Poradniki i mechanikaRozszyfruj oznaczenia opon. Dowiesz się z nich więcej, niż może się wydawać

Rozszyfruj oznaczenia opon. Dowiesz się z nich więcej, niż może się wydawać

Wybór ogumienia to skomplikowane zagadnienie. Nie wystarczy bowiem wiedzieć, jakiej średnicy mamy felgi, bo model trzeba dobrać do naszych potrzeb. Całe szczęście pomocne w tym mogą okazać się oznaczenia na boczkach opon. Oto jak je rozszyfrować.

Nieznajomość podstawowych oznaczeń wybijanych na oponach może prowadzić do omyłkowego zakupu ogumienia, które wcale nie jest zimowe
Nieznajomość podstawowych oznaczeń wybijanych na oponach może prowadzić do omyłkowego zakupu ogumienia, które wcale nie jest zimowe
Tomasz Budzik

13.01.2021 | aktual.: 16.03.2023 14:56

Rozmiar

Obraz
© WP

Najbardziej oczywistym oznaczeniem na oponach jest ich rozmiar. Określa się go za pomocą trzech parametrów, z których każdy odnosi się do innego wymiaru ogumienia. Kod ten ma postać dwóch przełamanych liczb oraz wartości najczęściej poprzedzonej literą "R", na przykład: 225/45 R16. Pierwsza z nich określa szerokość opony w milimetrach, druga odnosi się do jej profilu, czyli wysokości. Wartość ta wyrażona jest w procentach stosunku tego wymiaru do szerokości ogumienia. Dla podanego przykładu wysokość opony stanowi 45 proc. jej szerokości. "R" to oznaczenie opony radialnej, będącej dziś normą w samochodach osobowych. Znajdująca się po prawej stronie tego oznaczenia liczba określa wyrażoną w calach średnicę felgi, na którą pasuje opona.

Jeśli kupujemy pierwszy komplet do niedawno zakupionego na rynku wtórnym samochodu, nie zawsze warto sugerować się rozmiarem opon obecnych na felgach. Jeśli poprzedni właściciel auta chciał "stuningować" swój wóz i założył szersze lub niższe ogumienie, możemy dokonać chybionego zakupu. Najlepiej sprawdzić prawidłowy rozmiar w instrukcji obsługi pojazdu.

Indeks prędkości

Obraz
© WP

Niemal każdemu kierowcy zależy na bezpieczeństwie, a to maleje wraz z rozwijaniem prędkości. Jedynym elementem, który łączy auto z nawierzchnią, jest ogumienie. Warto więc zwrócić uwagę na dobór opon o prawidłowym indeksie prędkości, czyli gwarancji bezpieczeństwa do określonej jej wartości. Indeks wyrażony jest za pomocą litery; skala jest tu bardzo szeroka: od A1 (5 km/h) do Y (300 km/h). Najczęściej spotykane indeksy prędkości w ogumieniu dla samochodów osobowych to:

  • P (150 km/h),
  • Q (160 km/h),
  • R (170 km/h),
  • S (180 km/h),
  • T (190 km/h),
  • U (200 km/h,)
  • H (210 km/h),
  • V (240 km/h),
  • W (270 km/h),
  • Y (300 km/h).

Nośność

Obraz
© WP

Tuż przy literowym oznaczeniu indeksu prędkości znajdziemy również informację o nośności opony. Jest to najwyższa dopuszczalna wartość obciążenia jednej opony przy jeździe z maksymalną dopuszczalną dla niej prędkością. Oznaczenie nośności na ogumieniu do samochodów osobowych składa się z dwóch cyfr. By odczytać wartość obciążenia, należy skorzystać z tabel udostępnianych przez producentów opon na ich stronach internetowych. Dla przykładu indeks nośności 91 oznacza, że maksymalny nacisk na oponę może wynosić 615 kg.

Data produkcji

Obraz
© WP

Bieżnik opony wykonany jest z mieszanki gumowej i to od jej jakości zależy przyczepność. Jak wiadomo guma starzeje się - szczególnie jeśli jest przechowywana w nieprawidłowych warunkach. Nic więc dziwnego w tym, że kupując opony, chcemy, by były one jak najnowsze. Daty produkcji należy szukać w dwunastoznakowym kodzie DOT. Cztery ostatnie cyfry kodu to odpowiednio tydzień i rok produkcji. Dla przykładu "1218" to 12 tydzień 2018 roku.

Zimowa czy całoroczna?

Obraz
© WP

Sugerując się napisami na boku opony można dać się zwieść i uznać za typową "zimówkę" oponę całoroczną lub taką, która po prostu przeznaczona jest do samochodów z napędem na cztery koła. M+S, czyli mud and snow (z angielska błoto i śnieg) to oznaczenie, które możemy spotkać na każdej z tych kategorii ogumienia. Dla odróżnienia opony zimowe oznaczane są symbolem płatka śniegu wpisanego w trzy górskie szczyty.

U.T.Q.G.

Obraz
© WP

To oznaczenia, które znaleźć można na oponach innych niż zimowe do samochodów osobowych z felgami o średnicy nie mniejszej niż 13 cali, nanoszone zgodnie z wymogami Amerykańskiego Departamentu Transportu (DOT). Oznaczenie odnosi się do trzech ważnych parametrów opony testowanych w rygorystycznie określonych warunkach:

Treadwear - trwałość bieżnika wyrażona liczbowo. Im więcej, tym bieżnik mniej się ściera. Opona z współczynnikiem o wartości 200 zużyje się dwukrotnie wolniej niż opona o współczynniku 100.

Traction - przyczepność na mokrej nawierzchni sprawdzana podczas jazdy na wprost. Jest ona wyrażona w czterech klasach, od najwyższej do najniższej: AA, A, B lub C.

Temperature - zdolność opony do oddawania ciepła i odporność na przegrzewanie. Skala Od A do C, gdzie A to najlepszy wskaźnik. C to wynik określony jako minimum w amerykańskich przepisach.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)