Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
Organizacja Euro NCAP badająca poziom bezpieczeństwa nowych samochodów ogłosiła, że od 1 stycznia 2026 roku będzie stosować zupełnie nowe kryteria. Ocenie podlegać będzie m.in. poziom łatwości obsługi pojazdów i jego wpływ na bezpieczeństwo.
Dotykowe ekrany są zmorą współczesnej motoryzacji. Wystarczyło zaledwie kilka lat, by producenci przeszli z intuicyjnych, fizycznych przycisków, do przeładowanych funkcjami wyświetlaczy. Powód? Tak jest po prostu taniej, a przy okazji widowiskowo i nowocześnie. Niestety nie zawsze bezpiecznie.
Odnalezienie niektórych funkcji w złożonych menu nierzadko pochłania sporo czasu. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że konieczność odrywania wzroku od jezdni może prowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji. Właśnie z tego powodu zakazano używania telefonów komórkowych w trakcie jazdy. Tymczasem ekrany w kokpitach są nie tylko legalne, ale i coraz popularniejsze.
Specjaliści z Euro NCAP postanowili coś z tym zrobić - od 2026 roku będą oceniać nie tylko poziom bezpieczeństwa nowych pojazdów, ale i to, jak na tę kwestię rzutuje łatwość ich obsługi.
Opel Combo: test Euro NCAP
Oceniane będą takie cechy jak przejrzystość i łatwość użycia podstawowych elementów sterujących, a także rozmieszczenie i dostępność fizycznych przycisków od często używanych funkcji.
Na tym jednak nie koniec nowości. Euro NCAP zamierza bowiem całkowicie przebudować dotychczasowy system ocen, dzieląc go na cztery kategorie:
- Bezpieczna jazda – technologie wspierające kierowców w prowadzeniu pojazdu.
- Unikanie kolizji – systemy zapobiegania wypadkom, takie jak np. automatyczne hamowanie awaryjne lub asystent pasa ruchu.
- Ochrona zderzeniowa – konstrukcja pojazdu, poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa i inne elementy bezpośrednio chroniące kierowcę i pasażera od fizycznych obrażeń
- Bezpieczeństwo po zderzeniu – rozwiązania wspierające akcje ratunkowe i minimalizujące skutki wypadków.
Wszystkie kategorie będą objęte skalą punktową i ostatecznie złożą się na całkowitą ocenę poziomu bezpieczeństwa danego pojazdu.