały Nürburgring w czasie poniżej 8 minut. Za kierownicą siedział nie kto inny, jak sam Walter Röhrl.

Od tego momentu ruszyła machina, której nie dało się już zatrzymać. Porsche wypuszczało kolejne generacje GT3 średnio co 3-4 lata i tak jest do dziś. Następca modelu 996 pojawił się w 2003 roku jako 996.2. Tylna klapa skrywała ten sam silnik, choć podkręcony do 381 KM. Pojawiły się też zmienne fazy rozrządu i węglowe hamulce. Było to też pierwsze GT3 w historii oferowane poza Europą.

Obraz
© mat.prasowe

Cztery lata później, w 2007 roku, poznaliśmy zupełnie nową generację 997. Tym razem 3,6-litrowy, wolnossący motor był w stanie wykrzesać oszałamiające 415 KM. W ofercie pojawiło się również aktywne zawieszenie i zupełnie nowe rozwiązania aerodynamiczne. GT3 zaczęło wkraczać w cyfrową erę, w której coraz większą rolę odgrywa elektronika.

W 2010 roku zadebiutowało poprawione wydanie 997.2 z większym, 3,8-litrowym silnikiem, zdolnym kręcić się do 8500 obr./min. Moc? Równe 435 KM, a do tego felgi z centralną śrubą i ostrzej skalibrowane, aktywne zawieszenie. Warto wspomnieć, że ta wersja pokonała północną pętlę w czasie 7 minut i 40 sekund.

2013 rok przyniósł prawdziwą rewolucję. Generacja 991 z 475-konnym silnikiem była o ponad 100 KM mocniejsza od pierwszej odsłony modelu. Zniknęła też manualna skrzynia biegów, co nie spodobało się wszystkim klientom. W standardzie otrzymaliśmy 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnię PDK.

Obraz
© mat.prasowe

Obecnie na rynku dostępny jest wariant 991.2 z 500-konnym, 4-litrowym silnikiem i opcjonalną skrzynią manualną w pakiecie Weissach. Świetny i bardzo szybki samochód, który mimo upływu lat dobrze sprawdza się na torze. Myślami jesteśmy już jednak z następcą - 992, który najprawdopodobniej zadebiutuje na wrześniowym salonie we Frankfurcie.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/20]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)