Porsche 356 - pradziad | Lekcja historii

Wszystko zaczęło się od Volkswagena Type 1 , którego pomysłodawcami, projektantami i konstruktorami byli Ferdynand Porsche i Erwin Komenda. Małe i niedrogie auto, które miało zmotoryzować niemieckie społeczeństwo było strzałem w dziesiątkę także dla Porsche.

Obraz
Rafał Warecki

Wszystko zaczęło się od Volkswagena Type 1 , którego pomysłodawcami, projektantami i konstruktorami byli Ferdynand Porsche i Erwin Komenda. Małe i niedrogie auto, które miało zmotoryzować niemieckie społeczeństwo było strzałem w dziesiątkę także dla Porsche.

Za każdego wyprodukowanego VW Type 1, na konto firmy Porsche, wędrowała kwota pięciu marek niemieckich opłaty licencyjnej, a lukratywna dla obu stron umowa podpisana w 1948 roku, pozwalała korzystać z części i punktów sprzedaży marki Volkswagen. Kiedy 8 czerwca 1948 roku rozpoczęto jednostkową produkcję prototypów modelu 356, nikt nie przewidywał jaki status osiągnie marka Porsche w kolejnych latach.

Obraz

Projekt dwuosobowego roadstera o konstrukcji ramowej i aluminiowym poszyciu, miał ścisły związek z wcześniejszymi, produkowanymi w niewielkich seriach (Type 64) lub niewprowadzonymi w życie (Type 114) koncepcjami Ferdynanda Porsche i Erwina Komendy. Samochód zadebiutował w 1949 roku na salonach w Genewie.

Pierwsze egzemplarze posiadały chłodzony bezpośrednio, czterocylindrowy silnik w układzie przeciwsobnym od VW o pojemności 1.1 litra (35-40 KM), odwrócony i umieszczony centralnie, tak aby napędzać tylną oś. Mimo świetnego rozkładu mas pomiędzy przednią i tylną osią, największe kłopoty sprawiało zawieszenie pojazdu, które w swojej pierwszej postaci nie było w stanie przenieść obciążeń, problem wytrzymałościowe wymusiły powrót do sprawdzonego zawieszenia VW Type 1.

Obraz

Pierwsza seria pięćdziesięciu egzemplarzy convertible oraz coupe, wyprodukowana została w Gmünd, w Austrii .W  1950 roku fabrykę przeniesiono do Zuffenhausen. Krótko po tym, pojawiła się pierwsza wersja specjalna nazwana Speedster produkowana do 1957 roku i eksportowana na rynek USA.

Wysoka jakość wykonania i świetne właściwości trakcyjne odbiły się echem na całym świecie co zaowocowało rosnącą ilością zamówień. Porsche 356 dystrybuowane było jednak głównie na rynkach europejskim i amerykańskim. Samochód był rok rocznie udoskonalany zarówno stylistycznie jak i technicznie (1955 – wersja A, 1959 – wersja B, 1963 – wersja C). Każdy kolejny miesiąc przynosił nowe pomysły, które na bieżąco wprowadzano w życie, szczególnie pod koniec produkcji. Łącznie powstało około 30 odmian tego pojazdu.

Obraz

Ważący blisko 950 kg samochód, napędzany był jednostkami o różnych pojemnościach, wykonanymi ze stopów lekkich i z układem gaźnikowym. Zależnie od roku produkcji montowano w nim przeciwsobne silniki B4 o litrażu 1.1 (35-40 KM), 1.3 (44-60 KM), 1.5 (55-70 KM),  1.5 z DOHC (100-110 KM), 1.6 (60-95 KM), 1.6 z DOHC (105-115 KM) i najmocniejszy 2.0 z DOHC (130 KM). Niezależnie od motoru, napęd przekazywany był przez czterobiegową przekładnię manualną na tyle koła. Dwulitrowa jednostka pozwalała rozpędzić się nawet do 200 km/h!

Obraz

Samochód posiadał także swoich braci w wersjach rajdowych z silnikiem Carrera (cztery wałki rozrządu), zmodyfikowane Porsche 356 może pochwalić się udziałem w takich imprezach jak Le Mans 24, Mille Miglia czy Carrera Panamericana. W ciągu osiemnastu lat produkcji, powstało 76.313 egzemplarzy, widok modelu 356 dzisiaj, należy jednak do rzadkości.

Porsche 356 production 1

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach